Pánik üzemmódba lépett a Barca – ezzel a címmel jelentett meg írást a Marca spanyol sportnapilap online kiadása, miután az együttes a Real Madrid és a Real Sociedad után újabb vereséget szenvedett a spanyol élvonalban. A Luis Enrique vezette gárda vasárnap este hazai pályán, a Valencia ellen kapott ki. A katalán sztárcsapat az elmúlt hetekben csak árnyéka önmagának. Tizenhárom éve nem fordult elő, hogy egymást követő három bajnokiján is pont nélkül maradjon. És az már csak „hab a tortán”, hogy fásult, magukhoz képest ötlettelen játékot követően búcsúztak a Bajnokok Ligája küzdelmeitől is a negyeddöntőben.
Összeszedtük azokat az esetleges okokat, amelyek odáig vezettek, hogy öt fordulóval a bajnokság vége előtt – ahogy azt Luis Enrique megfogalmazta – a Barca teljesen kimerítette hibakeretét. Több fórumot, blogot, véleményt elolvasva a rossz szereplés indokai az alábbi pontokban foglalható össze:
Nem túlzás kijelenteni: a Messi–Suárez–Neymar, azaz az MSN-ként emlegetett hármas rossz teljesítménye a csapat csapnivaló szereplésének kulcsa. A The Times újságírója, Gabriele Marcotti írásában egy igen fontos tényezőre mutat rá: a három játékos az elmúlt évben összesen 16 058 percet töltött a pályán, ez 18 százalékkal több, mint a Bayern München és 57 százalékkal több mint a Real Madrid kulcsjátékosaié. További beszédes adat, hogy a Valencia elleni mérkőzést megelőző harminc napban a trió összesen három gólt szerzett. A korábbi harminc napos periódusokat nézve ez a szám a húsz lőtt gól körül mozog.
A katalán klub a 2015/2016-os idényben már 54 mérkőzést játszott. Ebben benne van egy kiruccanás Japánba, a klubvilágbajnokságra, illetve az Európai és a Spanyol Szuperkupa-döntő mérkőzések is. Ehhez jön még pluszban, hogy mindhárman rengeteget utaznak, legutóbb épp a világbajnoki selejtezők miatt kellett Dél-Amerikába repülniük. Összegezve a számsorokat máris ott tartunk, hogy fejenként egy szezonban 50-60 mérkőzés van a lábakban. Arról nem is beszélve, hogy nyáron tettek egy „pr-túrát” az Egyesült Államokban. (A legnagyobb marketingértéket képviselő csapatok, mint a Real Madrid, a Barca vagy a Manchester United rendszeresen túráznak Észak-Amerikában és Ázsiában a csapat népszerűsítése céljából.)