Tizenöt éve még hihetetlennek tűnt az az elképzelés, hogy a háztartások részévé válik a személyi számítógép, ám az álom valósággá vált. Ma szinte a világ összes irodájában, a fejlett országok polgárainak összes lakásaiban legalább egy-egy PC-t találhatunk.
Elengedhetetlen szükségleti cikk lett a számítógép, de ahogyan fejlődött a számítógép ipar, úgy rukkoltak elő a gyártók az egyes perifériákkal, tartozékokkal melyek újabb versenyre sarkalták a fejlesztőket. A gyorsaság és a tudás tekintete mellet igen nagy volt a fejlődés a méret terén, az asztali méretű PC-t követte a bőrönd, majd a kisebb diplomata táska és végül a notebook és palmtop méretű számítógép. A cégek nem győztek versengeni a méret és a technikai tudás szinte minden más célt elnyomott.
A PC piac első nagy szereplője a Big Blue néven becézett IBM volt, de hamar követte az IBM-et több kisebb, úgymond a Szilikon-völgy garázsaiban alapított társaság, amelyek hamar kinőtték magukat. Ilyen társaság volt a Hewlett Packard is, mely társaság 2002. év egyik nagy meglepetését okozta azzal, hogy összeolvadt a Compaq Computerrel. A HP és a Compaq fúziója többeket heves indulatkitörésre késztetett, sőt sokan a cégóriás csúfos csődjét jósolták meg.
A crach elmaradt, sőt, a PC-piac a tavalyi év első negyedében komoly megugrást mutatott. Ekkor a paic már két éve halódott, ám valamilyen – a mai napig ismeretlen – okból 2002. januárja és márciusa között jóval több gépet sikerült eladni, mint a korábbi negyedévek során. Az elemzők optimistán nyilatkoztak, a chipgyártók fellélegeztek, de végül kiderült, hogy egy korrekciós elmozdulás történ csak, áprilisra már minden a korábbi kerékvágásban mozgott.
A számítógépek után továbbra is csökkent a kereslet, az üzleti szegmens megrendelések elmaradtak, a cégek más invesztíciókat választottak ahelyett, hogy technikai újításokkal megrakott PC-ket vettek volna.
Az IDC tavalyi évre szóló, a PC-s piaccal kapcsolatos előrejelzése minimális növekedést jósolt. Az IDC szerint, csupán 1,1 százalékkal növekszik az eladott PC-k száma világszerte, ami azt jelenti, hogy összesen 135,5 millió PC-t szállítanak le a megrendelőkhöz.
Az IDC közölte: becsléseit arra alapozza, hogy a nagy cégek nem akarnak új PC-ket vásárolni, mert nincsenek látható előnyei az új gépeknek. A tanácsadó cég rámutatott, hogy míg Európában és Amerikában a gazdasági bizonytalanság is közbeszól, addig a Távol-Keleten, de főként Kínában lehet vásárlói bővülésre számítani.
A romló gazdasági környezet és a megrendelések visszaesése következtében több gyártó költséghatékony stratégia kialakítására kényszerült, több esetben gyárbezárásokra áttelepítésekre, sőt elbocsátásokra is sor kellett keríteni. Tavaly az IBM 15 ezer dolgozóját bocsátotta el, míg az Intel és az AMD mikroelektronikai cég több ezer állást szüntetett meg. A HP és a Dell olcsóbban megúszta a karcsúsítást, a HP-nak sikerült a dolgozói átcsoportosítás, a Dell Computernek viszont a csökkenő eredmények trendjével szemben sikerült haladnia és nagyobb piaci részt tudott kiszelni a „PC-tortából” mint a korábbi években.
A Dell sikerét elemzők azzal magyarázták, hogy az IBM gazdasági hatásokkal foglalkozott, a HP a fúzióval volt elfoglalva az így keletkezett rést viszont a Dell ügyesen betömte. Elemzők szerint néhány cég működését a jövőben nagyban megfogja határozni az, hogy mennyire erőteljes az elkötelezettségük a számítógépgyártás iránt, erre a legjobb példa az IBM, amely megpróbál kitörni a számítógéppiacról. AZ IBM a szolgáltatások terén is kíván újat nyújtani, ennek első jele az volt, hogy a cég megvásárolta a PwC Consulting-ot és létrehozta a az IBM Business Consulting Services üzletágat.
Ugyan megígérte, de Magyar Péter nem jelentett be semmit