A fogyasztói csoport egy olyan rendszer, amelybe sok jóhiszemű fogyasztó lépett már be, működését azonban csak később – későn – értették meg, amikor már súlyos összegeket fizettek ki úgy, hogy nem kaptak cserébe semmit. A fogyasztói csoport tagjai úgymond egymásnak adnak kölcsön. Mindenki rendszeresen befizet egy bizonyos összeget, majd az így összegyűlt megtakarításból megvásárolják a szerencsés tagnak az általa kiszemelt terméket, ingatlant, szolgáltatást. Akár „kisorsolnak” egy tagot, akár nem, a számára meghatározott törlesztőrészleteket fizetnie kell mindaddig, amíg a csoport minden tagja hozzá nem jut az általa megszerezni kívánt áruhoz, vagy szolgáltatáshoz.
– Ha valaki előtörlesztést vállal, előre kifizeti a még meg sem kapott összeg egy részét. Ha több ilyen tag is van, sorsolással döntik el, ki jut a vásárlói joghoz.
– Olyan esetek is vannak, amikor kizárólag sorsolással dől el, ki kapja meg az igényelt összeget. Ha valakire tehát rákacsint Fortuna, azonnal hozzájuthat a vásárlói joghoz, de olyan is lehet, hogy évekig kell várnia az illetőnek.
A 30 napos határidő elteltével csak rendes felmondással lehet megszüntetni a szerződést. Ilyenkor a regisztrációs díjat már nem fizetik vissza, az addig befizetett részleteket pedig csak a futamidő végén, a kamatok nélkül kapja vissza a fogyasztó.
Ha előtörlesztést vállalt a következő közgyűlésre, úgy a szerződéstől a közgyűlés napjáig állhat el. Érdemes azonban ezekre odafigyelni, hisz a közgyűlés napja akár a szerződéskötést követő napra is eshet, ezáltal az elállási idő lerövidül.
Az a tag, aki kiválasztásra került és hozzájutott a kívánt vagyontárgyhoz, a szerződést rendes felmondással nem szüntetheti meg, amíg a szerződésben meghatározott valamennyi fizetési és egyéb kötelezettségeinek eleget nem tett.
Az Országgyűlés Fogyasztóvédelmi Bizottsága 2011. május 17.-i ülésén tárgyalt a fogyasztói csoportok tevékenységeinek tapasztalatairól, és a működésükre vonatkozó jogi szabályozás kialakításáról. A bizottság tagjai egyetértettek abban, hogy ez a tevékenység sürgős szabályozást igényel. Lehetséges megoldásként felmerült a fogyasztói csoport létesítésének tilalma, melyet ezek után törvénybe is foglaltak.
A Fogyasztóvédelmi Törvény 2012. január 1-től hatályos rendelkezése alapján fogyasztói csoport 2014. január 1-ig nem hozható létre.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság időről időre igyekszik felhívni a figyelmet a fogyasztói csoportokba való belépés kockázataira, ennek ellenére azonban mindig hallani újabb károsultakról. Ha kérdése van vagy panaszbejelentéssel szeretne élni, keresse a fogyasztóvédelmi hatóság Hatósági Tanácsadó Irodáit.
Több weboldal is segít az érintetteknek abban, hogy a fogyasztói csoportok működésével kapcsolatban tanácsot adjanak. A legismertebb a www.nedoljonbe.hu oldal. Ha kíváncsi rá, hogyan ismerhető fel, hogy fogyasztói csoporttal van-e dolga, kattintson ide.
További hasznos információk: www.nfh.hu