Képtelenek vagyunk eladni a futballunkat

Pedig marketinggel még a gyengébb teljesítményt is el lehet. Szakembert és egy pár klubot kérdeztünk arról, vajon mi a baj idehaza.

Énekes András
2016. 05. 13. 15:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az NB I 2015/2016-os szezonjából azt a tanulságot mindenképp le lehet vonni, hogy stadiont könnyebb építeni, mint fogyasztható futballélményt kínálni. A bajnokságvégi statisztikákból kiolvasható nézőszámadatok (a tavalyi évhez képest kevesebben, közel 2600-an jártak ki egy-egy meccsre) megkérdőjelezik a hazai profi labdarúgásba öntött irdatlan mennyiségű állami pénz jogosságát. A Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) próbál tenni a futball iránti vonzalom erősítéséért. Például elérték, hogy kevesebb mérkőzést közvetítsen a tévé, hátha többen választják kikacsolódásként a stadionban szotyolázást. Ott van a huligánok kiszorítására tett kísérlet a beléptetőrendszerekkel vagy a szurkolói kártya esete. A szövetség az erős szurkolói ellenérzések nyomán fakultatívvá tette a klubok számára a kártya használatát. Hiába. És ha az ember azt gondolná, hogy majd a válogatott történelmi sikerese, az Eb-kijutás hosszú távon „hoz a konyhára”, akkor sajnos csalódnia kell.

Persze a fő „termék”, azaz a labdarúgás színvonalának emelkedése biztosan több nézőt csábítana a lelátókra. A jövőben. Ám amíg a külföldi szakemberek bevonásával – az MLSZ Bernd Storckékkal ráállt a német vonalra – kialakul egy új szellemiségű futballközeg, még sok idő el kell, hogy elteljen.

A hazai klubok, ahogy a világon mindenhol, a profitot hajszolják, de a bevételeik nagy részét – a fejlettebb, nyugati egyletektől eltérően – nem piaci forrásból, tehát nem a belépőjegyekből vagy mezek, csecsebecsék eladásából, vagyis merchandisingból szerzik. Ha megvizsgáljuk, miből jut pénzhez egy-egy klub, a következő látható:

A merchadisingból származó összegre mint potenciális bevételre a kevés magyar futballszerető miatt a klubok jó része nem is tekint komoly lehetőségként.

„Nézőszám területén mielőbb előrébb kell lépni, ez a labdarúgás szereplőinek közös felelőssége és feladata, az alapját pedig részben az összehangolt marketingmunka jelentheti. Megpróbálunk összerakni egy akciótervet, ami több nézőt vonzhat be a stadionokba. Ebben a kérdésben sokat számít a színvonal, a külföldiek száma, meg kell vizsgálni az okokat és minden tőlünk telhetőt megtenni a nézőszám emelkedéséért” – fogalmazott Csányi Sándor Telkiben a Magyar Labdarúgó Szövetség éves rendes közgyűlésén néhány nappal ezelőtt. Ugyanezt fejtegette portálunknak a Sportmarketing Hungary szakembere, Zsédely Péter. Szerinte marketing és üzleti szempontból rengeteget lehetne tenni azért, hogy a magyar labdarúgás a jelenlegi keretei között is sokkal vonzóbb legyen. Mint mondta, hazánkban a klubok nem teremtik meg egy-egy mérkőzéshez kapcsolódóan a komplex szórakozás élményét. „A mérkőzés játékélménye mellett nem sok minden történik a stadionban vagy azon kívül” – mondta Zsédely, aki jelezte, számtalan lehetőség áll a klubok előtt, hogy szórakoztató rendezvénnyé varázsoljanak egy találkozót.

„Különböző vetélkedőkkel, nyereményjátékokkal és show-műsorokkal közelebb lehetne hozni a családokat a mérkőzésekhez. Emellett a szponzorok és a cégek aktívabb részvétele is nagyban segítheti a komplex szórakozás megteremtését” – magyarázta a szakember, példaként említve az okoskijelzők és a különböző fotózási lehetőségek kihasználását, amik főleg a gyerekeket vonzzák. Hogy a klubok miért nem használják a marketingeszközözök gyakorlatilag kimeríthetetlen tárházát, arra Zsédely két tényezőre lebontott választ adott:

– Egyrészt a korábbi politikai rendszerben létrejövő állami vagy gyári csapatoknak nem volt szükségük arra, hogy a labdarúgást mint terméket eladják. Ez a „berögződés” azóta se nagyon változott. Másrészt a klubok nincsenek rákényszerítve, hogy piaci alapon gondolkodjanak – így a szakember.

A 2011-ben bevezetett tao-rendszerrel – Zsédely szerint – mesterségesen piszkáltak bele a labdarúgásba, ami nem segíti a szponzoráció fejlődését. A csapatokhoz kerülő közvetett állami támogatás miatt a szponzorok megjelenése is megváltozott. „Akik korábban mezeken támogatóként szerepeltek, most taón keresztül juttatják el a támogatásukat, ez azzal jár, hogy a befektetett pénzükért hivatalosan nem kaphatnak megjelenést. Ezért nincs szembetűnő szponzori aktivitás” – emelte ki a szakember. Hangsúlyozta, hogy a külföldi csapatok mögött álló támogatóknak ezzel szemben az az érdekük, hogy a befektetett pénzük minél hatékonyabban megtérüljön.

Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy a tao-rendszer miatt nemcsak hogy nem tudják reklámozni magukat a mezeken a cégek, de a kívülálló számára még az sem derül ki, hogy pontosan mely vállalatok juttatják társasági adójuk egy részét a kluboknak.

Zsédely úgy véli, ahhoz, hogy változzon a jelenlegi állapot, új alapokra kell helyezni a gondolkodásmódot. Az már részletkérdésnek tekinthető, hogy egy csapat milyen eszközöket vet be annak érdekében, hogy a klub szimpatizánsainak egyedi igényeit kielégítse.

Az elméleti fejtegetést megpróbáltuk a Paksi FC-nél és a Debreceni VSC-nél dolgozó kommunikációs szakemberek megkérdezésével konkrétumokra lefordítani. Az atomváros csapata az utóbbi években stabilan teljesít az első osztályban, játékosai zömmel magyarok, ráadásul hazai pályán bárkit képesek legyőzni. A klub sajtóosztálya részéről Zomborka Zoltán válaszolt nekünk. Arra a kérdésre, hogy mivel lehetne hatékonyabban építeni a csapat imázsát, elmondta, hogy a normális infrastruktúra és a minőségi futball mellett mindig próbálnak valami pluszt kínálni. Ilyen például a tombolasorsolás vagy a jótékonysági akciók, de adnak kedvezményeket belépőkre, illetve az ajándékboltban található termékekre. Mindezek kommunikálása az eddig bevált fórumokon, a honlapjukon, a Facebook-oldalukon és a szurkolói ankétokon történik. Hogy kik állnak a klub „PR-gépezete” mögött, őszintén bevallotta, hogy azon csapatok közé tartoznak, ahol kevesen dolgoznak a háttérben.

A Debrecentől ennél konkrétabb választ kaptunk. Számszerűsítve egy ember foglalkozik az események szervezésével. A stadionba látogatók bevonására nyereményjátékokat, jegyértékesítési akciókat hirdetnek, emellett adva van a lehetőség a mérkőzés kezdőrúgásának elvégzésére is – nyilatkozta az MNO-nak Róka Géza, a DVSC klubigazgatója, aki a marketingfeladatok ellátásáért is felel.

Az MLSZ szerepét abban látja, hogy fejlessze a magyar labdarúgást, mert ha élvezhetőbb a játék, a csapatok is könnyebben tudják megtalálni szurkolóikat – ami minden klubnak a saját feladata. Róka szerint a potenciális rajongók számára az újonnan épített Nagyerdei Stadionnak kellene a legnagyobb vonzerőt jelentenie, de pillanatnyilag „annyi a nézőszám, amennyi”.

És ha már futball és termék. A Magyar Labdarúgó Szövetség marketingmunkája is hagy maga után kívánnivalót. A szövetség PR-tevékenységében a válogatott kap hangsúlyos szerepet, bár az sem kiemelkedő – véli a Sportmarketing Hungary munkatársa, aki hozzátette, hogy nagyobb figyelmet kéne fordítani az első osztály imázsára. „Külföldről a magyar bajnokságba visszatérő, népszerű játékosokkal vonzóbbá lehetne tenni az NB I-et. Ráadásul a nagyobb összecsapások jobb felvezetése inspirációként szolgálna a szurkolók számára, hogy kilátogassanak a stadionokba.”

A szakértő által elmondottakra kiváló példa a Borussia Dortmund csapatánál folyó munka. A klub arculata hosszú évek tudatos munkájának eredménye. A világ legmagasabb átlagnézőszámával (80 424 fő/mérkőzés, 2015-ös adat) büszkélkedő együttes bérleteiért minden évben nagy harcok folynak. Ha valaki nem veszi meg időben, könnyen lemaradhat róla – jobb esetben várólistára kerülhet. Volt vezetőedzőjük, Jürgen Klopp hangzatos nyilatkozatai és könnyen eladható személyisége a 2010-es évek első felében rég nem látott sikerességgel párosult (2011-ben és 2012-ben bajnok lett a csapat, 2013-ban BL-döntőt játszott a Bayern Münchennel), a klub marketingcsapata ezekkel az alapokkal pedig még könnyebben tudott emocionális kötődést kialakítani a klub és a szurkolók között.

Alkalmazkodva az internet korának kihívásaihoz a Dortmund egy tudatosan felépített, kétnyelvű (német és angol) Twitter-oldalt vezet, letölthető Dortmund-mobilapplikációt is piacra dobtak, továbbá játékosainak Twitter-fiókjait is promotálja. Jól látható, hogy a közösségi média a szurkolói bázis megszólításának fő csatornája, de egyben pénzforrásként is szolgál.

Természetesen a nyugat-európai kluboknál működő szurkolói marketinggépezet nagyon távoli cél a magyar klubok számára, de jó minta lehet ahhoz, hogy miként kell a klub színeiből és a címeréből márkát csinálni. Tanácsért azonban nem kell feltétlenül Dortmundig menni, elég megvizsgálni például a hazai kézilabdaklubok (főképp a Mol-Pick Szeged és az MVM Veszprém) marketingstratégiáját. A Sportmarketing Hungary májusi rendezvényén a Mol-Pick Szeged terveit felvázoló Barna Sarolta marketingvezető és Juhász Levente klubmenedzser jelezték, hogy egy marketingcégként tekintenek magukra, amelynek a kézilabda a csatornája, így az üzleti szempontok érvényesülnek.

A klubnál odafigyelnek arra, hogy ne csak személyesen, de virtuálisan is szoros kapcsolatot ápoljanak szurkolóikkal. Olyan alkalmakat teremtenek (például évnyitók és évzárók, mez- és csapatbusz-bemutatók), ahol a szurkolók, valamint az üzleti partnerek (VIP-fogadások, támogatói klub) a mérkőzéseken kívül is találkozhatnak a csapattal. Ebben lényeges szerepet játszik a mérkőzésnapokon kívüli kommunikáció (pl. edzésfotók és videók, játékosok a pályán kívül, utánpótlás hírek) vagy éppen a CSR-tevékenység (pl. jótékonysági gyűjtések, plüssbábudobás). Továbbá az olyan részletek is fontosak az összképhez, mint hogy a klub színeit viselve, mindenki kékben buzdítsa a csapatot a lelátón, amit szintén a klub kommunikációs csapatának kell megszerveznie.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.