Civil légitársaságok a harcmezők felett

Bár az amerikai hadigépezet büszkélkedhet a világon a legnagyobb légi szállítási kapacitással, expedíciós műveleteihez mégis szüksége van számos specializált civil légitársaság szolgáltatására is. A szakmai körökben csak „paramilitáris” cégekként ismert társaságok nem elhanyagolható kockázatot vállalnak, amikor háborús övezetekbe repülnek, de jutalmul busás profitot szakítanak.

2005. 06. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevéssé ismert tény, hogy civil külsejű, azaz fehér és színes festésű, ismeretlen társaságok által üzemeltetett utasszállítók szállítják az Irakban és Afganisztánban szolgáló amerikai és szövetséges katonák többségét bevetéseik helyszínére, vagy éppen megérdemelt eltávozásukra hazafelé. Hiába rendelkezik ugyanis az amerikai légierő a legnagyobb szállítógépparkkal, a katonásan szürke vagy tereptarka gépóriásokat inkább a technika célba juttatására használják, s a „humán terhet” másokra bízzák.
A világ közforgalmi repülőterein mellesleg feltűnésmentes küllemet biztosító társaságok egyike a World Airways, mely összesen 17 darab DC–10-es, illetve MD–11-es széles törzsű utasszállítóval száll a Pentagon rendelkezésére – Bagdad elfoglalása után ők szálltak le először a Szaddám nemzetközi repülőtéren. Míg a 2001. szeptember 11. utáni válság több légitársaságot csődbe juttatott mind az Egyesült Államokban, mind Nyugat-Európában, addig a második világháború óta létező, ám mérsékelt üzleti eredményeket hozó „paramilitáris” társaságok most fénykorukat élik. A Time szerint 2000-ben az amerikai védelmi minisztérium még 772 millió dollárt költött el ezen a néhány szereplőt tömörítő piacon, idén már kétmilliárdot áldoz katonáinak civil társaságok által történő utaztatására.
Ebben a világban a World Airways mellett az Atlas Air, az Omni Air és az Evergreen játssza a legfőbb szerepet, forgalmuknak csak elenyésző kisebbségét teszik ki civil charterutak vagy sportklubok szállítása.
Míg általánosságban véve kevéssé ismert tény a cégek léte és szerepe, úgy még kevesebbeknek van tudomása a magyar kapcsolatukról. Az 1948-ban alapított World ugyanis 1956-ban azzal vált ismertté, hogy a forradalom leverése után menekülő magyarokat szállított. A kapcsolat a kilencvenes években éledt fel, amikor a társaság (és a hasonló profilú cégek) gépei a balkáni hadmozdulatokkal párhuzamosan megjelentek a magyar légtérben, illetve Taszáron és Ferihegyen. Legutóbb a tavaly decemberben hazatért iraki magyar kontingens rotációjában játszottak szerepet Amerika XXI. századi történelmének furcsa ikonjai, a katonákat szállító civil légitársaságok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.