EU-s kisokos: Külföldön vásárolt terméket?

Ha külföldi nyaralása után egy vásárlás kapcsán problémái merülnek fel a termékkel, kihez fordulhat?

2014. 06. 09. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha problémákba ütközött egy autó bérlése vagy egy utazási csomag vagy repülőjegy foglalása során az EU valamelyik országában, Norvégiában vagy Izlandon való utazásakor, hazatértét követően lépjen kapcsolatba az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának magyarországi szervezetével: Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ingyenesen nyújt segítséget a külföldi vállalkozással szembeni határon átnyúló panasz- és vitarendezéshez. A Központ segíthet önnek megoldást találni az EU-n (valamint Norvégiában és Izlandon) belüli vásárlásai kapcsán is, ha valamely termékkel, a minőségi kifogás rendezésével kapcsolatban problémája akadt.

Önt ugyanis megilletnek bizonyos alapvető fogyasztói jogok, bárhol is vásárol az EU-ban. Ilyen például a minimum kétéves szavatosság. Az eladó köteles a vásárlás időpontjától számított két éven belül térítésmentesen kijavítani vagy kicserélni a hibás terméket, ha arról kiderül, hogy gyártási jellegű meghibásodás a panasz tárgya. Ha a javítást vagy a cserét nem lehet belátható időn belül elvégezni, illetve ha az önre nézve jelentős kényelmetlenséggel járna, ön árleszállítást igényelhet, vagy a vételár visszatérítését kérheti.

A kötelező, illetve szerződéses gyártói jótállások (garancia) nem helyettesítik ezt a jogszabályban előírt kétéves szavatosságot, legfeljebb kiegészíthetik azt. A kétéves szavatossági idő az áru átvételének napján kezdődik meg. Termékhiba esetén a vevőnek a hiba észlelését követő két hónapon belül tájékoztatnia kell arról az eladót.

Amennyiben az eladó önként nem rendezi a termékkel kapcsolatos minőségi kifogást, úgy fordulhat az EFK-hoz segítségét, illetve a kis értékű követelések európai eljárásának köszönhetően ön csupán három egyszerű lépésben visszaigényelheti egy külföldön vásárolt hibás termék vételárát. Ezt az eljárást sok esetben, és Dánián kívül valamennyi uniós országban igénybe veheti. A hagyományos bírósági eljárásokhoz képest ez egy gyors és költséghatékony eljárás, amely jelenleg a 2000 eurót meg nem haladó kereskedelmi, köztük a fogyasztói ügyletek rendezéséhez vehető igénybe. Csupán egy formanyomtatványt kell benyújtania az illetékes bírósághoz.

A Magyar Közlöny 2014/30. számában megjelent a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) korm. rendelet. A korm. rendelet 2014. 06. 14-én lép hatályba, rendelkezéseit csak a hatálybalépését követően kötött szerződésekre kell alkalmazni.


Az új szabály szerint az üzlethelyiségen kívül kötött (pl. termékbemutatón, a fogyasztó lakásán) és a távollévők között (pl. telefonon, internetes megrendeléssel) kötött szerződés esetén a fogyasztót a termék átvételétől, illetve a szolgáltatási szerződés megkötésétől számított 14 (naptári) napos indokolás nélküli elállási jog illeti meg.


Hatályát veszti egyben az üzleten kívül a fogyasztóval kötött szerződésekről szóló 213/2008. (VIII. 29.) korm. rendelet, és a távollévők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.) korm. rendelet.

 

További információk ezen a linken.

 

Az Európai Fogyasztói Központok azok számára is hasznos szaktanácsadással tudnak szolgálni, akik Brazíliába utaznak a labdarúgó-világbajnokságra. Erről a weboldalról letölthet egy, a labdarúgó-világbajnokság alkalmából összeállított útmutatót, amely tájékoztatást nyújt arról, hogy milyen jogok illetik meg önt mint fogyasztót Brazíliában.

Az Európai Bizottság további hasznos nyaralási tanácsai találhatóak ezen a linken.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.