A húsvéti ünnep közeledtével olvasóinkat játékos tesztelésre invitáljuk. Mérje fel, hogy mennyire tudatosan készül ön a szezonális bevásárlásra, mennyire van tisztában jogaival e témakörrel kapcsolatban! A kérdésekre akár több jó válasz is lehetséges, segítségül a jó válaszokat is megtalálhatja a cikk alján.
a) Jelzem a pénztárnál, amint észleltem a magasabb ár behúzását.
b) Vásárlás után visszaküldöm a páromat a boltba, hogy nézze meg a polccímkén szereplő árat, ha tényleg eltérést tapasztalunk, azt jelzem az ügyfélszolgálaton.
c) Nem teszek semmit, mert úgysem fizetik vissza a különbséget, és nem éri meg pár forint miatt reklamálni.
A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény előírja, hogy több ár egyidejű feltüntetése esetén az alacsonyabb áron kell értékesíteni a terméket, amennyiben tehát a magasabb áron történik az értékesítés, akkor a kereskedő jogsértést követ el.
Önnek joga van az eltérést jeleznie, és a különbséget visszakapnia. Van olyan üzlet, ahol ezt a pénztárnál, van, ahol pedig az ügyfélszolgálatnál tud intézkedni ez ügyben.
a) Nem, mert nyilvánvalóan azért akciós, mert egyenként összeadva drágábbra jönne ki az ára.
b) Eddig nem jutott eszembe, nincs időm kikeresni és összehasonlítgatni az árakat.
c) Megnézem, mert előfordult már olyan, hogy a kétdarabos, összecsomagolt öblítő összességében drágább volt, mintha a két darabot külön vettem volna meg.
Az előírások szerint: „Megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt – figyelemmel megjelenésének valamennyi körülményére olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas, például: az áru lényeges jellemzői, így különösen kivitelezése, összetétele, műszaki jellemzői, tartozékai; mennyisége; az áru ára, illetve díja, az ár, illetve díj megállapításának módja, különleges árkedvezmény vagy árelőny megléte vonatkozásában.