Érdemes reklamálni egy elromlott ceruzahegyező miatt?

Múlt heti cikkünket folytatva visszatérünk a tanszerek vásárlására, van-e reklamációs lehetőségünk akkor, ha nem megfelelő minőségű terméket vásároltunk?

Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
2013. 08. 05. 6:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó tudnia, hogy – a tanszerek árától függetlenül – természetesen e termékek körében is vannak szavatossági jogai. A tanszerekre vonatkozóan a fogyasztót 2 év szavatossági jog illeti meg. A vásárlástól számított 6 hónapon belül felmerülő minőségi hiba (például rendeltetésszerű használat ellenére eltörik a ceruza, elszakad a textilből készült tolltartó, „szétesik” a ceruzahegyező) esetén vélelmezni kell, hogy a probléma gyártási eredetű, így a fogyasztó elsősorban az árucikk javítását vagy cseréjét kérheti.

 

 

 

A javítás és csere közül a fogyasztó választhat, kivéve ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy aránytalan. Lehetetlenség például az, ha az árucikk fizikailag javíthatatlan vagy ha a csere amiatt nem valósítható meg, mert az árucikket már nem gyártják, már nem rendelkezik vele a kereskedő (kifutó modell volt, akciós rendelésből származott). Aránytalanságról beszélünk például akkor, ha a javítás elvégzése a cseréhez képest aránytalan többletteherrel jár a kereskedőnek.

Abban az esetben, ha a kereskedő sem javítani, sem cserélni nem tud, illetve nem hajlandó, a fogyasztó árleszállítást érvényesíthet vagy elállhat a szerződéstől. Elállás esetén a kereskedő köteles visszafizetni a vételárat (a hibás árucikk visszavétele mellett). Jelentéktelen hiba esetén azonban elállásnak nincs helye.

Érdemes azt is megjegyezni, hogy 6 hónapon túl jelentkező hiba esetén (természetesen olyan hibákra gondolva, melyek nem a rendeltetésszerű használatból következnek, hanem például eltörik a műanyag alkatrész, az elektromos berendezés meghibásodik) is van lehetőség minőségi kifogás előterjesztésére, ekkor viszont már a fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy a hiba oka már a vásárlás során is fennállt.

A termékkel összefüggő kifogást a vásárlás helyén a kereskedővel szemben kell előterjeszteni, lehetőleg minél hamarabb, a hiba felfedezését követően. Érdemes tehát a nagybevásárlás után otthon átnéznie a tanszereket, hogy ne érje csalódás a gyermeket a rossz, vagy használhatatlan eszköz miatt, illetve Önt se érje anyagi kár. Panaszáról a kereskedő jegyzőkönyvet köteles felvenni, melynek másodpéldányát át kell adnia a fogyasztó részére.

 

 

Tanácsunk, hogy a blokkot, nyugtát, számlát, jótállási jegyet minden esetben (legalább hat hónapig, jótállásos termék esetében egy évig) őrizzük meg, ugyanis ezen dokumentumokkal tudjuk igazolni, hogy hol, mikor és mennyiért vásároltunk. Amennyiben szavatossági-jótállási jogainak a kereskedő vonakodik eleget tenni, jogainak érvényesítése érdekében bírósághoz vagy békéltető testülethez kell fordulnia. A békéltető testülethez fordulás az eljárás egyszerűsége, gyorsasága, valamint költségkímélőbb jellege miatt tekinthető kedvezőbb választásnak.

A tanszerekkel kapcsolatosan jellemzően nem érkeznek panaszok a hatósághoz, azonban az általános tapasztalat az, hogy az olcsóbb, silányabb minőségű termékek gyorsabban tönkremennek, elhasználódnak, akár már a megvételkor sem alkalmasak a megfelelő használatra, ezért hosszú távon gazdaságosabb egy jobb minőségű, megfelelő kivitelű terméket vásárolni.

További hasznos információk: www.nfh.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.