Mostanság nagy a készülődés Ferihegy környékén. No nem az egyre nagyobb számban megjelenő utasok, s nem is a kiszolgálásra váró gépek növekvő sora kelti ezt az érzést a szemlélőben, nem is a botrányok, amelyektől az elmúlt hetekben hangos volt a média – mondta tegnapi interpellációjában Márton Attila fideszes országgyűlési képviselő. Szavai szerint a még meglévő állami vagyon „nagyvadjai” közül egy igen kapitális példány kerülhet most puskacső elé, eshet a privatizáció áldozatul, ez pedig a Budapest Airport (BA) Rt.
Márton Attila úgy látja, hogy az előző kormány cégátalakításainak köszönhetően a BA Rt. kiemelkedően jó eredményeket ér el, állami cégként is dinamikusan fejlődik, több tíz milliárdos árbevétel mellett hatalmas nyereséget tudhat magáénak. Ám ez az állapot hamarosan megszűnik, hiszen a hibás gazdaságpolitikából adódó költségvetési éhséget azonnali bevételekből kívánja csillapítani a kormány, s ennek eshet áldozatul a BA Rt. is – mondta a képviselő.
Közölte: a cégátalakítás óta a BA Rt. folyamatosan erősödik, 2004-ben árbevétele várhatóan meghaladja a 30 milliárd forintot, eredménye pedig tízmilliárd forint fölött várható. Márton kiemelte: tele van a cég kasszája, magas az eredménye, biztos a fejlődése, stabil a piaca, tehát annak eladása mellett nem szól semmi. A képviselő választ vár arra: miért kell egy dinamikusan növekvő, folyamatosan nagy árbevételt produkáló és eredményesen gazdálkodó állami céget a köztulajdonból elherdálni?
Lapunk információi szerint az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. a BA Rt.-t még idén el akarja adni, amelynek kapcsán mintegy hatvanmilliárd fointos bevétellel számol. Katona Tamás pénzügyi államtitkár válaszában azzal érvelt, hogy a BA Rt.-t nem „kilőni” kell, hanem visszahelyezni abba a természetes életkörnyezetébe, amelyben élete és fejlődése gazdasági vállalkozásként a leginkább biztosítva van, azaz „a piacgazdaság és a magántulajdon közegébe”. Hozzátette: nem fogadjuk el azt a gondolatot, hogy a jó gazdasági teljesítményt mutató társaságokat tartsuk meg állami tulajdonban. „Jó pénzért, minél nagyobb haszonnal kell ezeket értékesíteni” – emelte ki.
Jön a törvénymódosítás. Mint azt lapunk korábban megírta, várhatóan júliusban lép életbe az a törvénymódosítás, amely meghatározza, hogy hazánk egyetlen nemzetközi repülőterének mely részeit lehet eladni. A Ferihegyi légikikötő eladása mégis gőzerővel folyik. A Heti Válasz úgy tudja, hogy a magánosítási folyamat felpörgetése mögött Draskovics Tibor tegnap menesztett pénzügyminiszter állt.