Elmaradás a vasúti piacnyitásban

Brüsszelben próbálják tisztázni a helyzetet a szakminisztérium vasútügyi képviselői a liberalizációban tapasztalt elmaradás miatt. A piacra lépő magánvasutak helyzete egyre kilátástalanabb.

Putsay Gábor
2005. 05. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottság illetékeseivel még idén márciusban közölte Antal Dániel, a vasútügyi szabályozás lebonyolításával megbízott miniszteri biztos, hogy miért elmaradott hazánkban a vasúti liberalizáció. Elmondta, hogy készül az új törvény, és hamarosan megalakul a Magyar Vasúti Hivatal. A piacra lépő magánvasutak helyzete egyre kilátástalanabb, a hivatal pedig csak jövőre alakulna meg: a cégek a szabályozatlan helyzet miatt sem tudnak versenyezni a nagyvasúttal, a MÁV Rt., illetve a Floyd Kft. jogvitája is olyan helyzetbe jutott az iparvágány-használat miatt, hogy szükség lett volna a hatósági közbelépésre. Jelenleg nincs olyan szervezet, amely érdemben eljárhatna. Magántársaságnak az iparvágányok használatáról jelenleg a MÁV árufuvarozási üzletágával – a konkurenciával – is egyeztetni kell egy fuvar lebonyolítása előtt. Az Európai Bizottság levele, amelyet a MÁV tulajdonosához, a gazdasági tárcához (GKM) juttattak el az illetékesek, utolsó figyelmeztetésnek tekinthető egy olyan eljárás előtt, ami hazánkat elmarasztalhatja. Tegnap Brüsszelbe utaztak a GKM vasútügyekért felelős vezetői, hogy tisztázzák a piacnyitás ügyét. Antal megkeresésünkre közölte: az eljárás gyors és határozott lépésekkel megelőzhető, ehhez viszont arra is garanciát kell adni, hogy a Floydéhoz hasonló eset ne forduljon elő, amíg az elmaradást hazánk behozza, s megalakul a piacfelügyeleti hatóság. Az „iparvágány” fogalma a közösségi jogban ismeretlen, így a GKM-nek kell megakadályoznia a további jogvitákat.



Elfogadták a MÁV üzleti tervét. A MÁV Rt. igazgatósága tegnapi ülésén elfogadta a 2005. évi üzleti tervet, jóváhagyta, hogy az árufuvarozási üzletág MÁV Cargo Rt. néven 2006. január 1-jétől önálló – MÁV-tulajdonban maradó – cégként működik. Úgy tudjuk, az elfogadott terv a vasúti áruszállításban 71 milliárd forint forgalmat és 7,5 milliárd forint eredményt tartalmaz. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.