A mai világban fogyasztónak lenni – valljuk be – nem könnyű dolog. Nagyszüleink, szüleink a maguk idejében a vásárlás során szűk választékkal szembesülhettek. Döntéseik azonban egyszerűbbek is voltak, vagy az egyik, vagy a másik fajta mosóport emelték le a polcról. Manapság már az sincs könnyű helyzetben döntési szempontból, aki kenyeret, csokit, bébiételt, játékot, mobiltelefont vagy akár tévét szeretne venni.
A vásárlók olyan választékkel szembesülnek, hogy a megalapozott vásárlás elkerülhetetlen feltétele manapság a tudatosság. Nem mindegy ugyanis, hogy ugyanazt a terméket megvehetjük más helyen olcsóbban is, viszont mérlegelni érdemes, hogy ugyanazt a minőséget kapjuk-e az alacsonyabb árért (nem hamisított-e a termék), hogy ugyanolyan jótállási-szavatossági feltételeket biztosítanak-e hozzá (ami amúgy alapvetően megillet minket), vagy akár megbízható szervizháttérrel rendelkeznek-e.
A kiszolgáltatott helyzetű fogyasztónak mára már speciális jogszabályi előírások támasztanak védelmet; kormányzati szintű döntések, hatósági fellépés, civil fogyasztóvédelmi szervezetek sokasága biztosítja azt, hogy a lehető legkevesebb érdeksérelem érje a vásárlókat. Ennek ellenére azonban elkerülhetetlen továbbra is, hogy a fogyasztók előre felkészülten, tudatosan, körültekintően járjanak el vásárlás előtt, közben és utána.
A fogyasztói jogok védelmét első alkalommal John F. Kennedy amerikai elnök fogalmazta meg nyilvánosan 1962. március 15-én, melynek tiszteletére azóta ezen a napon tartják a fogyasztók világnapját.
Kennedy elnök ezen a napon hirdette ki a négy alapvető fogyasztói jogot (a biztonsághoz, az információhoz, a választáshoz és a képviselethez való jog) összefoglaló történelmi nyilatkozatát. Ez volt tehát az első olyan alkalom, hogy bármely politikus ilyen alapelveket fogalmazott meg a fogyasztók védelmével kapcsolatban.
Ennek a nyilatkozatnak köszönhetően került nemzetközileg elismerésre a kormányok és az Egyesült Nemzetek Szervezete által az a tény, hogy minden állampolgár fogyasztóként alapvető jogokkal rendelkezik. Az évek folyamán ezeknek a jogoknak száma nyolcra szaporodott, alapját képezve a Fogyasztóvédelmi Világszervezet (Consumers International – CI), valamint Magyarországon a fogyasztóvédelmi szervezetek munkájának.