Az állam nyereséges cégből akar kiszállni

A kormány által elfogadott tervezet szerint a légi közlekedésről szóló törvény módosításával részletesen szabályoznák, hogy milyen ingatlanok tartoznának a Ferihegyi repülőtérhez. Az egyik változat szerint – az eddigiektől eltérően – a teljes földterület nem maradna állami tulajdonban. A Budapest Airport Rt. iránt érdeklődik a brit BAA International, egy dán és egy német repülőtér-üzemeltető társaság is.

Putsay Gábor
2005. 05. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Könnyen elképzelhető, hogy a kormány jóváhagyásával a Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság – a Budapest Airport Rt. – privatizációjáig úgy módosítják a légi közlekedésről szóló törvényt, hogy az eddigi kizárólagos és elidegeníthetetlen állami tulajdonba tartozó ingatlanok állami tulajdonának mértéke is csökken. Az új törvénybe a Budapest Ferihegy nemzetközi repülőtérre vonatkozó különrendelkezést iktatnának be, amely részletesen taglalná, hogy mi képezi az állam kizárólagos tulajdonát. Egyelőre két változat szerepel a tervezetben, az egyik szerint – mint erről már beszámoltunk – a repülőtér földterülete, kifutópályái, gurulóútjai és forgalmi előterei állami tulajdonban maradnak. Ezeken kívül szintén az állam kizárólagos tulajdonát képezik majd a távközlő, rádiónavigációs és fénytechnikai berendezések, valamint a légiforgalmi irányító szolgálat elhelyezését biztosító létesítmények, azaz a jelenleg a Hungarocontrol által használt épületek. A másik javaslat szerint viszont nem a teljes földterület, hanem csak a kifutópályák, a gurulóutak és a forgalmi előterek elhelyezésére szolgáló ingatlanok képeznék a közvagyon részét. Jelenleg a repülőtér területe az állam elidegeníthetetlen vagyonát képezi. Az új törvény meghatározná, hogy a kifutópályákhoz, gurulóutakhoz mekkora területek tartoznának. Így például a futópálya középvonalától számított 150-150 méter és a gurulóutakhoz tartozó 60-60 méteres terület. Ugyanígy a 2005. december 31-ig elkészülő gurulóutak és futópályák által körbezárt földterület.
A hatósági feladatok ellátására és a légi közlekedés védelmével összefüggően új felügyeleti díjat vezetnének be. A törvény szerint a légi közlekedés védelmének költségeit az állam, a repülőtér, valamint a légi jármű üzemben tartója fizetné. A rendelkezés kitér arra is, hogy ezek átháríthatók a repülőtér használóira és az utasokra. A felügyeleti díj éves mértékét utasonként tíz eurócentben határozzák meg, ezt az öszszeget a hatóság csak a légi közlekedés védelmével kapcsolatos feladatok ellátására használhatná fel. E díjat azon repülőterek üzemben tartói fizetnék, ahol az utasszám évente meghaladja a 250 ezret.
A Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság egyébként nagyon értékes a külföldi befektetőknek – nem véletlenül. Információink szerint aspirál a cégre a brit BAA International, egy dán és egy német reptér-üzemeltető társaság is. A repülőtér működtetése igen nagy nyereséget ad az egyelőre még állami társaságnak, főként úgy, hogy Ferihegy forgalma folyamatosan emelkedik, s ezt támasztják alá az előrejelzések is. Mindenképpen említésre méltó az a tény: éppen akkor privatizálna a kormány, amikor az amúgy is eredményes repülőtér objektív okok miatt a legnagyobb növekedési pályára állt, ami azt is jelenti, hogy a lehetőségeket az állami tulajdonban maradó cég is ki tudná használni – feltéve, ha a feladatra alkalmas vezetőket neveznek ki. Ennek ellenére a kormány a pillanatnyi és egyszeri bevétel reményében minél hamarabb túl akar adni az üzemeltető társaságon.
Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a jelenlegi kormány – hivatalba lépése után – azt hangoztatta: az állami vagyon sorsáról teljesen másképp gondolkodik, mint elődje, s mindentől megszabadul, ami veszteséges. De csak attól. Nos, ez a kormányzati kommunikáció a BA Rt. esetében sokadjára megbukott, a cég ugyanis kiemelkedően nyereséges. Emiatt pedig példaértékű az állami tulajdonú cégek között. Ellenzéki képviselők szerint ez esetben a privatizálásnak nincs közgazdasági oka. Az egyik módosító indítványban az szerepel, hogy a Budapest Airport Rt. – a tervezett 25 százalék plusz egy szavazat helyett – maradjon százszázalékos állami tulajdonban, mégpedig azért, hogy a kormány ne keríthessen sort a cég privatizációjára. Arra a kormányzati érvelésre, miszerint a magánosításra azért van szükség, hogy a fejlesztéseket finanszírozni lehessen, az ellenzék azt állítja: ez nem igaz. A társaság ugyanis csaknem harmincszázalékos jövedelmezőséggel dolgozik, kaphat EBRD-hitelt, uniós támogatást, valamint a legnagyobb bevételt hozó leszállási és reptérhasználati díj is a BA Rt. kaszszájában landol.
A privatizációs törvény mellékletének módosítása darabokra szedi a reptéri infrastruktúrát, aminek következtében még a légiirányítást is magánosítani lehet.



Britek érdeklődnek. Még nem döntött a parlament a Budapest Airport (BA) Rt. privatizációjáról, annak lehetséges módjáról, időpontjáról, jelentkező azonban máris akadt a cég megvételére. Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója tegnapi sajtótájékoztatóján bejelentette: részt kíván venni a Ferihegyi nemzetközi repülőteret üzemeltető BA Rt. privatizációs pályázatán. A vezérigazgató közölte: a BAA csak fejlődési potenciállal rendelkező, minőségi repülőterek iránt érdeklődik. Úgy vélte: a Ferihegyi repülőtér rendkívül jó elhelyezkedésével a régió legjelentősebb légikikötőjévé válhat. Mint mondta: a BAA hét repülőtérrel bír az Egyesült Királyság területén, köztük van a Heathrow is. Andrew Jurenko, a BAA International igazgatója a privatizáció módjáról annyit mondott: minél nagyobb, irányító tulajdoni hányadot szeretnének szerezni a Budapest Airport Rt.-ben. Lapunk úgy tudja, a privatizációs tanácsadónak kiválasztott Credit Suisse First Boston már elkészítette javaslatát a magánosítás módjának lehetőségeire, az ÁPV Rt. pedig megtárgyalta és továbbította a javaslatot a pénzügyminiszternek. S bár a privatizációs törvény mellékletének módosítása már többször lekerült a napirendről, várhatóan jövő kedden tárgyalja a kormány a BA Rt. privatizációs koncepcióját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.