A kerékpáripart is fenyegeti a dömping

Uniós csatlakozásunk után egy évvel a szakértők szerint félő, hogy a hazai, illetve az európai kerékpárpiac is a textilipar sorsára jut. A kínai és vietnami importtal szemben az Európai Bizottság e területen is dömpingellenes vám bevezetését javasolta az Európai Tanácsnak.

Dénes Zoltán
2005. 05. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánk kerékpározási kultúrája továbbra is komoly lemaradásban van a nyugat-európai és a környező országokhoz képest – véli Kazar Gábor, az esztergomi Neuzer Kerékpár Kft. kommunikációs igazgatója. Magyarországon a kerékpár társadalmi elismertsége, presztízse igen alacsony, a vásárlók számára még most is a lehető legalacsonyabb ár a mérvadó. Emiatt a kerékpárok többségére jellemző 22 ezer forintos ár évek óta nem változott. A márkás, megbízható kétkerekűek iránti igény csak nagyon lassan növekszik, részesedésük az összes eladásból alig éri el az öt százalékot.
A Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) adatai szerint az évente Magyarországon eladott több mint 310 ezer kerékpár meghatározó többsége olcsó tömegáru. A magyarok által egy esztendő alatt megvásárolt 250 ezer felnőtt- és 60 ezer gyermekbicikli tekintélyes része – becslések szerint legalább 120 ezer darab – a Távol-Keletről érkezik. Uniós csatlakozásunkkor hazánkban is életbe lépett a Kínával szemben alkalmazott, 30,6 százalékos dömpingellenes vám, ezért a kerékpárok vélhetőleg más távol-keleti országokon keresztül vagy alkatrészként érkeznek Magyarországra. A hazai kerékpárgyártók több mint 450 ezer kerékpárt dobnak évente piacra, amelynek felét Nyugat-Európába, ezen belül pedig elsősorban Németországba exportálják. A magyar kerékpáripar, amennyiben beleszámoljuk az alvállalkozóknál és a kizárólag összeszereléssel foglalkozó cégeknél dolgozókat is, legalább 4500 embernek ad munkát.
Az elképesztően alacsony kínai bérköltségekkel gyártott termékekkel nemcsak a hazai, hanem a fejlettebb nyugat-európai cégek sem tudnak versenyezni. Ezért a hazai gyártók, az MKKSZ segítségével, illetve a Külügyminisztérium támogatásával a kínai dömpingellenes vám növelése, illetve Vietnamra kiterjesztése érdekében lobbiznak az EU-ban.
Az Európai Kerékpár és Kiegészítőgyártók Szövetségének közelmúltbeli tájékoztatása szerint az unió illetékes bizottsága nyilvánosságra hozta a kínai és vietnami kerékpárexportőrök dömpingjével kapcsolatos vizsgálat eredményeit. Ebből az derül ki, hogy az Európai Bizottság meglátása szerint a kerékpárpiacon távol-keleti dömping érvényesül, ezért javaslatuk szerint Kínával szemben 48,5 százalékra kellene emelni a dömpingellenes vámot, s 34,5 százalékos vám bevezetését ajánlották Vietnam esetében.
A hírek szerint a dokumentumok június elején kerülnek az Európai Tanács elé, amelynek egy hónapnyi ideje lesz arra, hogy a végső döntést meghozza.



Szigorít az unió. Miután Peter Mandelson európai kereskedelmi biztos és a kínai kereskedelmi főtárgyaló megbeszélései nem hoztak áttörést, az Európai Bizottság tegnap utolsó határidőt adott Kínának a textilexportvita megoldására. Ha május 31-ig nem sikerül egyezségre jutni, gyorsított tárgyalások kezdődnek a Kereskedelmi Világszervezetben (WTO) a pamutpóló és a lenfonál exportjáról. Kínának e hivatalos tárgyalások megkezdésétől számított 15 napon belül önkorlátozó intézkedéseket kell bevezetnie. Ha erre a határidőn belül nem kerül sor, az Európai Bizottság megszorításokat alkalmazhat. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.