Budapest legfontosabb közlekedési útvonalainak állapotáért a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. közútfenntartási igazgatósága a felelős. Üzemeltetői feladatai kiterjednek a főváros 4300 kilométer összhoszszúságú közúthálózatából az 1045 kilométernyi fő- és tömegközlekedési utakra, úttartozékokra, közúti és gyalogos- alul- és felüljárókra. A többi út és utca már nem az igazgatóság, hanem a kerületi önkormányzatok kezelésében van. A főváros tulajdonában lévő közutak egy része műszakilag nem képes a megnövekedett teherforgalom és az egyre bővülő járműpark igényeinek megfelelni – mondta lapunknak Csanádi Csaba, az igazgatóság vezetője. Az elöregedett, korszerűtlen szerkezetű felületen megjelenő úthibák, kátyúk az elhasználódás tünetei. A régi, sok helyütt harmincévesnél is idősebb makadámutakra és kockakövekre épített 4-5 centiméteres aszfaltrétegben az idő előrehaladtával és a mind nagyobb terhelés következtében egyre több hiba, gyűrődés, hiány, repedés, süllyedés keletkezik. A kátyúzás néven a budapestiek által megismert munkafolyamat, a helyi kezelés csak ideig-óráig javíthat a helyzeten. Tavaly a főváros 1,3 milliárd forintot költött erre a célra; a 2005-re még nem jóváhagyott tervek szerint valamivel többe, 1,6 milliárdba fog kerülni a lyukak megszüntetése.
Az igazgatósághoz tartozó utak harminchét százaléka kifejezetten rossz minőségű. Nyilvánvaló, hogy csak a teljes, illetve – ahol ez is elegendő – a részleges felújítás eredményezheti a közlekedés biztonságosabbá tételét. Idén 13 milliárd forintot szánnak felújításra, ennek a felét az állam, felét a főváros állja. Ebből 47 kilométernyi út korszerűsíthető, többek között a Szentendrei út, a Budafoki út, a Kőérberki út, a Bajcsy-Zsilinszky út, a Pesti út és a Helsinki út némely szakasza. Csanádi Csaba lapunknak arra a felvetésére, hogy ha ebben az ütemben fog haladni a felújítás, akkor hozzávetőlegesen húsz év múlva lesznek jó utak Budapesten, elmondta: forgalomszervezéssel, a közösségi közlekedés vonzóbbá tételével, P+R parkolók kialakításával csökkenteni lehet az utakra nehezedő terhelést, ami már önmagában is mérsékeli a kátyúk keletkezését. A Budapesten áthaladó tranzitforgalmat csökkenti majd a körgyűrű megépítése, és akkor nem fognak a negyventonnás nehézjárművek átdübörögni a fővároson.
A járműtulajdonosok érdekvédelmi szervezete elfogadhatatlannak tartja a jelenlegi útviszonyokat. Gyulainé Tóth Zsuzsanna, a Magyar Autóklub jogi irodájának vezetője szerint átfogó és ütemezett útfelújításra van szükség az egész országban, egy megalapozott programra, mert már tőlünk keletre is sokkal jobb utakon lehet autózni, mint nálunk. Egyre többen panaszkodnak a kátyúk miatt, szervezetük tanácsadói hálózattal és jogi képviselettel is segíti a közlekedőket. A károk zöme százezer forint alatti, de előfordult már többmilliós igény is. A közutaknak vagy önkormányzat, vagy közhasznú társaság a kezelője. Nagy részük nem köt biztosítási szerződést, a saját kasszájából fizet a károsultaknak, ezért minden eszközt megragadnak, hogy vitassák az igényt. Leggyakrabban arra hivatkoznak, hogy a sofőr nem az útviszonyoknak megfelelően és gyorsan vezetett, ezért sérült meg a kocsi. Az útkezelő képviselői tudják, hogy a költségek és a hosszú idő miatt csak kevesen vállalják a bírósági pereskedést. Mindenképpen célszerű rendőrt hívni a kátyúbalesethez, mert a hatósági jegyzőkönyv birtokában egyszerűbb és főleg sikeresebb a bizonyítás. Ha nincs egyenruhás a környéken, akkor fotózzák le helyszínt, vagy hívjanak tanúkat az autósok – tanácsolja a jogász, aki szerint az autózásból és az üzemanyagárból keletkező állami bevételek kellő fedezetet nyújtanának a korszerű utak kialakításához és a meglévők karbantartásához.
A károkat a kátyús út fenntartójának, így a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt.-nél vagy az adott kerület, település önkormányzatánál kell bejelenteni, és itt szabják meg azt is, hogy milyen feltételekkel, igazolásokkal ismerik el jogosnak az igényt – mondta lapunknak Sipos József, az Allianz Hungária kommunikációs igazgatója. Az útfenntartó, ha van felelősségbiztosítása, akkor nem maga fizet, hanem a jogosnak ítélt eset papírjait átküldi a biztosítónak, ahol felmérik a kárt, a szükséges javításokat és költségeket az útfenntartó még egy pecséttel jóváhagyja, s az autós igazán ekkor került ki a kátyúból.
– Budapesten katasztrofális állapotok uralkodnak az utakon, taxijaink nem tudnak megfelelő ütemben közlekedni, állandóan kerülgetniük kell a lyukakat. Előfordult többször is, hogy egy másik autót kellett küldeni az utasért, mert amelyikben utazott, defektet kapott vagy megsérült a futóműve – tudtuk meg Blaskó Tamástól, a Rádiótaxi diszpécserszolgálatának vezetőjétől. A Citytaxihoz hetente érkeznek bejelentések a sofőröktől, hogy megsérült a felni vagy defektet kaptak a rossz utak miatt – mondta Fejér Gábor, a Citytaxi igazgatósági tagja.
– A Nissan járművek lengéscsillapítóinak garanciális cseréjét – ellentétben a többi alkatrésszel – a vásárlástól számított egy év letelte után a cég központjában előengedélyeztetni kell – mondta Szőke Imre, az Észak–Dél Pest Motor Kft. munkafelvevője, akinek azonban nincs tudomása arról, hogy ez az intézkedés összefüggésben lenne a magyar utak állapotával.
Mikor kapunk kártérítést? Tavaly 4069 károsult nyújtott be igényt, mert úgy vélte, autója valamelyik fővárosi kátyúban sérült meg. Ezekből – összesen kétszázmillió forint kárértékben – 2600 követelést találtak megalapozottnak az útfenntartó szakemberei. Február 1-jétől a Bánk bán utcában nyílt panasziroda a kátyúkárok felvételére. Az autósoknak hitelt érdemlően kell igazolniuk, hogy kocsijuk úthiba miatt sérült meg. A bizonyításhoz vagy rendőrségi jegyzőkönyvet, vagy tanúvallomásokat, vagy fényképfelvételeket kell bemutatni.

Takács Péter érzéstelenítés nélkül tette helyre Kulja kificamodott gondolkodását az Egyenes Beszédben