Szombaton megtartott országos közgyűlésén nem tudta érdemben megvitatni a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) a kormány megállapodástervezetét, mert azt csak a helyszínen, egy példányban nyújtotta át a szervezet vezetőinek Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára. A fuvarozók szerint a tárca az időhúzásra törekszik. Az egyesületi tagok egyértelművé tették, hogy többségük már a csőd szélére került, a rájuk hárított adó- és járulékterhek, és a vállalkozókat sújtó túlzott szabályozás miatt. Ha a tárca záros határidőn belül nem hoz döntést a terhek csökkentéséről, úgy akár spontán tüntetésekre is készek, amelyek során félpályás útlezárásokra lehet számítani.
Stefán Mihály, az MKFE elnökségi tagja kifejtette: a kormány nem nézheti végig érzéketlenül amint több tízezer munkahely megszűnik, és bizonyára a többmilliárdos adóbevételtől sem mondhat le. A küldöttgyűlésen elhangzott: a minisztériumhoz eljuttatott követelések után számtalan ellenőrzést kaptak a fuvarozók telephelyükön, közutakon, ugyanakkor soha nem látott mértékben emelkedett a gázolaj ára. Remélik, hogy ez csak véletlen egybeesés.
Szanyi Tibor a megállapodástervezet átadásakor ígéretet tett arra, hogy azt még júniusban aláírják, s a benne foglalt 34 pontos intézkedést még az idén, de legkésőbb 2006. január 1-jétől életbe léptetik. Mint mondta, a gázolaj jövedékiadó-tartalmának jelenlegi 85 forint/literes értékét nem lehet csökkenteni, mert az EU-rendelkezés szerint az nem lehet kevesebb, mint a 2003. január 1-jén az adott tagállamban érvényes adómérték. (Tavaly a kormány mégis meg tudta oldani, hogy egy bizonyos üzemanyagár felett úgy csökkenjen a kiskereskedelmi ár, hogy a végfelhasználók e szint alatt juthattak hozzá az üzemanyaghoz – a szerk.) Ismeretes, a kormány által május közepén átadott első, úgynevezett cafetéria-megállapodástervezetben még szerepelt a jövedéki adó csökkentésének lehetősége. Az MKFE arról döntött, hogy az egyesület tagjai szerdáig jelezhetik észrevételeiket a tervezettel kapcsolatban, s péntekig lezárják az egyeztetéseket a többi érdekképviselettel.
Benzinválságtanács Németországban. Sürgősen „benzin-csúcsértekezletet” kellene tartania a németországi autós szakmának, mert az üzemanyagok jelenlegi magas szintje az ágazat konjunktúráját veszélyezteti – nyilatkozta az Opelt tulajdonló General Motors főnöke, Carl-Peter Forster a Bildnek. A németországi Ford első számú embere, Bernd Mattes szerint pedig túl nagyok már az autósok terhei, minden módját meg kellene vizsgálni a költségcsökkentésnek. (MTI)