Hazánk kerékpározási kultúrája továbbra is komoly lemaradásban van a nyugat-európai és a környező országokhoz képest – véli Kazar Gábor, az esztergomi Neuzer Kerékpár Kft. kommunikációs igazgatója. Magyarországon a kerékpár társadalmi elismertsége, presztízse igen alacsony, a vásárlók számára még most is a lehető legalacsonyabb ár a mérvadó. Emiatt a kerékpárok többségére jellemző 22 ezer forintos ár évek óta nem változott. A márkás, megbízható kétkerekűek iránti igény csak nagyon lassan növekszik, részesedésük az összes eladásból alig éri el az öt százalékot.
A Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) adatai szerint az évente Magyarországon eladott több mint 310 ezer kerékpár meghatározó többsége olcsó tömegáru. A magyarok által egy esztendő alatt megvásárolt 250 ezer felnőtt- és 60 ezer gyermekbicikli tekintélyes része – becslések szerint legalább 120 ezer darab – a Távol-Keletről érkezik. Uniós csatlakozásunkkor hazánkban is életbe lépett a Kínával szemben alkalmazott, 30,6 százalékos dömpingellenes vám, ezért a kerékpárok vélhetőleg más távol-keleti országokon keresztül vagy alkatrészként érkeznek Magyarországra. A hazai kerékpárgyártók több mint 450 ezer kerékpárt dobnak évente piacra, amelynek felét Nyugat-Európába, ezen belül pedig elsősorban Németországba exportálják. A magyar kerékpáripar, amennyiben beleszámoljuk az alvállalkozóknál és a kizárólag összeszereléssel foglalkozó cégeknél dolgozókat is, legalább 4500 embernek ad munkát.
Az elképesztően alacsony kínai bérköltségekkel gyártott termékekkel nemcsak a hazai, hanem a fejlettebb nyugat-európai cégek sem tudnak versenyezni. Ezért a hazai gyártók, az MKKSZ segítségével, illetve a Külügyminisztérium támogatásával a kínai dömpingellenes vám növelése, illetve Vietnamra kiterjesztése érdekében lobbiznak az EU-ban.
Az Európai Kerékpár és Kiegészítőgyártók Szövetségének közelmúltbeli tájékoztatása szerint az unió illetékes bizottsága nyilvánosságra hozta a kínai és vietnami kerékpárexportőrök dömpingjével kapcsolatos vizsgálat eredményeit. Ebből az derül ki, hogy az Európai Bizottság meglátása szerint a kerékpárpiacon távol-keleti dömping érvényesül, ezért javaslatuk szerint Kínával szemben 48,5 százalékra kellene emelni a dömpingellenes vámot, s 34,5 százalékos vám bevezetését ajánlották Vietnam esetében.
A hírek szerint a dokumentumok június elején kerülnek az Európai Tanács elé, amelynek egy hónapnyi ideje lesz arra, hogy a végső döntést meghozza.
Szigorít az unió. Miután Peter Mandelson európai kereskedelmi biztos és a kínai kereskedelmi főtárgyaló megbeszélései nem hoztak áttörést, az Európai Bizottság tegnap utolsó határidőt adott Kínának a textilexportvita megoldására. Ha május 31-ig nem sikerül egyezségre jutni, gyorsított tárgyalások kezdődnek a Kereskedelmi Világszervezetben (WTO) a pamutpóló és a lenfonál exportjáról. Kínának e hivatalos tárgyalások megkezdésétől számított 15 napon belül önkorlátozó intézkedéseket kell bevezetnie. Ha erre a határidőn belül nem kerül sor, az Európai Bizottság megszorításokat alkalmazhat. (MTI)