A BA Rt. értékesítése az év üzlete

Gőzerővel folyik az egyik legnagyobb hasznot produkáló állami vállalat, a Budapest Airport (BA) kiárusításának előkészítése az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt.-nél. A magánosítási koncepció készen áll, már csak a légügyi törvényt kell elfogadnia a parlamentnek ahhoz, hogy az előreláthatóan több mint százmilliárd forintos bevételt eredményező tranzakciót nyélbe lehessen ütni. A kormányzati ígéretekkel ellentétben az áruszállítási központ botrányos telekügyének leállítása óta semmilyen érdemi lépés nem történt az ügyben.

Putsay Gábor
2005. 05. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már megfogalmazta javaslatait a Ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. 75 százalékos plusz egy szavazatnyi részvénycsomagjának értékesítésére vonatkozóan a privatizációs tanácsadónak kijelölt Credit Suisse First Boston – tájékoztatta lapunkat a hét végén az ÁPV Rt. kommunikációs osztálya. A hivatalos közlés szerint a vagyonügynökség jelenleg az értékesítési stratégiát elemzi, ám lapunk úgy tudja, hogy a kormány felgyorsított eljárásban, még az idén túl akar adni a vállalaton. Az értékesítés egyben az év privatizációs tranzakciójának is ígérkezik, hiszen lapinformációk szerint az ÁPV Rt. 130–150 milliárd forint bevételt remél az egyik legnagyobb adófizetőnek minősülő BA Rt. eladásából.
Az év üzletét könyvelhette el a reptér értékesítési koncepciójának kidolgozója, a Credit Suisse is, hiszen munkájáért nettó 624 millió forintot fizet az ÁPV Rt.
Eközben egyre több külföldi cég jelzi érdeklődését a repülőtér megvételére. Az eddigi információk szerint a – többségében szakmai – érdeklődők száma meghaladja a tízet.
A BA Rt. privatizációját nemcsak az ellenzéki pártok, hanem szakértők is megkérdőjelezték, hiszen a társaság nemcsak hogy biztos nyereséggel dolgozik, de a légiforgalmi szervezetek előrejelzései értelmében erőteljes növekedésre számíthat az elkövetkező években is. A Légitársaságok Nemzetközi Szövetségének legutóbbi elemzése szerint Magyarország várhatóan a világ harmadik leggyorsabban fejlődő légi közlekedési piaca lesz az elkövetkező években, hazánkat mindössze Kína és Lengyelország előzheti meg a versenyben.

*****
Nem történt érdemi lépés. Miközben a forgalmi adatok a reptér fejlesztésének mielőbbi szükségességét vetítik előre, az áruszállítási központ botrányos telekügyének leállítása óta érdemi lépés nem történt az ügyben. A botrány februári kirobbanásakor a Pénzügyminisztérium még a beruházás mielőbbi megvalósítása mellett érvelt, ám az eltelt több mint két hónap alatt még arra sem derült fény, hogy a Draskovics Tibor által megtorpedózott szerződésnek megfelelően Ecseren épül-e meg a logisztikai központ. Amennyiben ezt a területet jelöli ki fejlesztési iránynak a BA Rt., a környékbeli telkeket korábban felvásárló Carion-csoport értékesítheti jó áron földjeit. Ha viszont Vecsés lesz a terjeszkedés iránya, akkor az ottani tulajdonok többségével szerződést kötő, külföldi érdekeltségű Glob Development céggel kell együttműködnie a reptérnek.
A BA Rt. kommunikációs osztálya lapunk érdeklődésére közölte: a társaság pénteki igazgatósági ülésének napirendjén nem szerepelt a logisztikai központ ügye. Hegyi Gábor, a szerződést megkötő ACC Kft. társtulajdonosa a hét végén lapunknak megerősítette: az ígéretek ellenére eddig semmilyen konkrét előrelépés nem történt az ügyben. Mint mondta, minden megoldásra nyitottak, ám ha nem kezdődik el rövid időn belül a beruházás, akkor Budapest behozhatatlan hátrányt szenved el az egyre erősebb régiós versenyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.