Van, amiben a magyar foci tönkreveri a régiót

A fiatalok nevelésében, a nemzetközi eredményekben sehol sem vagyunk, a támogatás viszont kiapaszthatatlan.

Havasi Zsolt
2018. 02. 01. 20:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tartozunk egy vallomással: amikor a magyar futballt próbáljuk kontextusba helyezni, összehasonlítani más országok labdarúgásával, olykor túl messziről közelítünk. Ez értendő a földrajzi távolságra és a fejlettségi szintre egyaránt. Persze abból a nézőpontból érdekes például a német és a magyar foci közötti szakadéknyi különbséget vizsgálni, hogy honnan hova lehetne, kellene eljutni. Esetleg hogy mit és hogyan érdemes változtatni a fejlődés, előrelépés érdekében. Ugyanakkor mégis testközelibb és ezzel együtt reálisabb, ha a viszonyítási alap Közép-Európa.

Ennek szellemében érdemes bemutatni azt a kutatást, amelyet a Budapesti Corvinus Egyetem Sportgazdaságtani Kutatóközpontjának docense, András Krisztina és Havran Zsolt készített. A téma a régió országainak – Romániának, Csehországnak, Horvátországnak, Szerbiának, Bulgáriának, Szlovéniának, Magyarországnak, Lengyelországnak, Szlovákiának – eredményei, munkájuk velejét pedig a játékospiac és az átigazolások elemzése adta.

A szakemberek tizenkét éves periódusban, 2003-tól 2015-ig vizsgálták Közép-Európa sajátosságait, s rámutattak, a rendszerváltás óta nagyon hasonló problémák tapasztalhatók az egyes országokban. Az egyik, hogy korlátozott a fizetőképes fogyasztók száma, ráadásul a kiszolgálásuk nem professzionális. Ugyan a klubok – amelyek pénzügyi eredményeiket tekintve veszteségeket mutatnak – bár gazdasági formában működnek, gyakran főként az államtól kapott anyagi támogatásból élnek. 

Az jól látható, hogy a régió nemzetei főként a második számú európai kupasorozatban, az Európa-ligában vesznek részt, ez a realitás. Az ok egyszerű: anyagilag nem tudják felvenni a versenyt a Bajnokok Ligájában érdekelt topklubokkal, emellett nem képesek sem megfizetni, sem megtartani a nemzetközi szinten jegyzett sztárokat. És, ahogy a tanulmány megjegyzi:

„A játékosok értékesítése jelentheti a gazdálkodás legfontosabb lábát, amelynek köszönhetően a hazai bajnokságban és nemzetközileg is versenyképesebbek lehetnek, de ez korlátja is a jelentős nemzetközi előrelépésnek.”

Persze mindig is lesz egy-egy kiugró teljesítmény, mint például a szlovén Mariboré, amely a 2017–18-as szezonban a BL-csoportkörig jutott, ám a tendencia azért azt mutatja, hogy Közép-Európa és Nyugat-Európa labdarúgásának élvonala között nyílik az olló.

Maradva az Európa-ligánál: Románia, Csehország és Horvátország kiugróan teljesít, ezek az országok a 2006–07-estől a 2017–18-as szezonig összesen huszonnégyszer adtak csapatot az El csoportkörébe, ehhez képest Magyarország ez időszakban kettő, Szlovákia pedig csak egy együttest delegált.

Ami az üzleti eredményeket illeti: a lengyel bajnokság televíziós közvetítési jogai a tizenkettedik legértékesebbek Európában, 29 millió euróval, illetve az Ekstraklasa generálta 2016-ban a huszadik legtöbb bevételt az öreg kontinensen – ezen a téren uralják a régiót. Ez annyira azért nem meglepő, Lengyelországban komoly figyelmet fordítanak a megfelelő marketing- és reklámtevékenységre, továbbá az elmúlt években jelentősen nőtt az első osztály színvonala, így a játékosok számára az Ekstraklasa ugródeszkát jelent Nyugat-Európába. Kelendőbb lett a lengyel labdarúgó, és több játékosmegfigyelő ül a lelátókon tehetségeket keresve.

 Amennyiben az utánpótlásképzés a fő szempont, akkor Szerbia és Horvátország emelkedik ki a mezőnyből. Mindkét ország olyan futballtudással vértezi fel fiataljait, amely nyugat-európai szinten is versenyképes. Nem véletlen ezek után, hogy a közép-európai országok játékoseladásaiból 2009 és 2015 között származó bevételek huszonöt százaléka Szerbiába, huszonegy százaléka Horvátországba ment. A fiatalok előtérbe helyezését tovább erősíti, hogy ezekben az országokban alkalmazzák a legkevesebb idegenlégióst. Azaz itt a hazai „árut” részesítik előnyben, s ebből nyernek profitot. Ez a modell, úgy tűnik, szakmailag megtérül, hiszen mindkét ország rendszeres résztvevője a világ, illetve Európa-bajnokságoknak.

 

Lássuk végre Magyarországot! Van olyan lista, amelyen hazánk az élmezőnyhöz tartozik, ez pedig a tanulmány szerint a szponzorációs bevételek rangsora. Ahogy a szakemberek írják:

 

a klubok átlagos szponzorációs bevételeit tekintve Európában a tizenhetedik helyen van a magyar bajnokság – összesen 39 millió , klubonként átlagosan 3,2 millió euróval –, megelőzve az összes többi vizsgált bajnokságot.

Ez nem minden: az egész kontinenst nézve, a bevételek teljes egészéhez viszonyítva nálunk érkezik a legnagyobb arányú szponzori támogatás, illetve 2016-ban Ausztria után hazánkban nőttek a legnagyobb mértékben, huszonnyolc százalékkal a szponzorációs juttatások. 

Nos, így áll a futballhelyzet Közép-Európában. Azt aligha kell hangsúlyoznunk, hogy a magyar futball legnagyobb szponzora nem a piacról jön, hanem maga az állam, elég ha csak a közpénz-becsatornázására – taó –, az állami sportcsatornán sugárzott meccsek után fizetett bevételre, az adófizetői pénzből épített stadionokra gondolunk. 

Köddé vált tévés pénzek

A kutatók a 2016-os pénzügyi adatokat az UEFA-nak az európai klubokat vizsgáló éves jelentéséből vették. Az európai szövetség minden a kontinensen bejegyzett első osztályú klubtól bekéri a pénzügyi adatokat a helyi szövetségeken keresztül, de az adatok auditálása, a részletek pontosítása korlátosan történhet meg – főleg a kisebb bajnokságok esetében –, így az adatok összehasonlításának ez akadálya lehet. A hazai szponzorációs adatok minden bizonnyal tartalmaznak egyéb bevételeket is – például a televíziós közvetítések díjait, mert azt meghökkentő módon zéró értéken mutatja a tanulmány –, ami árnyalhatja az összképet. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.