A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságról szóló 225/2007. (VIII. 31.) korm. rendelettel a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség jogutódjaként létrejött a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), valamint regionális kirendeltségei. 2011. január 1-jétől a jelenlegi fogyasztóvédelmi hatóság a kormányhivatalok szervezetén belül működő területi felügyelőségekből, valamint a szakmai irányítást gyakorló, másodfokú hatóságként eljáró Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságból áll. Ezen időponttól a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság keretein belül fejti ki tevékenységét az Európai Fogyasztói Központ is, amely más uniós államban vásárolt árukkal kapcsolatos problémák megoldásában nyújt segítséget.
A felügyelőségek hivatalból hatósági ellenőrzéseket végeznek, valamint kivizsgálják az e tárgyban érkező – hatáskörébe tartozó – közérdekű bejelentéseket, kérelmeket. A hatóság általános jellegű fogyasztóvédelmi szervezetként sokrétű feladatkört lát el. Hatáskörünkbe tartozik például az egyes üzletek működésére vonatkozó általános előírások ellenőrzése (árfelszámítás, árfeltüntetés, nyitvatartási kötelezettség vizsgálata, hamis mérések kiszűrése).
Piacfelügyeleti tevékenységünk keretében az áruk és szolgáltatások biztonságosságával és megfelelőségével kapcsolatos ellenőrzési és felügyeleti feladatok ellátása – a fogyasztók élete, testi épsége és biztonsága védelmének, valamint megfelelő tájékoztatása érdekében.
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának ellenőrzése: A fogyasztói döntéseket tisztességtelenül befolyásoló kereskedelmi gyakorlatokkal (a vállalkozás részéről nyújtott félrevezető szóbeli, írásbeli tájékoztatás nyújtása, illetve jelentős információ elhallgatása) szembeni eljárás, melynek célja a vásárlók megtévesztésének és az ebből fakadó ügyleti döntések meghozatalának csökkentése.
A közüzemi szolgáltatások terén egyre bővülő hatáskörben a fogyasztóvédelmi hatóság általánosságban az elszámolásra, számlázásra, díjfizetésre, mérésre, a fizetési késedelem miatt végrehajtott felfüggesztésre vagy kikapcsolásra, illetve a tartozás rendezését követő ismételt bekapcsolásra, valamint az ezen területeken a panaszkezelés megfelelőségére vonatkozó rendelkezések lakossági fogyasztókkal szembeni megsértésekor járhat el.
A gazdasági reklámok megfelelőségének vizsgálata (például reklámtilalmak ellenőrzése), az elektronikus kereskedelmi tevékenység felügyelete, elsősorban a fogyasztót célzó tájékoztatások vizsgálata, a szerződési feltételek ellenőrzése.
A szavatosság, jótállás, valamint ezen jogokhoz kapcsolódó igényérvényesítés kapcsán a hatóság eljárhat a fogyasztóknak nyújtott szóbeli és írásbeli tájékoztatások kapcsán, a jótállási jegy átadásának és tartalmának vizsgálata érdekében, valamint a minőségi kifogások szabályszerű intézésének ellenőrzése érdekében.
A hatóság további feladat- és hatásköréről bővebb információkat talál a www.nfh.hu weboldalon.