Olaszos idealizmus

A nemrégiben bemutatott Fiat Idea több okból is fontos az olasz gyár számára: egyrészt komoly eladásokat várnak tőle, hiszen a kisméretű, magas építésű, jól variálható belterű modellek egyre népszerűbbek Európában, másrészt pedig ebben a modellben mutatkozott be a Fiat vadonatúj, kis lökettérfogatú dízelmotorja.

Hajdu Imre
2005. 05. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyszerre több kategória előnyeit kívánja egyesíteni a többcélú Fiat Idea: kezelhetőbb a középosztálynál, tágasabb és flexibilisebb a kompakt autóknál. Hossza valamivel négy méter alatt marad, szélessége 1,7, magassága 1,66 méter. Az autó szolid és biztonságos hatást kelt: válla széles, kerekei nagyok, vonalai letisztultak.
A kocsibelső ergonómiája nagyon jó: a váltókar például a műszerfal közepén kapott helyet, mert itt esik leginkább kézre, a középen elhelyezett műszereket pedig könnyű leolvasni, mivel távolságuk jobban megfelel a szemnek. Éjszaka narancsszínű háttérvilágítás kapcsolódik be – erre a színre fókuszál rá legkönnyebben a pupilla, amikor a sötét útról a fényes műszerre pillant a vezető. A két analóg műszer között elhelyezett, konfigurálható, multifunkciós kijelző egyrészt az utazás adatairól tájékoztat (fedélzeti számítógép), másrészt jelzi az esetleges üzemzavarokat, egyben tanácsot ad, hogy mit kell tenni. Itt szabhatók testre a különféle funkciók, például az, hogy milyen sorrendben nyíljanak az ajtózárak, vagy hogy 20 km/óra felett önműködően bezáródjon-e az autó.
A műszerfal felső része puha, kellemes tapintású, mint a felsőbb osztályú autókon. Két nagy, zárt kesztyűtartó mellett középen is van egy dupla DIN formátumú rekesz. Nagy ajtózsebek, mennyezeti polc és az első ülések közötti, tágas rakodóhely fogadja be az úti holmit. Az öt ülés néhány mozdulattal átrendezhető, többek között fekvőhellyé is; ilyenkor az első támla öszszeér a hátsó ülőlappal, a hátsó támla pedig több mint 45 fokkal ledönthető. Le lehet fektetni az első utasülés támláját is, az egymástól függetlenül billenthető hátsó ülések pedig előre-hátra csúsznak. Az utastérben meglehetősen bőséges a hely: a válltér elöl 1402, hátul 1365 milliméter – mindkét adat osztályelső. Ugyancsak a kategória egyik legnagyobbja a 320 literes csomagtartó is, amely a hátsó ülések ledöntésével, tetőig pakolva 1420 literre nő.
A Fiat Ideában mutatkozik be az olaszok második generációs közös nyomócsöves dízelpalettájának legkisebb és legfejlettebb tagja, az 1.3 16V Multijet motor. Az erőforrást a szokásos 150 ezer helyett 250 ezer kilométerre tervezték; mechanikus alkatrészeinek ezalatt semmiféle karbantartásra nincs szükségük, elmarad még a 80 ezer kilométerenként esedékes ékszíjcsere is, és az olajcsere intervallumát 20-ról 30 ezer kilométerre növelték. 1,3 literes Multijettel felszerelt Idea csúcssebessége 159 km/óra, 15,4 másodperc alatt gyorsul százas tempóra, fogyasztása pedig városban 6,2, országúton 4,5, vegyes ciklusban 5,1 liter száz kilométeren.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.