Míg A bukás című filmben az ismert német színész, Ulrich Matthes a másik oldalon állt, s Goebbelst alakította, Schlöndorff A kilencedik nap című alkotásában Henri atyát formálja meg, akit kilenc napra kiengednek a nácik a dachaui lágerből, egy bizonyos céllal, amelyet először még ő maga sem ismer. A film részben Jean Bernard luxemburgi pap naplószerű életrajzán alapszik, aki 1934 és 1940 között a Nemzetközi Katolikus Filmhivatal főtitkára volt Belgiumban és Luxemburgban, illetve a film, rádió és televízió pápai bizottságának a tagja. A nácik elhurcolták, a dachaui lágerbe került több ezer másik pappal együtt. Minderről naplót írt, amely a későbbiekben Pfarrerblock 25487 címmel jelent meg, s ennek egy része alapján készítette Schlöndorff művét, s mivel játékfilmről van szó, kibővítette fikciós elemekkel. A rendező célja az volt, hogy Bernard naplóját, „amit roppant precízen, objektívan, patetikus felhang nélkül vetett a papírra”, úgy vigye vászonra, ahogyan azt a pap megírta.
Az elhurcoltak szenvedéssel, kiszolgáltatottsággal teli életét a film szürke, félhomályos képekkel ábrázolja. E zárt világból kap kimenőt, kilencnapos „szabadságot” Henri Kramer atya. Amint városába ér, egy fekete, sötét autó áll meg mellette, hogy kétség se férjen hozzá, figyelik, követik, feladata van. Hazatérve kiderül, kilenc napja van, hogy meggyőzze a katolikus egyház luxemburgi vezetőit, fogadják el a nácik politikáját. Egy Gestapo-tisztnél kell mindennap jelentkeznie, s beszámolnia, elszámolnia. A tiszt (August Diehl) és közte kitör az intellektuális harc, a másik meggyőzése. Kramer csak magára számíthat, egyik testvére elmenekül, s habár húga mellette áll, egyedül kell döntenie, útmutatást feljebbvalója sem ad, mert az biztos halált jelentene a már elhurcoltak, illetve a még el nem hurcoltak számára.
A film elsősorban a pap és a Gestapo-tiszt verbális harcára épül, arra, ahogyan hitében a tiszt megpróbálja eltántorítani Kramer atyát, s júdáskodásra bírni. Ilyenkor – mint azt menekülő bátyjának is keserűen megjegyzi – könnyű annak, aki csak a saját túlélésére gondol, az önzők a nagy túlélők. Ezt már megtanulta a pap is, aki a táborban egy csöpögő csapra lelt, ám azt társaival nem osztotta meg. Egy-egy pohár víz, csepegő csap ezt az emléket folyamatosan fel is idézi benne. A Gestapo-tiszttel folytatott egyik vita után összeesik, a tiszt egy pohár vizet ajánl, de nem fogadja el. Megtisztul, korábbi bűneitől megszabadul, s döntése már kétségek nélküli.
(A kilencedik nap – német–luxemburgi film, 98 perc. Rendezte: Volker Schlöndorff. Forgalmazza a Best Hollywood.)

Így emelkedett a magasba a rakéta – videón a magyar űrhajós fellövése