Sokan szeptemberre időzítették nyaralásukat, hiszen utószezonban nincs akkora tömeg a közkedvelt üdülőhelyeken, akciós áron is utazhatunk, az időjárás is kedvezőbb lehet. Érhetnek azonban kellemetlen meglepetések is minket a szálláshelyen.
Amennyiben azt tapasztaljuk a helyszínen, hogy a szálláshely (szoba fekvése, felszereltsége, szolgáltatások elérhetősége vagy az étkezés) a honlapon közzétett vagy az utazási irodában (szóban vagy a programfüzetben) adott tájékoztatástól eltér, úgy ezt jelezzük a szállásadónak vagy külföldi utazás esetén az utaskísérőnek. A panaszról a szállásadó vagy az utaskísérő jegyzőkönyvet köteles felvenni, melynek másodpéldányát a fogyasztónak át kell adni.
Az utólagos bizonyíthatóság érdekében érdemes a szállásra, utazásra vonatkozó információkat, illetve a visszaigazolásokat még utazás előtt, itthon lementeni, kinyomtatni, illetve a szálláshelyen tapasztaltakat fénykép- vagy videofelvétellel rögzíteni.
Az utazási szerződésekkel kapcsolatosan az alábbi linkre kattintva található részletes tájékoztatás. Itt – többek között – olvashatók az utazási szerződések hibás teljesítésével és a jogérvényesítéssel kapcsolatos legfontosabb információk is.
Amennyiben a szálláshely vagy az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások nem felelnek meg annak az előzetes tájékoztatásnak, illetve szerződéses feltételeknek, mely alapján a fogyasztó azt igénybe vette, úgy a fogyasztó – hibás teljesítésre hivatkozva – követelheti a szolgáltatás díjának arányos leszállítását.
Természetesen abban az esetben, ha azért nem teljesíti a szálloda a szerződést, mert a fogyasztó a szolgáltatást vagy valamely részszolgáltatást saját elhatározásából vagy az érdekkörében felmerült okból nem veszi igénybe, abban az esetben a szállásadó nem köteles a szolgáltatás díját leszállítani.
A követelhető összegek megállapítása során mindig a szolgáltatásért fizetett díjból kell kiindulni, az pedig mérlegelés tárgyát képezi, hogy a díj hány százalékát fogja az utas visszakapni. Ha a fogyasztó az egyedi szerződéses jogvitáját nem tudja a szállodával (szervezett utazás esetén az utazási irodával) rendezni, úgy jogai érvényesítése végett békéltető testületi eljárást kezdeményezhet vagy bírósághoz fordulhat.
A békéltető testület egy alternatív vitarendezési fórum, melynek célja, hogy a felek között egyezséget hozzon létre. A békéltető testületi eljárást gyorsasága és költségkímélőbb jellege teheti a fogyasztó számára kedvezőbbé. Bővebb információkat itt talál: www.bekeltet.hu
A turisztikai szolgáltatók által nyújtott esetleges megtévesztő tájékoztatások miatt a lakóhely szerinti területi fogyasztóvédelmi felügyelőségnél élhet bejelentéssel a fogyasztó.
A panaszok tekintetében elmondható, hogy éves szinten és országosan nagyságrendileg 80-90 olyan panasz érkezik a felügyelőségekhez, mely kifejezetten az utazásszervezők vagy szállásadók megtévesztő tevékenységével áll összefüggésben. A fogyasztóvédelmi felügyelőségek minden beérkező panaszt megvizsgálnak, és amennyiben hatáskörükbe tartozó jogsértést tapasztalnak, úgy lefolytatják a hatósági eljárást.
A fogyasztóvédelmi hatóság 2011-ben témavizsgálat keretében is vizsgálta a turisztikai szolgáltatók által nyújtott megtévesztő tájékoztatásokat. Az ellenőrzések eredményeit összefoglaló jelentés az alábbi linken tekinthető meg.