E héten Szegeden a kisszámú latinos hallgatóságnak Rotterdami Erasmusról fogok előadást tartani, nevezetesen legmaradandóbb művéről, A balgaság dicséretéről. Gondoltam, hogy a remekműből leginkább azokat a fejezeteket próbálom majd részletesen magyarázni, amelyek arról szólnak, hogy a Balgaság, vagy célszerűbben fordítva a Hülyeség, nem csupán szoros barátságot teremt vének és gyermekcsék között, hanem egyedül a balgaság őrzi meg ifjúságunkat, és tartja távol az öregséget. Ami az első előnyt illeti, Erasmus így érvel: „Az öregek mértéktelenül örülnek a gyerekeknek, és megfordítva, a gyermekek is gyönyörködnek az öregekben. [ ] Van-e valami, amiben nem egyeznek, kivéve, hogy az öregek ráncosabbak, és több születésnapjuk volt? Különben egyformán színtelen a hajuk, fogatlan a szájuk, kicsiny a testük, egyformán kívánják a tejet, dadognak, gőgicsélnek, bohóskodnak, feledékenyek és szórakozottak.”
Ami meg a második előnyt illeti, az istennőként megjelenített Balgaság így érvel: „Én azonban az embert meghagyom önmagának, és élete legszebb, legboldogabb szakába vezetem vissza. Bizony, ha az emberek tökéletesen elzárkóznának mindenféle bölcsességtől, és állandóan velem töltenék életüket, nem lenne akkor öregség, hanem örök ifjúságot élveznének boldogan. Hát nem látjátok, hogy azok a zord alakok, akik filozófiai tanulmányokkal foglalkoznak, vagy komoly, nehéz ügyeknek szentelik magukat, előbb megöregszenek jóformán, mintsem fiatalok lettek volna?”
Az orvostudomány megnyújtotta az emberi életkort, az ember már nem is tudja, mikor kezdődik az ifjúkori szenilitás, illetve a szenilis ifjúság. Mert hiszen amikor még én voltam egyetemista, akkor egyedül egy olyan köztiszteletben álló művészettörténész-professzor beszélt nekünk saját hímvesszejének fiatalkori hosszúságáról, aki akkor már jócskán elmúlt nyolcvanéves. Idézem: „Kérem szépen [az r betű helyett következetesen h-t ejtett mindenkor], láthatják, hogy a Diszkoszvető szobrának, kérem szépen, milyen kicsi a faszálya. Ez az esztétika! Ugyanis fiatalkoromban nekem is hosszabb volt, kérem szépen, pedig én csak teniszeztem.” Örültünk, hogy leckét kaptunk a szenilitás mélységeiből, akárcsak akkor, amikor egy másik professzorunk Móricz Zsigmond Sári bíró című művének prózai és színpadi változatát hasonlította össze egy félévig, mert elfelejtette, hogy görög mitológiát kell tanítania. Tudtuk: nekünk még nagyon sokat kell tanulnunk, hogy ilyen tiszteletre méltóan hülyüljünk el!