Drasztikus költséglefaragásokról döntöttek az alpesi ország legnagyobb bankjainak tulajdonosai. Az előzményekről röviden anynyit, hogy kora ősszel a Zurich Financial Services (ZFS) – 2001-re vonatkozóan – negyvenszázalékos profitcsökkenést jelzett előre, míg háromszázmillió frankos negyedéves deficitet könyvelhetett el a Credit Suisse (CS), és rosszul áll a szénája az UBS-nek is. Mint ismert, utóbbi két bank nyújtott 1,36 milliárd frank hitelt a Swissairnek, valamint a légitársaság Swissair Crossair nevű leánycégének. Bernben az volt októberben a közvélekedés, hogy a Credit Suisse és az UBS szándékos késéssel folyósította az ágazatban nem túl nagy öszszegnek számító 1,36 milliárd svájci frankos kölcsönt; ráadásul úgy, hogy csak ők ketten akartak hasznot húzni a légitársaság adaptálásából – írtuk meg.
A Swissairt finanszírozó bankok közül különösen szembetűnő a Credit Suisse ügye, miután az alpesi ország második legnagyobb bankjáról van szó. Független elemzők nem is az említett háromszázmilliós deficittől kedvetlenedtek el. Mélyebb válság jelének tartják, hogy a Credit Suisse-csoport által kezelt vagyon a 2001. június 30- ihoz képest 11,1 százalékkal, 1290 milliárd frankra csökkent, az új pénzek beáramlása pedig az előző negyedévi 7,1 milliárdnak a felére apadt. Persze ettől a pénzóriás nem rendül meg, sőt a pénzfolyam nyári lanyhulása ellenére az első kilenc hónap nettó 49 milliárd franknyi új pénzt hozott, azaz 3,5 százalékos növekedést. A bajokért – hangzik a hivatalos elemzés – elsősorban a Swissair kudarca a felelős, a svájci légitársaság összeomlása ugyanis kétszázmillió frank nem biztosított CS-hitelt temetett maga alá – írta meg nemrég a HVG. A CS mindenekelőtt létszámcsökkentéssel próbálkozik, ez év végéig 2384 álláshelyet akar megszüntetni, ami csaknem kilencszázalékos leépítést jelent. Ettől hétszázmillió dolláros megtakarítást remélnek, további háromszázmilliót pedig egyéb takarékossági intézkedésektől.
A Zurich Financial Services elemzői úgy kalkulálnak: az USA-t ért terrortámadás anyagi hatását alulbecsülték, ugyanis kilencszázmillió dollárt is bukhat ezen a svájci biztosítócsoport. A cég a krízishelyzetet korábban négyszázmillió dolláros negatívummal prognosztizálta, és csökkent a ZFS-részvények árfolyama is. A Crossair tőkéjét 328,5 millió svájci frankról 2,79 milliárdra emelik a Swissair-csőd nyomán kidolgozott Phoenix Plus terv alapján. Minderről Andre Dosé vezérigazgató adott tájékoztatást az alpesi légitársaság hét végi, Bázelben megtartott rendkívüli közgyűlése után. Az új invesztorok, a nagybankok, amelyek a Crossair hetven százalékának tulajdonosai, nem kívánják az igazgatóság élén alkalmazni Moritz Sutert, aki egyébként a légicéget csaknem harminc esztendeje megalapította.
Számítások alapján még 2002-ben is 1,1 milliárd frankos negatív termelési eredményt, azaz veszteséget fog produkálni a Crossair, amely 2004-re válhat ismét nyereséges vállalkozássá.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál