Merchandising és a média tematizálása. Ha ez a kettő összejön, nincs olyan szellemi – moziipari – termék, amit ne lehetne lenyomni a társadalom torkán. Mert a társadalom Euroamerikában az azonos fogyasztói szokásokkal rendelkező, a média által azonos módon befolyásolt emberek laza közössége, amelyről, nem kívánatos egyedként, mint egy-egy darab, lehullik a művész, a pap és a filozófus, a forradalmár és a hippi.
A merchandising nagyjából az, amikor Harry Potter mosolyog rád a mekdoneldsz pohárról, az iskolatáskákról, ő pattan elő a chipses zacskóból és ő van a hülyítőmagazinokhoz mellékelt ajándékkártya hátlapján; vagyis a merchandising nem más, mint valamely – élő vagy fiktív – alak kereskedelmi hasznosítása. A média tematizálása meg az, amikor egy hete folyamatosan a Csillagok háborúja III. ömlik minden írott és elektronikus csatornáról, hogy már az is tudja, hogy ez az izé hamarosan a mozikban van, aki némi Wenders- és Fellini-hatóanyaggal időben beoltatta magát a fogyasztói kultúra agysejtpusztító hatása ellen.
Az egész úgy kezdődött, hogy 1977-ben George Lucas filmrendező megtartotta magának a Csillagok háborújához kapcsolódó merchandising-jogot. Bejött neki. A merchandising 8,7 milliárd dollárt hozott, szemben a filmmel, amely csak 3,3-at. (Nem szabad elfelejteni, Pénzről van szó. Euroamerikában, ha kultúráról beszélünk, akkor is a Pénzről van szó.)
Most újra akcióban van: a gabonapehely dobozáról lemosolyognak a Csillagok háborúja figurái, egy hatalmas játékgyártó piacra dobta
a Star Wars-alakokat, sőt, megjelent a Darth Vader-hangátalakító maszk. Az egyik gyorszabáltató a műanyag szendvicshez pedig Star Wars-os műanyag játékot ad. Ja, és természetesen van már csengőhang, háttérkép, játék…
Megdolgozni a fogyasztót. Minden lehetséges helyszínen szembesíteni a termékkel. Megetetni vele a napi sajtóban, mert az újságírók nem veszik észre, hogy megetették őket, és cikinek tartanák, ha pont ők „maradnának le” a hírről. A szenzációról. Két hét múlva már a háromévesek is tudják majd, ki az a Yoda mester meg a Darth Vader.
Hát erről szól a tetralógia negyedik, George Lucas támadása című része. Ezt érdemes megnézni – pontosabban átlátni – a leginkább.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség