Betegszállítás annak jár térítésmentesen, aki másként nem tud eljutni a megfelelő egészségügyi intézménybe, vagy az ellátás után nem képes onnan hazamenni. Ezt mondja ki az egészségügyi törvény. A valóságban – kis túlzással – minden kórházi zárójelentéshez adtak egy betegszállítási utalványt – állította lapunknak az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) tavaly kinevezett főigazgatója, Takács Zoltán. Néhány magánszolgálat mellett az OMSZ végzi az ilyen szállítások túlnyomó részét az országban.
– Meg sem kérdezték a beteget, hogy érte tudna-e jönni valaki. Sokszor találkoztak olyan esettel is a mentősök, hogy elvitték a pácienst mondjuk a szokásos vércukorvizsgálatra, aki ott azt mondta: visszafelé busszal megy, mert beugrik a piacra. Neki nincs szüksége betegszállításra – magyarázta Takács. – Sokan megszokták, hogy nem kell tömegközlekedéssel menni a kórházba, és nem kell mozgósítania a családot sem, de ez nem ingyentaxi – tette hozzá a főigazgató. Az indokolatlan szállítások elvonják a valós életmentéstől az autókat és a személyzetet.
Takács Zoltán tavaly levelet írt a kórházaknak és a háziorvosoknak. Kérte, gondolják meg, kinek van valóban szüksége szállításra. Tudomásul kell venni ugyanis, hogy szűkösek a források – állt a levélben. Hoztak egy belső utasítást is az OMSZ-nál, amely szerint csak az orvos telefonos kérésére fogadhatnak el kérelmet (ezt egyébként a jogszabály is előírta). Csak így tudtuk biztosítani a működőképességet – hangsúlyozta Takács Zoltán. Ez valószínűleg visszatartó erőként hatott a doktorokra. 2004-ben ugyanis 180 ezerrel kevesebb halasztható betegszállítást végeztek, mint egy évvel korábban. Ennek ellenére közel kétmillió volt tavaly is az esetszám, ami egy átlagos munkanapon hét-nyolc ezer szállítást jelent. A főigazgató szerint pontosan kellene meghatározni, milyen betegségek esetén jár szállítás. Rögzíteni kellene továbbá minden diagnózisnál, hogy azt hány órán belül kell teljesíteni.
Úgy tudjuk: a szigorítás a fenti érvek ellenére komoly felháborodást váltott ki a betegek körében. Katona Péter háziorvos szerint a páciensek elégedetlenek, háborognak, a doktorokat vádolják, ami nem tesz jót az orvos-beteg viszonynak. Kertai Aurél, a Magyar Orvosi Kamara háziorvosi szekciójának elnöke kérdésünkre azt mondta: a betegszállítás jelentős részét nem az országos mentőszolgálatnak kellene elvégeznie. Javasolta országos szállítószolgálat létrehozását, amely a mentőautónál kevésbé felszerelt járművel hordaná a rászorulókat például a vizsgálatokra.
Megreguláznák a Forma–1-et
Munkatársunktól
Kökény Mihály népegészségügyi kormánymegbízott, volt egészségügyi miniszter szerint nem kellene felmentést adni a dohánytermékek reklámtilalma alól az idei nemzetközi motorsportversenyeken, így többek között a Forma–1-en sem. A kormánymegbízott sajtótájékoztatón beszélt erről. Elmondta: úgy tudja, a kérdés nem dőlt el, de az egészségügyi miniszter mérlegeli, nem járul hozzá a reklámok engedélyezéséhez a Hungaroringen.
A jelenlegi szabályozás szerint – nyilatkozta a volt egészségügyi miniszter – a nemzetközi motorsportversenyeken lehetőség van arra, hogy 2005-ben még felmentést adjanak a dohánytermékek reklámozásának tilalma alól. A felmentéshez szükséges a gazdasági és az egészségügyi miniszter hozzájárulása – tette hozzá. Ismert: Bernie Ecclestone, a Forma–1 „ura” korábban kijelentette: ha nem engedélyezik a dohányreklámokat, elviszi Magyarországról és a többi európai helyszínről a versenyt.