Vonatkatasztrófa Japánban

Legkevesebb ötvenen meghaltak, több mint háromszázan megsérültek, amikor tegnap délelőtt kisiklott, majd egy közeli lakóházba rohant egy elővárosi vonat Japánban. A szigetország elmúlt negyven évének legsúlyosabb vasúti tragédiáját valószínűleg a szerelvény túlzott sebessége okozta.

MN-összeállítás
2005. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hat méterre áll a sínektől az a kilencemeletes ház, amelybe – helyi idő szerint – tegnap délelőtt kilenc órakor belerohant egy elővárosi személyvonat Japánban. A Tokiótól 410 kilométerre nyugatra fekvő Oszaka egyik elővárosa, Amagaszaki vasútállomása előtt történt szerencsétlenségben legalább ötvenen meghaltak, több mint háromszázan pedig megsérültek – adta hírül a BBC. A szerelvény öt első kocsija siklott ki egy kanyarban, közülük kettő rohant bele a lakóházba. Lapzártakor még nem lehetett tudni, hogy az épületben lévők közül bárki is megsérült vagy elhunyt volna.
Kilenc órával a történtek után, az est beálltával még mindig mentőalakulatok dolgoztak a helyszínen – jelentette a Reuters tudósítója. Nehezen haladtak, mert különleges vágóeszközökkel tudtak csak az összegyűrődött kupékba hatolni. A munka segítéséhez a katonaság erőit is kivezényelték. A mentők a baleset helyszínének közelében felállítottak egy orvosi sátrat, és akit tudtak, ott láttak el. Estig még nem sikerült mindenkit kimenteni a roncsok közül. A vonaton 580 utas volt.
A szerencsétlenség okáról egyelőre csak feltételezésekkel álltak elő a szakemberek. Elképzelhető volt az első hírek szerint, hogy a szerelvény belerohant egy, a síneken veszteglő személyautóba és ez okozta a tragédiát. A helyi rendőrség szóvivője később közölte: a roncsok között valóban volt egy gépkocsi is, de nem tudni, hogy összeütközött-e a vonattal, vagy a sínektől mindössze hat méterre álló ház előtt parkolt – tudta meg az MTI.
Néhány utas arról számolt be a brit közszolgálati televíziónak, hogy a végzetes perc előtt szemlátomást igen gyorsan utaztak és a vagonok rázkódtak haladás közben. Vasúti szakértők szerint ahhoz, hogy a vonat leugorjon a sínekről, az engedélyezettnél csaknem kétszer gyorsabban kell száguldania. Hetven helyett óránként 133 kilométeres sebességgel. Ezt az elképzelést valószínűsíti, hogy a West Japan Railway Co. reggeli járata túlfutott az egyik állomáson. Vissza kellett tolatnia, ez japán viszonyok között jelentős, egyperces késést eredményezett. Sietni kellett. A huszonhárom éves masiniszta – aki feltehetőleg túlélte a balesetet – csak 11 hónapos vonatvezetői tapasztalattal rendelkezett. Tavaly már volt egy hasonló túlfutása.
Japánban a legsúlyosabb vonatszerencsétlenség 1963-ban történt Yokohamánál. Akkor egyszerre három szerelvény ütközött össze; 161-en vesztették életüket. A szigetország vasúthálózatát a világ legbiztonságosabbjaként tartják számon. A járatokon naponta hatvanmillióan utaznak.



Az idei tragédiák (MTI-SAB)

  • 2005. január 6., Egyesült Államok: klórt szállító tehervonat ütközött egy veszteglő szerelvénynek Dél-Karolina államban. A balesetben nyolc ember vesztette életét és kétszáznegyven megsérült. Az áldozatok többségének halálát, illetve sérülését a klórgázmérgezés okozta.
  • 2005. január 7., Olaszország: a Bologna melletti Bolognina (Crevalcore) pályaudvara előtt személyvonat rohant egy veszteglő tehervonatba. Húsz ember meghalt, nyolcvan megsebesült.
  • 2005. január 26., Egyesült Államok: egymásba rohant két helyiérdekű vonat Los Angeles központja közelében, miután egy öngyilkosságra készülő férfi sportkocsijával megállt a síneken. A szerencsétlenségben, amely egy harmadik szerelvényt is érintett, tíz ember vesztette életét, a sérültek száma elérte a százat.
  • 2005. február 2., Lettország: összeütközött két személyszállító vonat Riga központi pályaudvara közelében. A balesetben hárman meghaltak, huszonnégyen megsérültek.
  • 2005. február 3., India: a nyugat-indiai Mahárástra szövetségi államban egy személyvonat a síneken áthaladó pótkocsis traktorral ütközött. Ötvenkét ember meghalt, tizenegyen megsérültek.
  • 2005. március 12., Vietnam: tizenegy ember meghalt és kétszáznál több megsérült, amikor kisiklott egy expresszvonat az ország középső részén.
  • 2005. március 16., Lengyelország: három ember életét vesztette, amikor egy iskolabuszt elsodort egy vasúti szerelvény Minsk Mazowieckinél, egy sorompó nélküli vasúti átjáróban.
  • 2005. április 17., Oroszország: a távol-keleti amúri területen menetrend szerinti autóbusz tehervonattal ütközött össze. A baleset következtében hét ember vesztette életét, tizennyolc pedig megsérült.
  • 2005. április 21., India: Gudzsarát államban két vonat összeütközött, amelynek következtében huszonnégy ember meghalt és ötvenhat megsebesült.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.