Dráguló autópályák?

Új díjfizetési rendszer bevezetésén dolgozik a gazdasági tárca, ami többletkiadást jelent majd az autósoknak.

Putsay Gábor
2005. 04. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emelkednének az autópálya-használat díjai a kormány tervei szerint, ugyanis az autósok kilométer-arányos tarifát fizetnének – vetette fel tegnap Manninger Jenő országgyűlési képviselő a gazdasági bizottság ülésén egy, a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban készített előterjesztésre hivatkozva. Az Országgyűlés gazdasági bizottságának napirendjén szerepelt tegnap a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése: az ülésre meghívott Draskovics Tibor pénzügyminisztert Katona Tamás politikai államtitkár, Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert pedig Dióssy Gábor politikai államtitkár képviselte. Az előterjesztésben az szerepel, hogy az úthasználati díjakból a jelenlegihez képest éves szinten 30-40 milliárd forint többletbevételre lehet számítani. A Fidesz országgyűlési képviselője szerint erre csak a díjak jelentős mértékű emelésével lehet szert tenni, ami akár azt is eredményezheti, hogy a kilométerenkénti díjak megközelíthetik a korábbi M5-ös tarifákat.
A használattal arányos útdíjfizetési rendszert 2007 után vezetnék be, a tárcánál megkezdődtek az előkészületek. Dióssy Gábor szerint ez a megoldás nem jár díjnövekedéssel, a nagyobb bevétel döntően abból származik majd, hogy nő az autópályák hossza, így többen használják majd az utakat. Az államtitkár szerint uniós előírás a használattal arányos útdíjfizetési rendszer bevezetése. Ellenzéki képviselők felhívták a figyelmet: a kormány azért ragaszkodik ehhez a formához, hogy biztosítani tudják a költségvetésen kívüli forrásokból gazdálkodó Állami Autópálya Kezelő Rt. működését, ugyanis az EU szabályai szerint a társaság bevételeinek legalább ötven százalékát piaci forrásból kell biztosítani. Elhangzott ugyanakkor, hogy az EU csak a tehergépjárművekre vonatkozóan szabja meg a használatra arányos útdíjak bevezetését.



Kóka üzlettársára írták a pályázatot. A pályázati feltételek módosítása tette lehetővé Horváth László, a szombathelyi Elender Computer Kft. tulajdonosának részvételét az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Ukig) igazgatói posztjára kiírt pályázaton – írta a Népszabadság. Külső személyzeti tanácsadói javaslatra változtatott az Ukig igazgatói posztjának betöltésére kiírt pályázaton a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) – mondta Tóth Judit, a tárca szóvivője. A GKM által megkérdezett szakértők javaslata szerint az Ukig munkáját sem feltétlenül kell egy kizárólag a közútépítés, üzemeltetés területén jártas szakmérnökre bízni. Ezért határozott úgy a minisztérium vezetése, hogy lazítja a pályázati felhívás feltételeit, és az öt év helyett kétéves közúti szakmai tapasztalatot követel meg a pályázóktól. Éppen annyit, amennyit Horváth László a Vas megyei Közútkezelő Kht. felügyelőbizottsági tagjaként megszerzett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.