Hét éve rendezünk szezonnyitó Mira Mare- kupát az Adrián, de soha nem volt komolyabb balesetünk. Ezt a versenyt mi találtuk ki, és arra törekszünk, hogy a legerősebb adriai vitorlás navigációs regatta legyen – nyilatkozta lapunknak Hovanec Zoltán, a verseny szervezőbizottságának ötvenegy éves elnöke, aki kamasz kora óta hajózik a horvát Adrián. Hovanec azt mondja, a versenyzők nyolcvan százaléka olyan skipper, akik később majd maguk vezetik a hajójukat a családjukkal, most pedig a barátok álltak össze a versenyre. Ezalatt egymástól és a szervezőbizottságtól is tanulnak.
– Mivel magam oktattam őket tengeri navigációra, és a horvát szakértők is velünk vannak a versenyeken, a hétpróbás tengeri szakemberek esténként beszélgetéseken adják át a tapasztalataikat a résztvevőknek. Tehát valóban amatőrök, de olyan szinten művelik a tengeri navigációt, ami messze van ugyan a profizmustól, viszont soksíkú, összetett tudást jelent. A felborult Bavarián mindenkinek volt vezetői tengeri vizsgája. A kapitány, Kirimi Zoltán a Balatonon harminc, az Adrián tíz éve vitorlázik, itt évente legalább három versenyen indul. Többször nyert már a Mira Mare-kupán. Mellette volt Szabó Ferenc, aki áthajózott az ARC versenyen az Atlanti-óceánon, több hajót hozott be Gibraltáron keresztül az Adriára. Az összes szabadidejét az Adrián tölti. Volt a hajón egy komputerszakértő, akinek mindene a navigáció. És Budavári Vilmos, akinek olyannyira a hobbijává vált a tengeri vitorlázás, hogy az utóbbi öt évben minden általam szervezett versenyen szerepelt. A Balatonon is folyamatosan versenyzett. Soha nem követtek el hibát, soha nem ütköztek hajóval, és a szerencsétlenül járt Vilmos ráadásul nagyon képzett sportember is volt. Épp most akart új hajót vásárolni. Azt tervezte, hogy három-négy év múlva évi hat hónapot tölt az Adrián – szögezi le.
– A horvát Adrián nem szervezhet bárki versenyt. Ahogy Forma–1-es futamot sem lehet Ecclestone nélkül rendezni – folytatta Hovanec Zoltán. A mi regattánkat a horvát vitorlásszövetségben kellett regisztráltatni, amit tavaly novemberben megtettünk, és vissza is igazolták. Én is itt tettem le a hajóvezetői vizsgáimat, az Adrián ismerkedtem meg a vitorlázással, tehát nagy helyi tapasztalattal rendelkezem. Apám ugyanis vízi túrákat szervezett cserkészeknek. Az általam vezetett szervezőbizottság közhírré teszi, hogy a versenyszabályoknak meg kell egyeznie az ISAF szabályzatával. Nem pályaverseny, hanem amatőr navigációs túravitorlás- verseny. Ezt ki kell hangsúlyozni. Regisztrálva vagyunk. Tavaly novemberben beadtuk a programot a horvát vitorlásszövetségnek, akik azt visszaigazolták. Ezenkívül kell Horvátországban egy házigazda partner, ez nekünk a zadari jachtklub, amely nagy történelmi múlttal bír, évente több versenyt rendez, és ők azok, akiknek a kelet-európai – cseh, lengyel, szlovák, magyar, osztrák – versenyzőket sikerült összegyűjteniük, sőt a női amatőr túravitorlás-versenyt is ők rendezik. Nemzetközileg regisztrált bírák vezetik a versenyeket. A szervezőbizottság szervezi a hajókat, a programot, az alapszolgáltatásokat. A pálya kitűzését a bírók intézik. Ez a verseny ilyen szempontból teljesen rendben volt.
– Visszanézve voltak baljós előjelei a katasztrófának – mesélte Hovanec. – De azt nem szabad elfelejteni, hogy ez egy technikai sport. A Párizs–Dakaron is megállnak az autók, pedig a legjobb csapatok kísérik a versenyzőket. Nekem mindig a biztonságos hajózás volt az elsődleges szempontom, de magas szakmai igényt is támasztok a versenyzőkkel szemben. Még itthon felhívtuk a figyelmet azokra a dolgokra, amelyek a biztonságot szolgálják, a mentőmellények viselésén át a hajón közlekedésig. Utólag vészjóslónak tűnik az is, hogy a balesetet szenvedett hajó a tizenhármas számot kapta, a neve ráadásul Kiel volt, ami a tőkesúlyt is jelenti. Amikor a próbakörről visszatértek, Kirimi Zoltán szólt, hogy a hajó bizonyos sebességnél berezeg. Valószínűleg nem volt egy síkban a kormány és a tőkesúly. Ez tény. Ha azonban előre tudom, mi történik később, talán azt tanácsolom Kiriminek, hogy menjen másik hajóval. Lehet, hogy hiába mondtam volna, hiszen egy órával a Kiel balesete után valószínűleg ugyanaz történt Benkő Péter hajójának tőkesúlyával. Nála is repedéseket fedeztek fel a vizsgálat idején, mint Kirimiék tőkesúlya körül. Ezt azonban nem lehetett előre látni. A baleset után, május kilencedikén feljelentést tettem ismeretlen tettes ellen, előre megfontolt szándékú bűncselekmény alapos gyanújával – folytatta a szervezőbizottság elnöke. – A balesetet szenvedett Bavaria típusából több mint kétszáz futott Európa-szerte gond nélkül. Ennél a sorozatnál azonban olyan profitorientál cselekményt sejtek, ami figyelmen kívül hagyta a biztonsági követelményeket, illetve ezek megvalósítását a gyártásnál – tette hozzá Hovanec Zoltán.
Akik ott voltak a mentésnél, mesélték, hogy a szerencsétlenül járt Budavári Vili tartotta a kapaszkodó legénységben a lelket. Azt mondta nekik, mielőtt elsodorta egy hullám: „Ne féljetek, itt vannak értünk a magyarok, és kimentenek mindenkit!”

Keleti Andrea egyre izgatottabb a nagy nap miatt