Várhatóan júniusban hirdetik ki: akadt-e a tárgyalásos privatizációs tenderen olyan vevőjelölt, amely a nemzeti légitársaság új tulajdonosa lehet. Április hatodikán jelentette be a vagyonkezelő, hogy a sikertelen pályázatok után tárgyalásos úton próbálja eladni a Malévot. Erre a tenderre 14 cég jelentkezett, köztük a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Euroinvest, az ír–magyar Cape Clear Aviation Kft., valamint az amerikai Lockheed-csoport. Oravecz Péter közölte: megküldték az írásos értesítéseket a jelentkezőknek, s tegnap meg is kezdődtek a tárgyalások.
*
Lapunk úgy tudja, hogy a jelentkezők között található még az olasz Air One, a KrasAir nevű krasznojarszki légitársaság, a Sky Alliance, az Aviation Solutions International Kft., az ír Aragos csoport, egy török, egy szaúdi, valamint két angol befektetői társaság.
Oravecz Péter elmondta: a tárgyalások lebonyolítása után írásos végajánlatot kell benyújtaniuk azoknak a társaságoknak, amelyek ezek után is ringben kívánnak maradni a Malév részvényeinek megvásárlásáért. A végajánlatokat az ÁPV versenyeztetni fogja egymással, majd dönt, kinek értékesíti a Malévot, illetve eladja-e bármelyiküknek is a céget. Azoknak a cégeknek, amelyek írásos végajánlatot tesznek, bánatpénzt kell fizetniük. Információink szerint egyébként az ÁPV Rt. üzleti tervében is számolt azzal, hogy elmaradhat a cég privatizációja. Úgy tudjuk, ebben az esetben a légicég menedzsmentjének meg kell kísérelnie egy jelentősen csökkentett méretű és veszteség nélküli működést elérő társaság kialakítását. Ezt támasztotta alá Gönczi János Malév-vezérigazgató is a Hír TV-ben. Nyilatkozata szerint az idén félmilliárdos veszteséggel, jövőre pedig – az üzemanyag-ellátási üzletág kiszervezése és eladása, illetve a földi kiszolgálás kiszervezése után – nullszaldós eredménnyel számolnak.
Az ÁPV Rt. igazgatósága legutóbb március 31-i ülésén döntött arról, hogy eredménytelennek nyilvánítja a Malév-pályázatot, amint ez tavaly novemberben is történt. Az év elején Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója úgy nyilatkozott: ha nem találnak vevőt a Malévra, akár be is zárhatják azt.
Telítődik a légtér? A Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének (MLSZSZ) álláspontja szerint nyár elejére megbénulhat a légiforgalmi irányítás, amennyiben a Ferihegyi repülőtér forgalma az idei első negyedévre jellemző ütemben folytatódik, ugyanis ehhez nem biztosítottak a megfelelő feltételek. Ferihegy forgalma márciusban meghaladta a nyári csúcsra jellemző mértéket. Az EuroControl adatai szerint a magyar légiforgalmi irányítás tavaly egymillió perc késést okozott a légicégeknek. Ez leginkább a kidolgozott repülési eljárások és a rendelkezésre álló műszaki berendezések hiányosságának tulajdonítható – az MLSZSZ álláspontja szerint. A légiirányításért felelős HungaroControll közölte: a biztonság érdekében korlátozták a ferihegyi légtér forgalmát, a légiirányító rendszer azonban a jelenleginél nagyobb kapacitás esetén is megfelelően működne. (P. G. I.)