Fél évet késik az óriásgépek átadása

A tervezettnél fél évvel később, 2007 elején szállítja megrendelőinek az első A380-asokat, a világ legnagyobb utasszállító repülőgépeit a gyártó Airbus cég. A reménybeli tulajdonosok kártérítést követelnek.

MN-összeállítás
2005. 06. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hivatalos közlések szerint nincsen különösebb oka, mégis az eredetileg tervezett 2006. októberhez képest fél évvel később, valamikor 2007 áprilisában szállítja le ügyfeleinek az Airbus repülőgépgyártó cég a világ jelenleg legnagyobbjaként számon tartott utasszállító gépeit, az A380-asokat. Minderről az egyik legnagyobb megrendelő, az ausztrál Qantas légitársaság számolt be, a gyártó ezután erősítette meg a hírt tegnap. Az Airbustól várhatóan több megrendelő kártérítést követel majd – olvasható a BBC honlapján. A legtöbb hasonló méretű programnál – köztük a versenytársainkénál is – kis késések becsúszhatnak az eredetileg tervezetthez képest – magyarázta a gyártó szóvivője. Hozzátette: mindettől függetlenül az A380-as minden teszten jól teljesít. A háromszáznyolc tonna önsúlyú, hetvenhárom méter hosszú, huszonnégy méter magas és nyolcvanméteres fesztávolságú légi jármű két szinten ötszázötvenöt, de kis átalakításokkal akár nyolcszáz utast is képes szállítani. Kifejlesztésére 1,9 milliárd dollárt költöttek. Amint arról beszámoltunk, a 280 millió dolláros gépre százötvennégy megrendelés érkezett április 27-i szűzrepüléséig. Az A380-as 15,4 méterrel nagyobb fesztávolságú, 4,7-tel magasabb, két és féllel pedig hosszabb, mint a Boeing 747-es.
A Boeing az Airbus A380-as megjelenésére válaszul februárban mutatta be Seattle-ben a világon a legnagyobb távolságot megtenni képes kereskedelmi repülőgépét, a B–777-200LR-t. A stratégia merőben eltér a nagy rivális elgondolásától: nem az utasok, hanem a megtehető kilométerek számára épít. A B–777-200LR hatósugara 17 ezer kilométer, így a világ szinte bármely két repülőterét képes összekötni tankolás nélkül. Az Atlanti-óceán két partja között már hoszszabb ideje az Airbus–Boeing-vita jelenti az egyik legkomolyabb gazdasági feszültségforrást: mindkét fél azt állítja, hogy a másik túl nagy támogatást ad saját repülőgépgyártó cégének, s ezzel torzítja a szabad versenyt, kárt okoz a másiknak.
Az Egyesült Államok kormánya kedden döntött úgy, hogy a Kereskedelmi Világszervezet elé viszi az Airbus állami támogatásának az ügyét. Amerikát az aggasztja – írta a távirati iroda –, hogy az Európai Unió 1,4 milliárd euró támogatásban akarja részesíteni az Airbust az A350-es kifejlesztésében, ami vetélytársa lenne az új Boeing 787-esnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.