Lamperth Mónika belügyminiszter és Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter a múlt héten jelentette be a zöldkommandó felállítását. Lamperth akkor elmondta: nem új szervezet jön létre, hanem azok a hatóságok működnek együtt, amelyeknek feladatuk a környezetet veszélyeztető balesetek, környezetszennyezések megelőzése. Így a közös akciókban részt vesznek a katasztrófavédelem, a rendőrség, a határőrség, a közlekedési felügyelet, a környezetvédelmi felügyelet, valamint a vám- és pénzügyőrség szakemberei.
Tatár Attila vezérőrnagy, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatója azt fűzte hozzá: a különösen veszélyes üzemek működése eleve szigorú uniós jogszabályok alá esik, a zöldkommandó az e körbe nem tartozó létesítményeket, eseményeket ellenőrzi, így a közúti veszélyesanyag-szállítást vagy az ideiglenes veszélyesanyag-lerakókat. Lamperth Mónika azzal indokolta a kormányzati döntést, hogy egyre nagyobb számban szállítanak az ország útjain veszélyes anyagokat. Persányi Miklós arról számolt be, hogy évente kétszáz kisebb-nagyobb környezetszennyezést regisztrálnak.
Dobson Tibor, a BM Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője lapunknak elmondta, a hatóság évente kötelezően végez ellenőrzéseket.
Szerinte a mostani együttműködés azért lehet hatékony, mert az összes illetékes szervezet egyszerre tart razziát. Így ha egy kamiont átvizsgálnak, annak mind tűzrendészeti szempontból, mind vámügyi és környezetvédelmi szempontból meg kell felelnie. Hozzátette: a legfontosabb a megelőzés, így az illegális hulladéklerakók és gumidepók felszámolására is nagy hangsúlyt kell fektetni, hiszen a tűzesetek magas hányada ezek rovására írható.
Csakhogy a most felálló zöldkommandónak kevés köze van ahhoz az új, a vámkommandóhoz hasonló önállósággal bíró hatósági szervhez, amit már sok éve szorgalmaznak egyes politikai és szakmai körökben. A kormányzati bejelentés ugyanis egy-egy hétig tartó fokozott közúti ellenőrzéseket, továbbá három-három hétig tartó telephely-átvizsgálásokat takar a május elejétől június végéig terjedő időszak alatt. Ez a fokozott együttműködés részlegesen tehát enyhít a gondokon, de tartós megoldást nem ad.
Az elit alakulat terve
A valódi megoldást egy önálló, hatósági jogosítványokkal bíró szakértői csoport jelentené, amelynek tervét még 2001-ben Illés Zoltán, a Fidesz zöldtagozatának alelnöke vázolta fel. Szerinte a mostani tárcaközi intézkedés csak elorozza a zöldkommandó nevet, tartalmában azonban messze elmarad tőle. Úgy véli, a környezetvédelmi tárcának egyedül kellene megbirkóznia a jogsértőkkel, mégpedig egy igazi zöld- kommandó felállításával. Az elképzelés szerint egy 15-20 főből álló szakértőcsoport jönne létre. A kommandó saját jármű- és gépparkkal rendelkezne, tagjai teljes körű hatósági jogkörrel és fegyverrel végeznének razziát, baleset esetén pedig koordinálnák a mentést. A környezetpolitikus szükségesnek tartja azt is, hogy a szaktárca mellett külső szakértők is készítsenek az egyes környezetszennyezéssel járó ipari technológiákra intézkedési tervet, és az ne csak a szennyező sokszor hazug önbevallására alapozva szülessen meg. Illés elképzelése szerint a terv gazdasági alapjait az állami költségvetésből elkülönített két alap képezné, amellyel egyrészt a szervezet felállítása, másrészt a szennyezések állapotfelmérése és a haváriatervek kidolgozása lenne biztosítható. A társtárcák által végzett segítséget, például géppark igénybevételét szintén a speciális pénzügyi alapokból fedeznék. Illés adatai alapján mintegy másfél milliárd forintból lenne felállítható a szervezet, további másfél milliárdból pedig beszerezhető lenne az eszközpark.