Hogyan élhet valaki teljes életet, vállalhat vezetői, közéleti szerepet, ha siketen születik? – hitetlenkedtem, amikor Mikesy Györgyre felhívták a figyelmem lakóhelyének, Gödnek a polgárai és a fogyatékosok szervezeteinek képviselői. Ennek egyik okaként közéleti szereplését és a sorstársaiért való kiállását említették a hazai és a nemzetközi fórumokon. Csakhamar annak is híre ment, hogy 1999-ben Pest megye közgyűlése őt nevezte ki igazgatónak Vácott annak a nagy múltú intézménynek az élére, amelyet több mint két évszázada alapított Cházár András a halláskárosultak és siketek gondozására. A közgyűlés ezzel a döntéssel hazánkban szinte elsőként igazodott azokhoz az európai uniós irányelvekhez, amelyek a fogyatékossággal élők esélyeinek jobbítására vonatkoznak. Amikor 2001-ben a helyszínen jártam, óvoda, általános iskola, gyermek- és diákotthon, speciális szakiskola és szakmunkásképző működött a patinás falak között. A több mint százötven gyermekre hetven pedagógus jutott. Meglepőnek találtam az oldott hangulatot, ahogyan a hat-hét évesek ránk köszöntek, kérdezgettek, ki így, ki úgy formálva a szavakat. Ha pedig ez nem volt elég, kézjelekkel kísérték mondandójukat. A kollégisták, nagyobb fiúk, lányok szinte lépten-nyomon megállították „Gyuri bácsit”, az igazgatót. Pontosan olyan dolgokról folyt a diskurzus, mint másutt szokás: a tanulásról, a sportról, a hét végi programokról. Zavarnak, tartózkodásnak nyomát sem érzékeltem. Csodálkoztam a nyitott kapun is, ami a város igen szép terére nyílik. Ez nem csak jelkép, magyarázta az igazgató, hiszen itt mindenkinek az a törekvése, hogy a gyerekek mindenféle értelemben nyitottá váljanak, a városnak és a tágabb társadalmi környezetnek az intézmény természetes része legyen. A szép elvek mellé persze ma már nem elég a magas szintű szakmai tudás, hanem a felgyorsult világ történéseihez igazodó új ismeretek kellenek. Ezért Mikesy György a gyógypedagógiai és teológiai diplomán túl megszerezte a közoktatási vezető pedagógusi szakvizsgát, és természetesen képzett jeltolmács. A kollégái azt mondják, szinte a vérében van a szervezés, a szakmai tehetségről nem is beszélve. De a gyerekek számára minden diplománál többet jelent, amit személye mutat.
Ugyanis Mikesy György háromgyerekes édesapa is, felesége szintén gyógypedagógus. Gyermekeik közül ketten súlyos hallássérültek, de az érettségi utáni továbbtanulás természetes cél számukra. A legidősebb már egyetemista. – Mindez nekünk nem csak a sorstársi közösséget jelenti, de azokat a személyes tapasztalatokat is, amelyeket apaként átadhat nekünk is. Hiszen olykor elfáradunk, türelmetlenek vagyunk, máskor pedig szorongunk, ha gyermekeink jövőjére gondolunk – magyarázza egy édesanya, aki hét végére viszi haza gyermekét.
Bizony, szerencsések azok, akiknek van hová hazamenniük akár tanév közben, akár akkor, amikor befejezték az iskolát. De gondolni kellett azokra is, akiknek mindez nem adatott meg. A támasz nélküli fiatalok számára 2003-ban Pencen lakásotthont hoztak létre. Mindez 21 millió forintba került, egy családi ház megvásárlásával és átalakításával. De ez csak egy mozzanat az utóbbi hat esztendő pozitív változásaiból. Mára a gyermekek, a pedagógusok és más alkalmazottak létszáma megkétszereződött. A feladatok is sokrétűbbek lettek, ezért kapcsolódik ide a pedagógiai szakszolgálat. Céljuk, hogy minél korábban kiderüljenek a sérülések, megtalálni a korai fejlesztés módját, segíteni a szülőket, az óvónőket, a tanítónőket. Az intézményt ma szakmai központként is számon tartják, Pest, Komárom-Esztergom, Nógrád és Fejér megye halláskárosult és szellemileg gyengébb adottságú gyermekeit irányítják ide. A korrekciós munkán túl nagy hangsúlyt fektetnek a különböző szintű oktatásra, képzésre. A hagyományos szakmákon túl komoly informatikai képzés is folyik két különteremben. Tervezik a nyelvtanulás elindítását, és van már olyan növendékük is, aki az érettségi után főiskolára került – újságolják.
De vannak más figyelemre méltó történések is. Az utóbbi hat esztendőben felújították az iskolát, korszerűsítették a konyhát, a melegvíz-szolgáltatást. Két új informatikai teremmel bővültek, s új a gumiborítású sportudvar is. Ami pedig a közeljövőt illeti, célzott állami támogatásként 849 millió forintot nyertek el. Mindezt persze nem adták könnyen, az eredmény mögött háromévnyi szellemi befektetés húzódik meg. Így épülhet meg az új tornacsarnok, a diákotthoni rész, áttérhetnek az enegiatakarékos fűtésrendszerre, és lesz lift is a mozgássérültek számára. Magyaráznunk sem kell, hogy mennyire ritkaságszámba megy manapság, hogy egy oktatási intézményben kétmilliárd forint értékű fejlesztés történjen. Ha ezt nézzük, minden kerek – vagy mégsem?
Egy édesapa, Juracskó András több szülővel együtt nemrégiben beadványt intézett az intézmény fenntartójához, Pest megye önkormányzatának oktatási osztályához. Ennek okait így foglalja össze.
– Mindenki tisztában van vele, hogy a fejlesztések, a támogatások, a reformok Mikesy úr nevéhez kötődnek. Én a kamasz lányom fejlődésén látom annak a szemléletnek az előnyeit, amelyet kialakított. Elgondolásait jellemzi, hogy hallássérült pedagógusokat is alkalmaz, s ezzel az oktatásban a szokásostól eltérő szakmai és emberi megközelítés érvényesülhet. Egy percig sem volt kétséges előttünk, hogy ő marad az igazgató, s amit elindított, ő fogja befejezni. Egy ideje mégis bizonytalanságot érzünk ebben, ezért szerettük volna, ha a munkáját elismerő, személyét támogató véleményünket minél több megyei képviselő megismeri.
Nem véletlen, hogy a szülők indokoltnak tartották e lépést, és az sem, hogy az igazgatói munkakör folyamatban lévő megpályáztatásának tárgyalását is figyelemmel kísérik. Nem csak ők álltak ki az igazgató mellett, az intézmény pedagógusainak és alkalmazottainak a nyolcvan százaléka támogatásáról biztosította. A hazai gyógypedagógia felsőoktatási intézményeitől, a szakminisztériumtól és számos, a fogyatékosok érdekeit képviselő civil fórumtól kapott támogató, munkáját elismerő ajánlásokat. És mégis úgy tűnik, valami gubanc van a szakmai megméretés körül. Amikor ugyanis megbízásának első ötéves ciklusa lejárt, megírta beszámolóját az addig megtett útról, és annak rendje-módja szerint elkészítette a pályázati anyagát. De a folyamat „valamiért” ekkor félbeszakadt, annyi történt, hogy egy évre meghosszabbították állásában.
Most, hogy az újabb pályázati procedúrára sor került, a szülőkre és a pedagógusokra hideg zuhanyként hatott, hogy a Pest Megyei Közgyűlés oktatási bizottságától Mikesy György nem kapott támogatást. Mi változhatott meg ennyire, talán másnak szánják az immár szakmailag jól felépített és más szempontból is igen értékes intézményt? – kérdezik többen. Noha elvileg és technikailag nyílt megméretésről van szó, az aggodalom nem alaptalan. A megyei közgyűlés utóbb, április 29-én tűzte napirendre a Cházár András gyógypedagógiai intézmény igazgatóválasztásának ügyét. Néhány szülő is részt vett ezen, s elmondásuk szerint Mikesy György személye körül vita alakult ki, amelyben az őt támogatók voltak többségben. Mint Juracskó András elmondta, egy ponton, ügyrendi szabályokat említve, a nyilvános ülést zárttá nyilvánították. Hogy mi történt ezután, arról csak annyit tudhattak meg, hogy döntés ezúttal sem született.
A képhez hozzátartozik, hogy az intézményben december óta folyik a szokásos gazdasági revízió. Eddig arra jutottak, hogy az ügyviteli dokumentáció és az iratkezelés kívánnivalót hagy maga után. A fellelt hibáknak mindössze az öt százalékáért tehető felelőssé az igazgató, a többi a gazdasági vezető munkakörét érinti. Mindez abból fakad, hogy a kibővült tevékenységgel és a megnövekedett papírmunkával a szűk létszámú gazdasági adminisztráció nem tudott megbirkózni. De azt is értésemre adták, hogy a mulasztások nem szándékosak, és mód van a kijavításukra.
Először a Pest megyei önkormányzat oktatási osztályának vezetőjétől érdeklődtem volna a jelenlegi helyzetről, de innen Szép Tibor főjegyzőhöz irányítottak, aki az előzményeket így foglalta össze: hogy Mikesy György megbízásának első ötéves ciklusa után miért nem vitték végig a pályáztatást, az azzal magyarázható, hogy a közgyűlésben nem volt meg a döntéshez szükséges minősített többség. Ezért kellett a mostani pályázatot kiírni, amelynek megtárgyalása után a döntést elnapolták. Az előterjesztések több intézmény életét érintették, a szóban forgó ügy sorra került ugyan, ám bizonyos személyiségi jogokhoz köthető vélemények miatt az ülést zárt ajtók mögött folytatták. Hogy mik lehettek a személyiségi jogot érintő megjegyzések? Ezek találgatása nem tartozik a kompetenciájába, mint ahogyan a szakmai kérdések sem.
Egy dolog biztos: a következő forduló május 27-én lesz.

Ezen a középiskolai kvízen felnőttek is elvéreznek – Ön hány kérdésre tudja a választ?