Batiz András kormányszóvivő bejelentése szerint a kormánynak nincs szándékában viszszaállítani ezt a fajta árcsökkentő mechanizmust. Kovács Tibor szocialista párti politikus ugyanakkor reális lehetőségként említette egy televíziós műsorban a jövedéki adó újbóli mérséklését.
A legfrissebb hírek szerint a gazdasági tárca tárgyalásokat kezdeményezett a Mollal arról, hogyan lehetne féken tartani a benzinárakat. Folyamatos próbálkozásaink ellenére sem sikerült kiderítenünk, hogy a tárcának e téren milyen elképzelései vannak. Szakértők szerint a kormány nem a hatáskörébe tartozó helyen keresi a megoldást.
Ma nulla órától hét forinttal emelkedett a benzin és öttel a gázolaj literenkénti ára. Egy liter 95-ös, ólmozatlan benzin így listaáron 258,5 forintba kerül. Az áremeléssel az olajtársaság csupán a világpiaci folyamatokat követte, de a magyar benzin nem csak emiatt drága. A nettó benzinár ugyanis valamivel száz forint alatt van. A mintegy 160 forintnyi többletet az egymásra rakódó adók és járulékok formájában egyenesen az államkasszába fizetik be a vásárlók.
A kormány szerint a tavalyi adócsökkentés több milliárd forintnyi bevételkiesést okozott a büdzsében. A Fidesz azonban úgy látja, hogy éppen a benzinturizmus miatt folyt be harmincmilliárd forinttal kevesebb pénz tavaly a költségvetésbe. A nagyobbik ellenzéki párt két képviselője, Lázár Mózes és Tállai András módosító javaslatot nyújtott be törvényhozásban. Ha ezt a kormánypárti képviselők is megszavazzák, az adócsökkentés révén az üzemanyagok ára gyakorlatilag egy szinten megállhat. A benzin esetében 250, a gázolajéban pedig 225 forintos a tervezett plafon. A környező országokban alacsonyabb az üzemanyag ára, mint nálunk. A Magyar Autóklub adatai szerint Ausztriában 235, Szlovákiában 228, Romániában pedig 197 forintba kerül egy liter 95-ös benzin.
Az üzemanyagárak emelkedéséről Belyó Pál, az Ecostat igazgatója elmondta: a benzin ára olyan szintet ért el, hogy az már a kereslet visszaesését vonhatja maga után. A drágulás maximum fél százalékpont körüli inflációs többletet jelenthet a következő egy évben.
*****
Fuvarozók nehéz helyzetben. Rendkívüli gondok közé kerültek a magyar közúti fuvarozók az újabb üzemanyagár-emeléssel – nyilatkozta lapunknak Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára. Versenyhátrányba kerülnek a magyarok, és kiszorulnak a hazai piacról is. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese közölte: a fuvarozók a díjnövekedést átmenetileg sem tudják kiegyenlíteni. (P. G. I.)

Az egész internet Kulja András (le)szereplésén nevet - képek