Ezerféle sörből választhatunk

Majdnem szolgai módon keresik a sörgyárak a fogyasztók kegyeit. Olyannyira, hogy szinte el lehet veszni kínálatukban, amely az olcsóbb kategóriába tartozó márkáktól az alkoholmentes sörökön át egészen a szűretlen búzasörökig terjed. A kínálathoz mértek az árak is, amelyeket természetesen a vásárlás helye is meghatároz. A vevőknek azonban, annak ellenére, hogy a felmérések szerint általában márkahűek, egész nyáron birkózniuk kell a különböző promóciókkal. A forgalom ennek ellenére tavaly stagnált, sőt új szereplők is megjelentek.

Hunyor Erna
2005. 06. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a hirtelen jött májusi kánikulának is nagyon örültek a sörgyárak, mert egy-egy ilyen napon az átlagos sörmennyiség többszöröse fogyott és fogy majd a nyári hőségben a vendéglátóhelyek teraszain és az üzletek polcairól is. Mivel a gyártók egyöntetűen állítják, hogy a sörpiac legnagyobb „marketingese” az időjárás, abból is a tikkasztó hőséget jelentő, évről évre remélik, hogy az idei nyár is kedvez majd a sörfogyasztásnak. A gyártók igyekeznek mindenben a fogyasztók valós vagy vélt szokásaihoz igazodni, miközben az újdonságokon belül – mint például új sörök, esetleg márkák megjelenése – olyan apróságokra is figyelmet fordítanak, mint a palackok kialakítása, amelyre adott esetben egész kommunikációs hadjáratot is felépítenek, de hangsúlyozzák a visszaválthatóságot kis és nagy méretben, esetleg a visszazárhatóságot, amely a kényelmi szempontokat helyezi előtérbe. A figyelem teljesen kiterjed, mert minden ember talál magának sört, a gyárak kínosan ügyelnek arra, hogy a legolcsóbb kategóriában és a prémium szegmensben is jelen legyenek, gyakran több márkájukkal is, és a kisközérttől az elegáns vendéglátóhelyekig mindenhová eljussanak termékeik. Az erőfeszítések ellenére az összforgalom mégis stagnál, mert új szereplők és az importtermékek is megjelentek a piacon, és igencsak nő a saját márkás termékek részesedése is.
Fontos megjegyezni, hogy tavaly nemcsak az európai uniós csatlakozás, hanem a német környezetvédelmi törvény is hatott a magyar piacra. Németországban ugyanis a dobozos termékekre kivetett adók miatt szinte megállt az ilyen csomagolású termékek forgalma, és a gyártók ott maradtak a felesleges kapacitással. Nálunk a kedvező áraikkal piacra találtak, és mivel a vámok megszűntek, a német cégek pedig akár önköltségi áron kínálták a dobozos sört, megindult a környezetünk szempontjából igencsak hátrányos folyamat. A sikerben persze az is szerepet játszott, hogy szinte nincs még egy olyan ország, ahol akkora presztízse lenne a dobozos kiszerelési formának, mint hazánkban. Az idei első negyedév végére azonban a környezetvédelmi termékdíj bevezetése miatt Magyarországon is emelkedett a dobozos sörök ára, és úgy tűnik, ennek kedvező hatása van a viszszaváltható csomagolású termékekre. Érdekes tény azonban, hogy amikor üveges kiszerelésben vásárolnak a vevők, jobban preferálják a megszokott márkákat. Mindez látszik az értékesítési számokban is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.