A szlovák kormány az év végéig szeretné magánosítani a pozsonyi Milan Rastislav Stefánik repülőteret és a Cargo Slovakia vasúti társaságot, vagyis az egykori Szlovák Államvasutak idén megalakult teherforgalmi részlegét. Mindkét esetben zártkörű meghívásos nemzetközi tender kiírásával számol a közlekedési tárca, amely a repülőtér esetében a pályázó befektetési szándékait és a személyi forgalom fejlesztését tartja a legfontosabb szempontnak az új tulajdonos kiválasztásakor, míg a Cargo Slovakia esetében a felkínált ár lesz a döntő — legalábbis ezt állította Pavol Prokopovic miniszter.
A pozsonyi repülőtér iránt a közlekedési minisztérium szerint Párizsból, Londonból, Frankfurtból és Prágából is érdeklődnek, szlovákiai szakértők szerint azonban valós esélye az Austrian Airlinesnak van, amellyel legfeljebb a schwechati repülőteret működtető részvénytársaság veheti fel a versenyt. Az elemzők abból indulnak ki, hogy a szlovák és az osztrák kormány már korábban megállapodott abban, hogy Pozsony és Bécs között kiépítik az autósztrádát, amely a két repülőteret is összeköti. De a helyzet értékelésekor azt is figyelembe veszik, hogy a szlovák légitársaság, a Slovenské Aerolínie részvénytársaság, amely a pozsonyi repülőtér legnagyobb partnere, már szorosan együttműködik az Austrian Airlinesszal, az osztrák légitársaság emberei meghatározó szerepet töltenek be a szlovák részvénytársaság igazgatótanácsában. Az Austrian Airlines, a Stefánik-repülőtér és a szlovák légitársaság összekapcsolásában egyébként nagy fantáziát látnak a pénzügyi elemzők is, ennek megfelelően az osztrák légitársaság vásárlási szándékát támogatja az Erste Bank és a Bauholding Strabag is.
A vasúti teherforgalmat biztosító Cargo Slovakia eladási szándéka meglepte a gazdasági elemzőket. Azáltal, hogy a kormány tavaly kettéválasztotta az egykori szlovák vasúti céget, s a Cargónak nem kell személyszállítással foglalkoznia, miközben vagyonrészévé vált többek között az összes vasúti szerelőműhely is, akár már az idén nyereséget termelhet. A Cargo Slovakia könyvelési értéke hivatalosan 11,5 milliárd korona (több mint 70 milliárd forint), s bár a korábbi államvasutak tartozásaiból 4,7 milliárd koronát (mintegy 29 milliárd forint) fel kellett vállalnia, már most sok az érdeklődő a társaság iránt. A vasúti vállalat szóvivője, Milos Cikovsky szerint német, osztrák és cseh cégek mellett a MÁV is jelezte részvételi szándékát a tenderben. A közlekedési minisztérium a Cargo Slovakia magánosítására májusban írja ki a nemzetközi tendert, az érdeklődők október 31-éig tehetnek ajánlatot a vállalat megvásárlására, s a tárca még az év végéig kihirdeti az eredményt. A minisztérium vezetői a Cargo eladásából 15-20 milliárd koronás (vagyis mintegy 95-125 milliárd forintos) bevételt vár, de az új tulajdonos kiválasztásánál az is szempont lesz, hogy képes-e az összeget kifizetni 2006 első negyedévében, mert hogy a vételárra már akkor igényt tart a minisztérium.

Szentkirályi Alexandra: A drogfogyasztást illetően a zéró tolerancia nem könyörtelenség, hanem védelem