A legfontosabb szabály, hogy az eladási árnak, illetve a szolgáltatás díjának a ténylegesen forintban fizetendő (bruttó) összeget kell tükröznie. Az árakat minden esetben egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és jól olvashatóan kell feltüntetni. Az ártájékoztatást a terméken, annak csomagolásán, vagy a termékhez egyéb módon rögzítve kell elhelyezni.
Ha egy termékre akciót hirdetnek meg, a kedvezményes árat köteles az eladó feltüntetni, kizárólag a kedvezmény mértékének feltüntetése (például „Most minden termék 20 százalékkal olcsóbb, a kedvezmény a feltüntetett árakból kerül levonásra a pénztárnál”) nem elegendő. A vevőnek ugyanis joga van tudni, még a pénztárnál való fizetés előtt, hogy mennyibe kerül a termék.
Az egységárat egy mértékegységnyi árura vonatkozóan, az árunak megfelelő mértékegységgel együtt kell kiírni. (Ft/kg, Ft/l stb.). Az egységár a vásárló számára azért fontos, mert ennek alapján tudja egy ugyanolyan terméknek más-más kiszerelésű, vagy más gyártótól származó termékeit összehasonlítani.
Akár egy fesztiválon vásárolunk ételt, akár a hipermarketben zöldséget, vagy egyéb terméket, amit kimérve árusítanak, jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy a papírtálca vagy a csomagolópapír tömegét a kereskedő jogszerűen nem számolhatja bele a termék mérésekor.
Betétdíjas termékek esetében az a helyes, ha a termék ára, valamint a betétdíj összege is egyértelműen kiderül, illetve tájékoztatják a fogyasztót arról, hogy hol vásárolják vissza a göngyöleget.
Nagyon fontos, hogy vásárlás után a blokkot ellenőrizzük, valamint őrizzük meg. Ha az árfelszámításban (a kiírt adatokhoz képest) eltérést találunk, azt azonnal jelezzük a pénztárnál vagy a vevőszolgálaton, mivel a pénztártól való távozás után már nehezebben bizonyítható az eltérés.
A 2012. évi vizsgálati jelentés 12 különböző terület – élelmiszer-áruházlánc, kisebb élelmiszerüzlet, vásárcsarnok, piac, pékség, hús-hentesáru, 100 forintos, papír-írószer, használt ruha-, hobbi-, szabadidő-, ruházati, cipő-, barkács- és könyvesbolt – egész évben tartó ellenőrzéseinek tapasztalatait összegzi. Az elvégzett 5448 ellenőrzés 50 százalékában tapasztaltak a felügyelők valamilyen szabálytalanságot.
Ez a kifogásolási arány az előző évi mutatóhoz (44 százalék) képest ugyan emelkedést mutat, azonban jelen témavizsgálatban bővültek az ellenőrzési területek számos új, eddig nem, vagy kevésbé ellenőrzött üzlettípussal, és az ezen egységekben tapasztalt nagyszámú szabálytalanság okozta a kifogásolási arány növekedését. A kereskedelem azon ágazataiban azonban javuló eredményről lehet beszámolni, ahol a hatóság évek óta végzi ellenőrzéseit és tájékoztató/felvilágosító tevékenységét.
Annak érdekében, hogy elkerülhessük a lehetséges kellemetlenségeket, fontos, hogy ne megszokásból vásároljunk. Ebben a felgyorsult világban ez nem is olyan egyszerű, de kis időráfordítással, tudatos gondolkodással saját pénztárcánkat kímélhetjük.
További hasznos információk: www.nfh.hu