Hatalmas a hiány a vasútnál

A MÁV Rt. igazgatósága által elfogadott üzleti terv szerint hetvenmilliárd forint fölé emelkedik az idén a vasúttársaság vesztesége – értesült lapunk.

Munkatársunktól
2005. 05. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén a MÁV Rt. vezetése 236,6 milliárd forint bevétel mellett 302,8 milliárd forint kiadást hagyott jóvá, a vasúttársaság mérleg szerinti vesztesége pedig 77,7 milliárd forint lesz. Információink szerint a MÁV eddigi legnagyobb hiányát nyolcmilliárd forinttal akarja csökkenteni, ám így is hetvenmilliárd forint alatt marad a társaság vesztesége. A hiány a kamatterhek emelkedéséből, illetve a személyszállítási és pályavasúti közszolgáltatás bevételekkel nem fedezett költségeiből adódik össze. Az állam ugyanis a megrendelt szolgáltatások után a teljes költséget nem téríti meg. Egyedül a személyszállító szerelvények közlekedtetése 52,4 milliárd forintos hiányt jelent a MÁV-nak: a 114,2 milliárd forint összbevételből 50,3 milliárd forintot folyósít az állam. Értesüléseink szerint ugyanakkor a Pénzügyminisztérium vezetői még nem írták alá az idei közszolgáltatói szerződést.
A MÁV személyszállító vonatai az idén 154 millió utast szállítanak, az árufuvarozási üzletág teljesítménye pedig 46,5 millió tonna lesz. Az áruszállításból egyébként – 71 milliárd forint árbevétel mellett – várhatóan 7,5 milliárd forint eredményt ér el a MÁV. A vasúttársaság ez évben 6,8 milliárd forintot költ saját forrásából hatékonyságot és a versenyképességet javító beruházásokra, a járműpark fejlesztését kizárólag hitelből valósítják meg. A MÁV-nál folyamatban van a 30+30 motorvonat pályázatának elbírálása, jövőre áll forgalomba tíz új Desiro dízel motorvonat, ezenkívül száz felújított vasúti kocsit vásárol a társaság a német vasúttól.
A motorvonattenderen részt vevő Bombardier a Fővárosi Bírósághoz fordul a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata miatt, mivel elutasították azokat a kereseteket, amit versenytársa, a Stadler ellen nyújtott be – erősítették meg lapunknak a döntőbizottságnál. A MÁV-hoz hétfőn juttatják el a cégek a végleges árajánlatukat, a vasút június 1-jén hirdet eredményt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.