Új vészleszállóhely az Istres-en

Az Egyesült Államok és Franciaország múlt havi egyezménye értelmében az amerikai űrrepülőgépek esetleges vészleszállásuk esetén igénybe vehetik a francia légierő Marseille melletti, Istres nevű légibázisát. A repülőteret egyaránt ellátják mikrohullámú leszállítóberendezéssel és különleges jelzőfényekkel is.

Schuminszky Nándor
2005. 05. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számos veszélyt rejtenek magukban a kozmikus utazások, amelyek bonyolult feladatok egymást követő láncolatából állnak. Nagyon sok olyan, előre nem látható zavar is jelentkezhet, amelyek jó esetben csak a tervezett programok lebonyolítását zavarják, súlyosabb esetben azonban magukat az űrutasokat veszélyeztetik. Az indulás és a visszatérés között két különlegesen veszélyes szakasz található: a pályára állás és a leszállás.
Az indítás utáni emelkedés fázisában az orosz Szojuznál mentőrakéta gondoskodik az űrkabin leválasztásáról, ha a hordozórakéta működésében jóvátehetetlen zavar támad. Az űrrepülőgép szintén rakéta módjára emelkedik, de visszatérése folyamán repülőgépként viselkedik, azaz megfelelő leszállóhelyre van szüksége a biztonságos földet éréshez.
Kevéssé ismert tény, hogy az űrrepülőgépek közül csak a Columbián – és annak is csak első négy repülésén – volt beépítve katapultrendszer a kéttagú személyzet mentésére. Az ötödik repülés előtt azonban ezeket kiszerelték, és normál üléseket tettek be. A négynél több főből álló személyzet, katapultálásos mentésére egyébként sem lenne lehetőség, mivel a kabin felső részében csak négy ülés van, míg a továbbiakat az alsó részben helyezték el. A műszaki okokon kívül repülésetikai követelmény is, hogy a teljes személyzetet lehessen menteni, valamint számolni kell a jelentős túlterheléssel járó katapultálás veszélyeivel.
Az űrrepülőgépnek megfelelő sebességet kell elérnie az emelkedés szakaszában ahhoz, hogy a gyorsítórakétákról és a központi üzemanyagtartályról leválva megkísérelje a leszállást az indítóhely közelében, azaz a Kennedy Űrrepülőtéren. Ha az űrrepülőgép három főhajtóművében támad valamilyen hiba a két gyorsítórakéta kétperces üzemidején kívül, akkor a gép az Atlanti-óceán túlsó oldalán, tehát már Európában próbálhatja meg a kényszerleszállást. Tehát a Return-to Launch Site túlhaladottsága esetén a Transatlantic Abort Landing (TAL) program lép életbe, és a pilóták – az esetleg bekövetkező balesetig megtett úttól függően – a spanyolországi Rota repülőtéren, Okinawa szigetén, a Hawaii-szigeteken tudnak leszállni, hogy csak a legfontosabbakat említsük. A nemrég megkötött egyezmény értelmében a TAL-leszállóhelyek sora francia bázissal bővül még ebben az évben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.