Cipőszavatosság: mihez van joga a vevőnek?

Az egyik leggyakrabban feltett kérdés a cipők, lábbelik szavatosságával kapcsolatos. Vajon milyen jogai vannak ezzel kapcsolatban a vevőknek?

2013. 09. 02. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hibás lábbeli esetében a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthető szavatossági igény. Ennek alapján a fogyasztó a kereskedőnél bejelentett panasz során elsősorban az árucikk javítását vagy cseréjét kérheti. A javítás és a csere közül a fogyasztó választhat, kivéve, ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy aránytalan.

Lehetetlenség például az, ha az árucikk fizikailag javíthatatlan, vagy ha a csere amiatt nem valósítható meg, mert az árucikket már nem gyártják (kifutó modell volt). Aránytalanságról beszélünk például akkor, ha a javítás elvégzése a cseréhez képest aránytalan többletteherrel jár a kereskedőnek. Az aránytalanság miatt előfordulhat, hogy a kereskedőnek elsősorban a javítás áll érdekében, melyet a fogyasztó tűrni köteles.

A bírósági gyakorlat szerint amennyiben a javítások több ízben eredménytelenül végződnek, a fogyasztó jogszerűen érvényesítheti egyéb, hibás teljesítésen alapuló igényeit, így kérheti a termék kicserélését, a vételár utólagos csökkentését, illetve végül akár a vételár teljes egészének visszafizetését is. Azt, hogy pontosan hányadik sikertelen javítási kísérlet alapozza meg a fogyasztó másik igényre való áttéréséhez való jogát, jogszabály nem határozza meg, az mindig csak az adott ügy valamennyi körülményének – így például a sikertelen javítások számának, a fogyasztónak okozott kényelmetlenségnek, a fogyasztó által fizetett ellenérték mértékének stb. – ismeretében dönthető el.

Abban az esetben, ha a kereskedő sem javítani, sem cserélni nem tud, illetve nem hajlandó, a fogyasztó árleszállítást érvényesíthet vagy elállhat a vásárlástól. Elállás esetén a kereskedő köteles visszafizetni a vételárat (a hibás árucikk visszavétele mellett). Jelentéktelen hiba esetén (például leesett egy dísz a cipőről, rojtosodik a cipőfűző) azonban elállásnak nincs helye.

Az említett kétéves igényérvényesítési határidő során a bizonyítási teher a felek között megoszlik. A vásárlást követő első hat hónapban a bizonyítási kötelezettség a kereskedőt terheli. Ennek alapján, ha a hiba hat hónapon belül merül fel, és a kereskedő vitatja a fogyasztó kifogását, neki kell bizonyítania, hogy a termék hibája a vásárlást követően, a termék használatából adódott, nem pedig gyártási eredetű. Nem tekinthető bizonyításnak az, ha a kereskedő csupán az álláspontját közli szóban, azonban ennek megalapozottságát nem igazolja (például egy szakvéleménnyel). Amennyiben ennek nem tesz eleget, helytállni tartozik, a fent említett módokon.

Amennyiben szavatossági jogainak a kereskedő vonakodik eleget tenni, a vevő jogainak érvényesítése érdekében bírósághoz vagy békéltető testülethez fordulhat. A békéltető testülethez fordulás az eljárás egyszerűsége, gyorsasága, valamint költségkímélőbb jellege miatt tekinthető kedvezőbb választásnak.

Abban az esetben, ha a kereskedő a minőségi kifogást nem a jogszabályoknak megfelelően intézte, így például nem vett fel jegyzőkönyvet a reklamációról, a vásárlónak lehetősége van bejelentést tenni az illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségen.

Jövő heti bejegyzésünkből megismerkedhet a témakörben leggyakrabban feltett kérdésekkel és válaszokkal.

További hasznos információk: www.nfh.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.