Az adó adó, bárminek nevezik

Hiába váltja fel a regisztrációs díj az uniós csatlakozás után a személyautók importjához kötött fogyasztási adót, az államnak fizetendő tételek továbbra is busásak maradnak. Az Országgyűlés a hét elején elfogadta az adótörvények jövő évi módosítását.

2003. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Regisztrációs díjat annak az importőrnek, azaz vásárlónak kell majd fizetnie, aki uniós tagállamból az unióban gyártott használt személygépjárművet vásárol. A terhet az első hazai forgalomba helyezéskor kell leróni a költségvetésnek. Lényeges változás lesz májustól a mostani szabályokhoz képest, hogy a százalékos adókulcsok helyett fix összeget kell majd fizetnie a vevőnek attól függően, hogy milyen személygépjárművet vásárolt. Amint az táblázatunkból is kiderül, a legmagasabb adót azoknak a vevőknek kell majd befizetniük, akik 1800 köbcentiméter feletti űrtartalmú benzines vagy 2000 köbcentiméteres vagy a feletti dízelüzemű gépjárművet vásárolnak. Nekik attól függően, hogy milyen környezetvédelmi kategóriába tartozó autót vásárolnak, 640 ezer vagy 1,6 millió forintos regisztrációs díjat kell fizetniük. Lapunk több hazai használtautó-kereskedésben tájékozódott, s azt tapasztaltuk, hogy a fentebb említett műszaki kategóriájú járművek regisztrációs adójának megfelelő összegért üzembiztos, középkategóriás járművek már vásárolhatók. Terepjárók éppúgy, mint magasabb komfortfokozatú kisautók.
Az adót, azaz a regisztrációs díjat a személygépjármű tulajdonjogát megszerző természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet köteles megfizetni. Ha a forgalomba helyezés a személygépkocsi importjának közvetlen következményeként valósul meg, az adó alanya az importáló az Origo internetes hírportál által közöltek szerint.
Az adótörvények készítői adóelőleg-fizetési kötelezettség bevezetését is javasolták azért, hogy a regisztrációs adó ne okozzon fennakadást a már kialakult értékesítési szokásokban. Ennek értelmében ha a továbbértékesítés céljából behozott autó eladója egyben az általános forgalmi adónak is alanya (vagyis az ügylet után általános forgalmiadó-fizetési kötelezettsége is keletkezik), a regisztrációs adó tekintetében adóelőleget köteles fizetni. Így a forgalomba helyezés szerinti első belföldi tulajdonos (vevő) mentesül az adófizetés alól. Új autók esetén kivételes lehetőség, hogy az adóelőleget – megállapodás alapján – a gyári vezérképviselet is megfizetheti.
Az adóelőleg összege az importált vagy beszerzett személygépkocsi várható adójának az összegével egyezik meg. Az adóelőleggel negyedévente, a negyedévet követő hónap 20. napjáig kell az adóhatósági feladatokat ellátó vámszervek felé elszámolni. Az elszámolási időszakban megfizetett adóelőleg csökkenthető az abban az időszakban forgalomba helyezett személygépkocsik adójának összegével.
*
Az Európai Unióban több ország is érvényesíti a regisztrációs díjat. Annak ellenére, hogy az unió gazdasági alapfilozófiájának egyik legmarkánsabb vezérelve az egyetlen nagy szabadpiaci terület létrehozása, azaz a vámok s a határon túl átnyúló kereskedelmet kísérő költségek letörése volt. A regisztrációs díjat alkalmazó tagállamok, mivel a vámok megszűntek az EU-ban, ezzel az új névvel illetett elvonással pótolják az autókereskedelemben kieső vámbevételeiket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.