A termékpanoptikum hazai raktárai

Már a hatvanas évek végén felmerült, hogy valamilyen minőségjel alkalmazásával megkülönböztessék a kiemelkedő hazai termékeket. Ekkor hozták létre a Kiváló Áruk Fórumát, amely jelzést a rendszerváltozáskor már több ezer termék viselhette. A rendszerváltozás után számtalan, a magyar termékek vásárlását előtérbe helyező kezdeményezés látott napvilágot több-kevesebb sikerrel.

Dénes Zoltán
2005. 04. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ilyen volt például a „Hazai termék – hazai munkahely” mozgalom, amely mögé több párt és civil szervezet is beállt, ám igen rövid életűnek bizonyult. Több kisebb kezdeményezés a Magyar Termékek Mozgalomhoz hasonlóan elhalt, vagy éppen vegetál, mint a Magyar Árut Támogató Alapítvány. Ugyancsak ebben az időszakban, a kilencvenes évek derekán Vásárolj magyarul! jelmondattal egy egyesület is megpróbálkozott a piacvédelemmel. Ugyanakkor sikeresebbnek tűnnek a kilencvenes évek végén, illetve az utóbbi években elindított mozgalmak. Ilyen például a Magor mozgalom, a Magyar Áruk Klubja (MÁK) által indított Hajrá, Hazai!, valamint a Hol, Mit, Okosan mozgalom, illetve a Portéka Hungarica áruház.
Utóbbi egy évvel ezelőtt nyitotta meg első áruházát, ahol célkitűzésüknek megfelelően kizárólag magyar termékeket árusítanak – mondta lapunknak Görgényi Erzsébet üzletvezető. Hozzátette: sajnos amitől akkor féltek, közben bekövetkezett, s a magyar élelmiszer-termelő vállalkozások kezdenek tönkremenni, mert nem tudnak bejutni a multinacionális cégekhez. – Mi tulajdonképpen segíteni szerettünk volna rajtuk azzal, hogy saját erőnkből egy áruházláncot hozunk létre – magyarázta az áruház célját Görgényi. Jelenleg az Éliás Tibor vezette Semmelweis utcai áruházban az élelmiszertől kezdve a fa gyermekjátékon át a falra akasztható gázkazánig minden megtalálható. A XVI. kerületben pedig egy csak élelmiszereket kínáló üzlet működik, ahol a mangalicahústól kezdve a szürkemarha-húson keresztül mindenféle hazai élelmiszer megtalálható. Görgényi elmondása szerint a magyar termékek iránti érdeklődés az utóbbi időkben folyamatosan nő, vagyis érzékelhető, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban vásárolnak.
Növekvő érdeklődést érzékeltek a Hol, Mit, Okosan mozgalmat alapítók is. A mozgalom létrejöttéről az egyik alapító, Nagyernyei-Kullmann Gyula elmondta: a tavaly októberben elindított www.hmo.hu internetes áruház létrejötte egy több mint fél évet megélő, magyar termékeket bemutató televíziós műsor nyomán felmerülő nagyarányú érdeklődésnek köszönhető. A száz termékkel induló áruház jelenleg több mint ezerháromszáz terméket kínál, s több mint ezer regisztrált vásárlóval büszkélkedhet. Az árusítás jelenleg interneten keresztül, házhoz szállítással történik, illetve van egy áruházuk is a Dorozsmai utcában.
Míg az említett mozgalmak a terméket helyezik előtérbe, addig a Magyar Áruk Klubja Egyesület egy gondolkodásmódot igyekszik közvetíteni, s ezzel a céllal indította útjára a Hajrá, Hazai! elnevezésű kezdeményezést – tudtuk meg az elnöktől, Weinreich Lászlótól. Mint mondta, mivel az unióban már nem az a kérdés, hogy mi magyar s mi nem, kibővítették a kezdeményezést, s jelenleg elsősorban az országimázs érdekében tevékenykednek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.