Meg kell dolgozni a fogyasztót

Péntek Orsolya
2005. 05. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Merchandising és a média tematizálása. Ha ez a kettő összejön, nincs olyan szellemi – moziipari – termék, amit ne lehetne lenyomni a társadalom torkán. Mert a társadalom Euroamerikában az azonos fogyasztói szokásokkal rendelkező, a média által azonos módon befolyásolt emberek laza közössége, amelyről, nem kívánatos egyedként, mint egy-egy darab, lehullik a művész, a pap és a filozófus, a forradalmár és a hippi.
A merchandising nagyjából az, amikor Harry Potter mosolyog rád a mekdoneldsz pohárról, az iskolatáskákról, ő pattan elő a chipses zacskóból és ő van a hülyítőmagazinokhoz mellékelt ajándékkártya hátlapján; vagyis a merchandising nem más, mint valamely – élő vagy fiktív – alak kereskedelmi hasznosítása. A média tematizálása meg az, amikor egy hete folyamatosan a Csillagok háborúja III. ömlik minden írott és elektronikus csatornáról, hogy már az is tudja, hogy ez az izé hamarosan a mozikban van, aki némi Wenders- és Fellini-hatóanyaggal időben beoltatta magát a fogyasztói kultúra agysejtpusztító hatása ellen.
Az egész úgy kezdődött, hogy 1977-ben George Lucas filmrendező megtartotta magának a Csillagok háborújához kapcsolódó merchandising-jogot. Bejött neki. A merchandising 8,7 milliárd dollárt hozott, szemben a filmmel, amely csak 3,3-at. (Nem szabad elfelejteni, Pénzről van szó. Euroamerikában, ha kultúráról beszélünk, akkor is a Pénzről van szó.)
Most újra akcióban van: a gabonapehely dobozáról lemosolyognak a Csillagok háborúja figurái, egy hatalmas játékgyártó piacra dobta
a Star Wars-alakokat, sőt, megjelent a Darth Vader-hangátalakító maszk. Az egyik gyorszabáltató a műanyag szendvicshez pedig Star Wars-os műanyag játékot ad. Ja, és természetesen van már csengőhang, háttérkép, játék…
Megdolgozni a fogyasztót. Minden lehetséges helyszínen szembesíteni a termékkel. Megetetni vele a napi sajtóban, mert az újságírók nem veszik észre, hogy megetették őket, és cikinek tartanák, ha pont ők „maradnának le” a hírről. A szenzációról. Két hét múlva már a háromévesek is tudják majd, ki az a Yoda mester meg a Darth Vader.
Hát erről szól a tetralógia negyedik, George Lucas támadása című része. Ezt érdemes megnézni – pontosabban átlátni – a leginkább.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.