Nem kapta meg az állami Air Transportation Stabilization Board (ATSB) támogatást az United Airlines, így a chapter 11 csődvédelemmel kapcsolatos szabályzási lehetőséggel élt tegnap a légitársaság. Az ATSB-t az amerikai kormány hívta életre a tavaly szeptember 11-i eseményeket követő légitársaságoknál jelentkező pénzügyi problémák megoldására. Az UAL a támogatással azért nem tudott élni, mert a költségcsökkentési programban szereplő elbocsátásokat nem sikerült a szakszervezetekkel leegyeztetnie. Szakértők szerint az UAL csődjét a társaság szerelői idézték elő, akik nem voltak hajlandók elfogadni a költségcsökkentési tervben szereplő fizetéscsökkentési és elbocsátási tervet.
A légitársaság korábban bejelentette, hogy sikerülhet elkerülni a csődgondnokságot, de ezt arra alapozták, hogy az állami támogatásból sikerülhet kétmilliárd dollár hitelgaranciához jutni. Az UAL-nak a napokban összesen 920 millió dollárnyi hitelt kellett volna törlesztenie. A légitársaság vesztesége az elmúlt üzleti évben 2,1 milliárd dollárra emelkedett, és az idén 1,7 milliárd dollárnyi veszteséget halmozott fel. A társaság hitelezői között vannak a legnagyobb amerikai bankok és befektetési szolgáltatók.
Elemzők rámutattak: az US Airways és az UAL csődje egy óriási méretű amerikai légitársaságokat érintő csődhullámot indíthat el. A megkérdezettek véleményüket arra alapozták, hogy az American Airlines és a Delta Airlines is nehéz helyzetben van. Az UAL a NYSE piacán 0,93 dolláros árfolyamon nyitott és rövid idő alatt 10 százalékot zuhant.
20 lányt ejtett túszul egy balassagyarmati testvérpár