Mindenre elszánt fuvarozók

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete az üzemanyagok legalább tízszázalékos jövedékiadó-csökkentését várja el a kormánytól. A szervezet tagjai minden törvényes eszközzel készek kikényszeríteni az adócsökkentést, ha április huszadikáig nem sikerül megállapodniuk a kormányzattal.

Erdősi Csaba
2005. 04. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érezhetően visszafogták a magas üzemanyagárak a hazai keresletet. A Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatainak adatai szerint 6,6 százalékkal kevesebb benzin fogyott Magyarországon az idei év első negyedében, mint tavaly. A szövetség lapunkhoz eljuttatott statisztikája szerint, amíg 2004 első három hónapjában átlagosan 233,62 forintot kellett fizetni egy liter benzinért, addig idén az már 239 forintnál is többe került. Még ennél is nagyobb volt a gázolaj drágulása – a dízelolaj ára ugyanebben az időszakban 210-ről 232 forintra emelkedett –, ebből az üzemanyagfajtából ugyanakkor valamivel többet forgalmaztak az idei első negyedévben, mint 2005-ben.
Az azóta még magasabb üzemanyagárak miatt – a Mol múlt heti áremelése óta egy liter 95-ös benzin listaáron 258,50 forintba, egy liter gázolaj pedig 252 forintba kerül – lehetetlen helyzetbe kerültek az erős uniós verseny miatt amúgy is szűk árréssel dolgozó szállítmányozó cégek. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete tegnap közleményben tudatta, hogy az üzemanyagok árában lévő jövedéki adó csökkentését várják a kormánytól. Hinfner Miklós, a szervezet főtitkára lapunknak elmondta: folyamatosan tárgyalnak a Pénzügyminisztériummal a kérdésben, legközelebb 15-én találkoznak, s április huszadikáig, a következő elnökségi ülésig szeretnének megegyezésre jutni. – Minimálisan tízforintos adócsökkentést szeretnénk; tagszervezeteink elszántak és végletesen elkeseredettek. Elfogadhatatlan, hogy az Európai Unió országai közül Magyarország a harmadik, ahol a legdrágább a gázolaj ára. Ha nem sikerül megállapodni, minden törvényes eszközzel készek vagyunk fellépni az adócsökkentés kiharcolásáért – jelentette ki Hinfner Miklós.
A kormányzat szándékairól egyelőre csupán annyit tudni, hogy a világpiaci árhatások esetleges kivédésének lehetőségéről tárgyalnak az üzemanyag-forgalmazókkal. Ez azt sugallja, hogy a problémát nem saját hatáskörben szeretnék rendezni, noha erre lenne mód. A Fidesz két képviselője ugyanis nemrégiben benyújtott egy olyan módosító javaslatot, amely lehetőséget teremt az adócsökkentésre. A módosítást Tállai Andrással közösen jegyző Lázár Mózes ennek kapcsán kérdésünkre elmondta, hogy a parlament akár napokon belül is elfogadhatná a javaslatot, ha a házbizottság hozzájárulna a házszabálytól eltérő eljáráshoz. – Ehhez a kormányzó pártok politikai akaratára lenne szükség, ez azonban egyelőre nem látszik körvonalazódni – tette hozzá a képviselő.
Hogy lesz-e a közeljövőben újabb benzináremelés, az alapvetően a világpiaci folyamatoktól függ. Kántor Sándor, a Mol külső kommunikációs vezetője arról számolt be, hogy bár a napokban estek a világtőzsdén az üzemanyagárak, a piac annyira hektikus, hogy egyelőre lehetetlen jóslásokba bocsátkozni. Jelen állás szerint egy újabb áremelés éppúgy elképzelhető, mint az, hogy a társaság csökkenteni fogja az árait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.