Egyre reménytelenebbnek látszik, hogy az ágazat versenyképességéért küzdő fuvarozó vállalkozások elérhetik egyik leghangsúlyosabb céljukat, nevezetesen a gázolaj jövedéki adójának csökkentését. A gazdasági tárca munkaanyaga adóügyben háromféle elképzelést is megfogalmaz, de ezek egyike sem látszik könnyen kivitelezhetőnek. Az első verzió szerint a kormány Brüsszelben azt kezdeményezné, hogy speciálisan a fuvarozók számára csökkentsék le a gázolaj adószintjét. Ezzel kapcsolatban versenysemlegességi aggályok hangoztatása mellett több szakértő is úgy nyilatkozott lapunknak, hogy az Európai Bizottságon egy ilyen javaslat aligha mehet át. Korábban hasonló véleményt fogalmazott meg a Népszabadságnak nyilatkozva Kovács László, az Európai Unió vám- és adóügyi biztosa is. A második forgatókönyv, nevezetesen, hogy a fuvarozók a mezőgazdasági termelőkhöz hasonlóan visszaigényelhessék a gázolaj jövedéki adóját, a szakértők szerint már reálisabbnak tűnik, azonban nem biztos, hogy segít a külföldi konkurenciától szorongatott magyar vállalkozókon, egy ilyen kedvezménycsomagból ugyanis az EU szabályai szerint nem lehet kihagyni a többi uniós tagország fuvarozóit. Ezeknél sokkal egyértelműbb és egyszerűbben keresztülvihető megoldás lenne, ha a kormány mindenki számára lecsökkentené az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó mértékét az EU által elvárt minimálszintre.
A GKM javaslatai. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szerint kezdeményezni lehetne az Európai Bizottságnál, hogy engedélyezze a „kereskedelmi gázolaj” jövedéki adójára a jelenlegi, literenkénti 0,3 eurónál alacsonyabb mérték megállapítását. Amennyiben ez a kezdeményezés nem járna sikerrel, javasolják a jövedékiadó-visszatérítés lehetőségének megvizsgálását. Ezt egészítené ki, hogy a magyarországi fizetős autópályákon EU-minimum szintre csökkentett jövedéki adóval lehessen gázolajat venni. (MTI)