Az Európai Bizottság illetékeseivel még idén márciusban közölte Antal Dániel, a vasútügyi szabályozás lebonyolításával megbízott miniszteri biztos, hogy miért elmaradott hazánkban a vasúti liberalizáció. Elmondta, hogy készül az új törvény, és hamarosan megalakul a Magyar Vasúti Hivatal. A piacra lépő magánvasutak helyzete egyre kilátástalanabb, a hivatal pedig csak jövőre alakulna meg: a cégek a szabályozatlan helyzet miatt sem tudnak versenyezni a nagyvasúttal, a MÁV Rt., illetve a Floyd Kft. jogvitája is olyan helyzetbe jutott az iparvágány-használat miatt, hogy szükség lett volna a hatósági közbelépésre. Jelenleg nincs olyan szervezet, amely érdemben eljárhatna. Magántársaságnak az iparvágányok használatáról jelenleg a MÁV árufuvarozási üzletágával – a konkurenciával – is egyeztetni kell egy fuvar lebonyolítása előtt. Az Európai Bizottság levele, amelyet a MÁV tulajdonosához, a gazdasági tárcához (GKM) juttattak el az illetékesek, utolsó figyelmeztetésnek tekinthető egy olyan eljárás előtt, ami hazánkat elmarasztalhatja. Tegnap Brüsszelbe utaztak a GKM vasútügyekért felelős vezetői, hogy tisztázzák a piacnyitás ügyét. Antal megkeresésünkre közölte: az eljárás gyors és határozott lépésekkel megelőzhető, ehhez viszont arra is garanciát kell adni, hogy a Floydéhoz hasonló eset ne forduljon elő, amíg az elmaradást hazánk behozza, s megalakul a piacfelügyeleti hatóság. Az „iparvágány” fogalma a közösségi jogban ismeretlen, így a GKM-nek kell megakadályoznia a további jogvitákat.
Elfogadták a MÁV üzleti tervét. A MÁV Rt. igazgatósága tegnapi ülésén elfogadta a 2005. évi üzleti tervet, jóváhagyta, hogy az árufuvarozási üzletág MÁV Cargo Rt. néven 2006. január 1-jétől önálló – MÁV-tulajdonban maradó – cégként működik. Úgy tudjuk, az elfogadott terv a vasúti áruszállításban 71 milliárd forint forgalmat és 7,5 milliárd forint eredményt tartalmaz. (P. G. I.)