Könnyen elképzelhető, hogy a kormány jóváhagyásával a Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság – a Budapest Airport Rt. – privatizációjáig úgy módosítják a légi közlekedésről szóló törvényt, hogy az eddigi kizárólagos és elidegeníthetetlen állami tulajdonba tartozó ingatlanok állami tulajdonának mértéke is csökken. Az új törvénybe a Budapest Ferihegy nemzetközi repülőtérre vonatkozó különrendelkezést iktatnának be, amely részletesen taglalná, hogy mi képezi az állam kizárólagos tulajdonát. Egyelőre két változat szerepel a tervezetben, az egyik szerint – mint erről már beszámoltunk – a repülőtér földterülete, kifutópályái, gurulóútjai és forgalmi előterei állami tulajdonban maradnak. Ezeken kívül szintén az állam kizárólagos tulajdonát képezik majd a távközlő, rádiónavigációs és fénytechnikai berendezések, valamint a légiforgalmi irányító szolgálat elhelyezését biztosító létesítmények, azaz a jelenleg a Hungarocontrol által használt épületek. A másik javaslat szerint viszont nem a teljes földterület, hanem csak a kifutópályák, a gurulóutak és a forgalmi előterek elhelyezésére szolgáló ingatlanok képeznék a közvagyon részét. Jelenleg a repülőtér területe az állam elidegeníthetetlen vagyonát képezi. Az új törvény meghatározná, hogy a kifutópályákhoz, gurulóutakhoz mekkora területek tartoznának. Így például a futópálya középvonalától számított 150-150 méter és a gurulóutakhoz tartozó 60-60 méteres terület. Ugyanígy a 2005. december 31-ig elkészülő gurulóutak és futópályák által körbezárt földterület.
A hatósági feladatok ellátására és a légi közlekedés védelmével összefüggően új felügyeleti díjat vezetnének be. A törvény szerint a légi közlekedés védelmének költségeit az állam, a repülőtér, valamint a légi jármű üzemben tartója fizetné. A rendelkezés kitér arra is, hogy ezek átháríthatók a repülőtér használóira és az utasokra. A felügyeleti díj éves mértékét utasonként tíz eurócentben határozzák meg, ezt az öszszeget a hatóság csak a légi közlekedés védelmével kapcsolatos feladatok ellátására használhatná fel. E díjat azon repülőterek üzemben tartói fizetnék, ahol az utasszám évente meghaladja a 250 ezret.
A Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság egyébként nagyon értékes a külföldi befektetőknek – nem véletlenül. Információink szerint aspirál a cégre a brit BAA International, egy dán és egy német reptér-üzemeltető társaság is. A repülőtér működtetése igen nagy nyereséget ad az egyelőre még állami társaságnak, főként úgy, hogy Ferihegy forgalma folyamatosan emelkedik, s ezt támasztják alá az előrejelzések is. Mindenképpen említésre méltó az a tény: éppen akkor privatizálna a kormány, amikor az amúgy is eredményes repülőtér objektív okok miatt a legnagyobb növekedési pályára állt, ami azt is jelenti, hogy a lehetőségeket az állami tulajdonban maradó cég is ki tudná használni – feltéve, ha a feladatra alkalmas vezetőket neveznek ki. Ennek ellenére a kormány a pillanatnyi és egyszeri bevétel reményében minél hamarabb túl akar adni az üzemeltető társaságon.
Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a jelenlegi kormány – hivatalba lépése után – azt hangoztatta: az állami vagyon sorsáról teljesen másképp gondolkodik, mint elődje, s mindentől megszabadul, ami veszteséges. De csak attól. Nos, ez a kormányzati kommunikáció a BA Rt. esetében sokadjára megbukott, a cég ugyanis kiemelkedően nyereséges. Emiatt pedig példaértékű az állami tulajdonú cégek között. Ellenzéki képviselők szerint ez esetben a privatizálásnak nincs közgazdasági oka. Az egyik módosító indítványban az szerepel, hogy a Budapest Airport Rt. – a tervezett 25 százalék plusz egy szavazat helyett – maradjon százszázalékos állami tulajdonban, mégpedig azért, hogy a kormány ne keríthessen sort a cég privatizációjára. Arra a kormányzati érvelésre, miszerint a magánosításra azért van szükség, hogy a fejlesztéseket finanszírozni lehessen, az ellenzék azt állítja: ez nem igaz. A társaság ugyanis csaknem harmincszázalékos jövedelmezőséggel dolgozik, kaphat EBRD-hitelt, uniós támogatást, valamint a legnagyobb bevételt hozó leszállási és reptérhasználati díj is a BA Rt. kaszszájában landol.
A privatizációs törvény mellékletének módosítása darabokra szedi a reptéri infrastruktúrát, aminek következtében még a légiirányítást is magánosítani lehet.
Britek érdeklődnek. Még nem döntött a parlament a Budapest Airport (BA) Rt. privatizációjáról, annak lehetséges módjáról, időpontjáról, jelentkező azonban máris akadt a cég megvételére. Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója tegnapi sajtótájékoztatóján bejelentette: részt kíván venni a Ferihegyi nemzetközi repülőteret üzemeltető BA Rt. privatizációs pályázatán. A vezérigazgató közölte: a BAA csak fejlődési potenciállal rendelkező, minőségi repülőterek iránt érdeklődik. Úgy vélte: a Ferihegyi repülőtér rendkívül jó elhelyezkedésével a régió legjelentősebb légikikötőjévé válhat. Mint mondta: a BAA hét repülőtérrel bír az Egyesült Királyság területén, köztük van a Heathrow is. Andrew Jurenko, a BAA International igazgatója a privatizáció módjáról annyit mondott: minél nagyobb, irányító tulajdoni hányadot szeretnének szerezni a Budapest Airport Rt.-ben. Lapunk úgy tudja, a privatizációs tanácsadónak kiválasztott Credit Suisse First Boston már elkészítette javaslatát a magánosítás módjának lehetőségeire, az ÁPV Rt. pedig megtárgyalta és továbbította a javaslatot a pénzügyminiszternek. S bár a privatizációs törvény mellékletének módosítása már többször lekerült a napirendről, várhatóan jövő kedden tárgyalja a kormány a BA Rt. privatizációs koncepcióját.