Jó tudnia, hogy – a tanszerek árától függetlenül – természetesen e termékek körében is vannak szavatossági jogai. A tanszerekre vonatkozóan a fogyasztót 2 év szavatossági jog illeti meg. A vásárlástól számított 6 hónapon belül felmerülő minőségi hiba (például rendeltetésszerű használat ellenére eltörik a ceruza, elszakad a textilből készült tolltartó, „szétesik” a ceruzahegyező) esetén vélelmezni kell, hogy a probléma gyártási eredetű, így a fogyasztó elsősorban az árucikk javítását vagy cseréjét kérheti.
A javítás és csere közül a fogyasztó választhat, kivéve ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy aránytalan. Lehetetlenség például az, ha az árucikk fizikailag javíthatatlan vagy ha a csere amiatt nem valósítható meg, mert az árucikket már nem gyártják, már nem rendelkezik vele a kereskedő (kifutó modell volt, akciós rendelésből származott). Aránytalanságról beszélünk például akkor, ha a javítás elvégzése a cseréhez képest aránytalan többletteherrel jár a kereskedőnek.
Abban az esetben, ha a kereskedő sem javítani, sem cserélni nem tud, illetve nem hajlandó, a fogyasztó árleszállítást érvényesíthet vagy elállhat a szerződéstől. Elállás esetén a kereskedő köteles visszafizetni a vételárat (a hibás árucikk visszavétele mellett). Jelentéktelen hiba esetén azonban elállásnak nincs helye.
Érdemes azt is megjegyezni, hogy 6 hónapon túl jelentkező hiba esetén (természetesen olyan hibákra gondolva, melyek nem a rendeltetésszerű használatból következnek, hanem például eltörik a műanyag alkatrész, az elektromos berendezés meghibásodik) is van lehetőség minőségi kifogás előterjesztésére, ekkor viszont már a fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy a hiba oka már a vásárlás során is fennállt.
A termékkel összefüggő kifogást a vásárlás helyén a kereskedővel szemben kell előterjeszteni, lehetőleg minél hamarabb, a hiba felfedezését követően. Érdemes tehát a nagybevásárlás után otthon átnéznie a tanszereket, hogy ne érje csalódás a gyermeket a rossz, vagy használhatatlan eszköz miatt, illetve Önt se érje anyagi kár. Panaszáról a kereskedő jegyzőkönyvet köteles felvenni, melynek másodpéldányát át kell adnia a fogyasztó részére.
Tanácsunk, hogy a blokkot, nyugtát, számlát, jótállási jegyet minden esetben (legalább hat hónapig, jótállásos termék esetében egy évig) őrizzük meg, ugyanis ezen dokumentumokkal tudjuk igazolni, hogy hol, mikor és mennyiért vásároltunk. Amennyiben szavatossági-jótállási jogainak a kereskedő vonakodik eleget tenni, jogainak érvényesítése érdekében bírósághoz vagy békéltető testülethez kell fordulnia. A békéltető testülethez fordulás az eljárás egyszerűsége, gyorsasága, valamint költségkímélőbb jellege miatt tekinthető kedvezőbb választásnak.
A tanszerekkel kapcsolatosan jellemzően nem érkeznek panaszok a hatósághoz, azonban az általános tapasztalat az, hogy az olcsóbb, silányabb minőségű termékek gyorsabban tönkremennek, elhasználódnak, akár már a megvételkor sem alkalmasak a megfelelő használatra, ezért hosszú távon gazdaságosabb egy jobb minőségű, megfelelő kivitelű terméket vásárolni.
További hasznos információk: www.nfh.hu