Riadalom hazánk légterében

Rádiójának meghibásodása, majd valószínűleg a pilóta rossz intézkedése miatt szombaton rövid ideig úgy tűnt, hogy eltérítettek egy német kisrepülőgépet Magyarország felett. Az incidens tisztázása érdekében a magyar légierő NATO-alárendeltségbe tartozó két, éles rakétákkal felfegyverzett MiG–29-esének is fel kellett szállnia.

2005. 05. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jól vizsgázott békeidős, úgynevezett légi rendészeti feladatából a folyamatos alkatrészgondokkal küszködő magyar légierő, amikor sikerrel azonosította a különleges helyzetbe került külföldi sportrepülőgépet, és végigkísérte leszállását a fertőszentmiklósi repülőtéren – értékelte lapunknak a történteket egy név nélkül nyilatkozó tiszt. A NATO-nak az olaszországi Poggio Renaticóban lévő vezetési pontjáról elrendelt MiG-bevetésre az adott okot, hogy a német kisgépnek elromlott a rádiója. Ahelyett azonban, hogy a pilóta a földi radaroknak segítő fedélzeti válaszadóján az erre a helyzetre megszabott kódot állította volna be, egy számot hibázott, és az eltérítésre vonatkozót „tekerte be” a berendezésbe. A kisgép jele mellett így a 7600-as helyett 7500-as szám jelent meg a Veszprémben állomásozó 54. légtérellenőrző ezred képernyőin, amely azonban – NATO-alárendelt erőkről lévén szó – önállóan nem intézkedhetett a kecskeméti vadászrepülőgépek levegőbe emeléséről. Az információt automatikusan továbbították Olaszországba, ahol a döntés már csak azért is gyorsan megszületett, mert 2001. szeptember 11-e óta az eltérített gépekkel öszszefüggő intézkedéseket rendkívül komolyan veszik. A NATO-országok többségében az Amerika elleni terrortámadások után olyan rendszabályokat vezettek be, amelyek azzal számolnak, hogy az eltérített gépek potenciális „repülő bombák” lehetnek. Hazánkban tavaly vezették be azt a törvénymódosítást, amely adott helyzetben nemzeti döntés alapján lehetővé teszi az ilyen gépek lelövését, ám azt nem hozták nyilvánosságra, hogy pontosan ki adhat ki ilyen parancsot.
A Fertőszentmiklóson végül leszállított német pilótát kihallgatták, a magyar hatóságok a vizsgálat végeztével döntenek az esetleges jogi lépések megtételéről. Értesülésünk szerint külföldön bevett gyakorlat, hogy a „vakriasztásért” felelős személy szakszolgálati engedélyét bevonják és a készültségi erők bevetésének költségeit – ami a kecskeméti MiG–29-esek esetében több millió forintra rúghat – megtéríttetik vele.



Légi katasztrófa Ausztráliában. Tizennyolc emberrel a fedélzetén a rossz időjárás miatt lezuhant szombaton egy repülőgép Ausztrália ritkán lakott északi részén. Helyi idő szerint déltájban a Queensland állambeli Lockhart Riverbe várták a kétmotoros Fairchild Metrolinert, és mivel nem érkezett meg, a kutatására indultak. Tizenegy kilométerrel odébb, a sűrű trópusi erdőben égő roncsokat fedeztek fel egy kutató repülőgépről. A gépet még nem tudták megközelíteni, így nem tudják, van-e túlélő, de valószínűtlennek tartják. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.