Újabb halálos baleset történt tegnap hajnalban az M0-s autóút 7-es és 8-as kilométerszelvénye között Győr irányában. A HavariaPress értesülései szerint egy Ford Transit mikrobusz az előtte haladó Liaz teherautó hátuljába rohant. Az autóúton történő gyakori balesetek egyértelművé teszik, mekkora szükség lenne már az M0-s átalakítására, addig azonban még legalább négy évet kell várni.A tegnapi ütközés következtében az osztrák rendszámú Ford kigyulladt, két utasa bennégett a járműben. A mikrobusz – amelynek vezetőfülkéje a felismerhetetlenségig összeroncsolódott – akkora erővel ütközött, hogy kiütötte a teherautó hátsó tengelyét. Lassan azonban már nem is számít újdonságnak, ha az M0-son baleset történik.Szakmai körökben az M0 körgyűrű jelenlegi szakaszait a mindenkori politika által létrehozott autóútként emlegetik. Tény, hogy az autóút déli szakaszát – az M5-ös autópályától a 6. sz. főútig – 1989–90-ben tervezték, és akkor még nem számoltak a napi ötvenezres gépjárműforgalommal, ám az útból mindent kispóroltak, amit csak lehetett. Így például az eredetileg meghatározott 3,75 méteres sávszélességből csak 3,5 méter lett, és nem épült meg a két pályaszakaszt elválasztó korlát. Lapunk érdeklődésére a Nemzeti Autópálya Rt. illetékesei elmondták, hogy a jelenlegi szakaszok kiszélesítése, illetve autópályává alakítása nem szerepel a közelmúltban elfogadott tízéves kormányprogramban, az NA Rt. azonban mindent elkövet, hogy az M0-s autóút déli szakaszának szélesítése úgynevezett tartalék projektként bekerüljön a fejlesztési programba. Az NA Rt. szerint ha ezt a projektet sikerül elfogadtatni, az M1-es autópályától az M5-ösig tartó útszakasz felújítására 2004 és 2007 között kerülhet sor.– Az M0-s autóút augusztus elsejéig kétszer annyi halálos áldozatot követelt, mint tavaly egész évben – közölte az MTI érdeklődésére az ORFK illetékese. Szilágyi Tibor alezredes, az autópálya koordinációs alosztályának vezetője elmondta, hogy a tegnap reggeli baleset két külföldi áldozatával együtt idén öt balesetben 14-en vesztették életüket az autóúton, 1999-ben heten. A balesetek elsődleges oka az, hogy habár tilos, sokan mégis meg akarnak fordulni az úton. Több balesetet gyorshajtás okoz: az alezredes szerint emiatt történt a szigetszentmiklósi pénteki tragédia is, ahol hatan haltak meg. A sebességhatárokat azért is célszerű lenne betartani, mert a nagy forgalmú M0-son sok helyen úgynevezett nyomvályú keletkezett, ezekben esőzéseknél kialakulhat az aquap-lanning, azaz a vízen futás. A balesetek harmadik okaként a fáradtságot, a figyelmetlenséget jelölte meg az alosztályvezető.Több próbálkozás volt már arra vonatkozóan, hogy az M0-s körgyűrűt biztonságosabbá tegyék. Azokra a helyekre, ahol gyakoriak a balesetek, a közútkezelő kht. például úgynevezett elválasztásokat tett, de ezzel csökkentették a sávszélességet. Lehetne még több információs táblát kihelyezni az út mellé, de akkor már annyira sűrűn követnék egymást a jelzések, hogy a járművezetők nem tudnák időben észlelni és feldolgozni. A jelenlegi rendőrlétszám mellett több rendőrt sem lehet kiállítani az autóútra. Szilágyi Tibor szerint mindenképpen tájékozódjanak az M0-s csomópontjai-ról azok, akik számára ismeretlen. Ha valaki elvétette a csomópontot, és már nem tud lekanyarodni, semmiképpen ne próbálkozzon a megfordulással, ugyanis az autóúton 2-3 kilométerenként követik egymást a kijáratok.
Magyar Péter félreállította az őt kritizáló alelnökét