Taxiként használjuk a mentőautót?

Kevesebb beteg számíthat arra, hogy mentőautó viszi kórházba vagy szakrendelőbe, ha nem sürgősségi kezelésre van szüksége. A mentőszolgálat vezetője ugyanis szigorította a betegszállítási kérelmek elbírálását. Az intézkedés felháborodást váltott ki a betegek körében.

2005. 03. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Betegszállítás annak jár térítésmentesen, aki másként nem tud eljutni a megfelelő egészségügyi intézménybe, vagy az ellátás után nem képes onnan hazamenni. Ezt mondja ki az egészségügyi törvény. A valóságban – kis túlzással – minden kórházi zárójelentéshez adtak egy betegszállítási utalványt – állította lapunknak az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) tavaly kinevezett főigazgatója, Takács Zoltán. Néhány magánszolgálat mellett az OMSZ végzi az ilyen szállítások túlnyomó részét az országban.
– Meg sem kérdezték a beteget, hogy érte tudna-e jönni valaki. Sokszor találkoztak olyan esettel is a mentősök, hogy elvitték a pácienst mondjuk a szokásos vércukorvizsgálatra, aki ott azt mondta: visszafelé busszal megy, mert beugrik a piacra. Neki nincs szüksége betegszállításra – magyarázta Takács. – Sokan megszokták, hogy nem kell tömegközlekedéssel menni a kórházba, és nem kell mozgósítania a családot sem, de ez nem ingyentaxi – tette hozzá a főigazgató. Az indokolatlan szállítások elvonják a valós életmentéstől az autókat és a személyzetet.
Takács Zoltán tavaly levelet írt a kórházaknak és a háziorvosoknak. Kérte, gondolják meg, kinek van valóban szüksége szállításra. Tudomásul kell venni ugyanis, hogy szűkösek a források – állt a levélben. Hoztak egy belső utasítást is az OMSZ-nál, amely szerint csak az orvos telefonos kérésére fogadhatnak el kérelmet (ezt egyébként a jogszabály is előírta). Csak így tudtuk biztosítani a működőképességet – hangsúlyozta Takács Zoltán. Ez valószínűleg visszatartó erőként hatott a doktorokra. 2004-ben ugyanis 180 ezerrel kevesebb halasztható betegszállítást végeztek, mint egy évvel korábban. Ennek ellenére közel kétmillió volt tavaly is az esetszám, ami egy átlagos munkanapon hét-nyolc ezer szállítást jelent. A főigazgató szerint pontosan kellene meghatározni, milyen betegségek esetén jár szállítás. Rögzíteni kellene továbbá minden diagnózisnál, hogy azt hány órán belül kell teljesíteni.
Úgy tudjuk: a szigorítás a fenti érvek ellenére komoly felháborodást váltott ki a betegek körében. Katona Péter háziorvos szerint a páciensek elégedetlenek, háborognak, a doktorokat vádolják, ami nem tesz jót az orvos-beteg viszonynak. Kertai Aurél, a Magyar Orvosi Kamara háziorvosi szekciójának elnöke kérdésünkre azt mondta: a betegszállítás jelentős részét nem az országos mentőszolgálatnak kellene elvégeznie. Javasolta országos szállítószolgálat létrehozását, amely a mentőautónál kevésbé felszerelt járművel hordaná a rászorulókat például a vizsgálatokra.



Megreguláznák a Forma–1-et
Munkatársunktól

Kökény Mihály népegészségügyi kormánymegbízott, volt egészségügyi miniszter szerint nem kellene felmentést adni a dohánytermékek reklámtilalma alól az idei nemzetközi motorsportversenyeken, így többek között a Forma–1-en sem. A kormánymegbízott sajtótájékoztatón beszélt erről. Elmondta: úgy tudja, a kérdés nem dőlt el, de az egészségügyi miniszter mérlegeli, nem járul hozzá a reklámok engedélyezéséhez a Hungaroringen.
A jelenlegi szabályozás szerint – nyilatkozta a volt egészségügyi miniszter – a nemzetközi motorsportversenyeken lehetőség van arra, hogy 2005-ben még felmentést adjanak a dohánytermékek reklámozásának tilalma alól. A felmentéshez szükséges a gazdasági és az egészségügyi miniszter hozzájárulása – tette hozzá. Ismert: Bernie Ecclestone, a Forma–1 „ura” korábban kijelentette: ha nem engedélyezik a dohányreklámokat, elviszi Magyarországról és a többi európai helyszínről a versenyt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.