Jól vizsgázott békeidős, úgynevezett légi rendészeti feladatából a folyamatos alkatrészgondokkal küszködő magyar légierő, amikor sikerrel azonosította a különleges helyzetbe került külföldi sportrepülőgépet, és végigkísérte leszállását a fertőszentmiklósi repülőtéren – értékelte lapunknak a történteket egy név nélkül nyilatkozó tiszt. A NATO-nak az olaszországi Poggio Renaticóban lévő vezetési pontjáról elrendelt MiG-bevetésre az adott okot, hogy a német kisgépnek elromlott a rádiója. Ahelyett azonban, hogy a pilóta a földi radaroknak segítő fedélzeti válaszadóján az erre a helyzetre megszabott kódot állította volna be, egy számot hibázott, és az eltérítésre vonatkozót „tekerte be” a berendezésbe. A kisgép jele mellett így a 7600-as helyett 7500-as szám jelent meg a Veszprémben állomásozó 54. légtérellenőrző ezred képernyőin, amely azonban – NATO-alárendelt erőkről lévén szó – önállóan nem intézkedhetett a kecskeméti vadászrepülőgépek levegőbe emeléséről. Az információt automatikusan továbbították Olaszországba, ahol a döntés már csak azért is gyorsan megszületett, mert 2001. szeptember 11-e óta az eltérített gépekkel öszszefüggő intézkedéseket rendkívül komolyan veszik. A NATO-országok többségében az Amerika elleni terrortámadások után olyan rendszabályokat vezettek be, amelyek azzal számolnak, hogy az eltérített gépek potenciális „repülő bombák” lehetnek. Hazánkban tavaly vezették be azt a törvénymódosítást, amely adott helyzetben nemzeti döntés alapján lehetővé teszi az ilyen gépek lelövését, ám azt nem hozták nyilvánosságra, hogy pontosan ki adhat ki ilyen parancsot.
A Fertőszentmiklóson végül leszállított német pilótát kihallgatták, a magyar hatóságok a vizsgálat végeztével döntenek az esetleges jogi lépések megtételéről. Értesülésünk szerint külföldön bevett gyakorlat, hogy a „vakriasztásért” felelős személy szakszolgálati engedélyét bevonják és a készültségi erők bevetésének költségeit – ami a kecskeméti MiG–29-esek esetében több millió forintra rúghat – megtéríttetik vele.
Légi katasztrófa Ausztráliában. Tizennyolc emberrel a fedélzetén a rossz időjárás miatt lezuhant szombaton egy repülőgép Ausztrália ritkán lakott északi részén. Helyi idő szerint déltájban a Queensland állambeli Lockhart Riverbe várták a kétmotoros Fairchild Metrolinert, és mivel nem érkezett meg, a kutatására indultak. Tizenegy kilométerrel odébb, a sűrű trópusi erdőben égő roncsokat fedeztek fel egy kutató repülőgépről. A gépet még nem tudták megközelíteni, így nem tudják, van-e túlélő, de valószínűtlennek tartják. (MTI)