Regisztrációs díjat annak az importőrnek, azaz vásárlónak kell majd fizetnie, aki uniós tagállamból az unióban gyártott használt személygépjárművet vásárol. A terhet az első hazai forgalomba helyezéskor kell leróni a költségvetésnek. Lényeges változás lesz májustól a mostani szabályokhoz képest, hogy a százalékos adókulcsok helyett fix összeget kell majd fizetnie a vevőnek attól függően, hogy milyen személygépjárművet vásárolt. Amint az táblázatunkból is kiderül, a legmagasabb adót azoknak a vevőknek kell majd befizetniük, akik 1800 köbcentiméter feletti űrtartalmú benzines vagy 2000 köbcentiméteres vagy a feletti dízelüzemű gépjárművet vásárolnak. Nekik attól függően, hogy milyen környezetvédelmi kategóriába tartozó autót vásárolnak, 640 ezer vagy 1,6 millió forintos regisztrációs díjat kell fizetniük. Lapunk több hazai használtautó-kereskedésben tájékozódott, s azt tapasztaltuk, hogy a fentebb említett műszaki kategóriájú járművek regisztrációs adójának megfelelő összegért üzembiztos, középkategóriás járművek már vásárolhatók. Terepjárók éppúgy, mint magasabb komfortfokozatú kisautók.
Az adót, azaz a regisztrációs díjat a személygépjármű tulajdonjogát megszerző természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet köteles megfizetni. Ha a forgalomba helyezés a személygépkocsi importjának közvetlen következményeként valósul meg, az adó alanya az importáló az Origo internetes hírportál által közöltek szerint.
Az adótörvények készítői adóelőleg-fizetési kötelezettség bevezetését is javasolták azért, hogy a regisztrációs adó ne okozzon fennakadást a már kialakult értékesítési szokásokban. Ennek értelmében ha a továbbértékesítés céljából behozott autó eladója egyben az általános forgalmi adónak is alanya (vagyis az ügylet után általános forgalmiadó-fizetési kötelezettsége is keletkezik), a regisztrációs adó tekintetében adóelőleget köteles fizetni. Így a forgalomba helyezés szerinti első belföldi tulajdonos (vevő) mentesül az adófizetés alól. Új autók esetén kivételes lehetőség, hogy az adóelőleget – megállapodás alapján – a gyári vezérképviselet is megfizetheti.
Az adóelőleg összege az importált vagy beszerzett személygépkocsi várható adójának az összegével egyezik meg. Az adóelőleggel negyedévente, a negyedévet követő hónap 20. napjáig kell az adóhatósági feladatokat ellátó vámszervek felé elszámolni. Az elszámolási időszakban megfizetett adóelőleg csökkenthető az abban az időszakban forgalomba helyezett személygépkocsik adójának összegével.
*
Az Európai Unióban több ország is érvényesíti a regisztrációs díjat. Annak ellenére, hogy az unió gazdasági alapfilozófiájának egyik legmarkánsabb vezérelve az egyetlen nagy szabadpiaci terület létrehozása, azaz a vámok s a határon túl átnyúló kereskedelmet kísérő költségek letörése volt. A regisztrációs díjat alkalmazó tagállamok, mivel a vámok megszűntek az EU-ban, ezzel az új névvel illetett elvonással pótolják az autókereskedelemben kieső vámbevételeiket.
Tömegkarambol az M7-esen Székesfehérvárnál