Felkészült, az Adriát jól ismerő emberek voltak a hajón

Sellei Andor
2005. 06. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hét éve rendezünk szezonnyitó Mira Mare- kupát az Adrián, de soha nem volt komolyabb balesetünk. Ezt a versenyt mi találtuk ki, és arra törekszünk, hogy a legerősebb adriai vitorlás navigációs regatta legyen – nyilatkozta lapunknak Hovanec Zoltán, a verseny szervezőbizottságának ötvenegy éves elnöke, aki kamasz kora óta hajózik a horvát Adrián. Hovanec azt mondja, a versenyzők nyolcvan százaléka olyan skipper, akik később majd maguk vezetik a hajójukat a családjukkal, most pedig a barátok álltak össze a versenyre. Ezalatt egymástól és a szervezőbizottságtól is tanulnak.
– Mivel magam oktattam őket tengeri navigációra, és a horvát szakértők is velünk vannak a versenyeken, a hétpróbás tengeri szakemberek esténként beszélgetéseken adják át a tapasztalataikat a résztvevőknek. Tehát valóban amatőrök, de olyan szinten művelik a tengeri navigációt, ami messze van ugyan a profizmustól, viszont soksíkú, összetett tudást jelent. A felborult Bavarián mindenkinek volt vezetői tengeri vizsgája. A kapitány, Kirimi Zoltán a Balatonon harminc, az Adrián tíz éve vitorlázik, itt évente legalább három versenyen indul. Többször nyert már a Mira Mare-kupán. Mellette volt Szabó Ferenc, aki áthajózott az ARC versenyen az Atlanti-óceánon, több hajót hozott be Gibraltáron keresztül az Adriára. Az összes szabadidejét az Adrián tölti. Volt a hajón egy komputerszakértő, akinek mindene a navigáció. És Budavári Vilmos, akinek olyannyira a hobbijává vált a tengeri vitorlázás, hogy az utóbbi öt évben minden általam szervezett versenyen szerepelt. A Balatonon is folyamatosan versenyzett. Soha nem követtek el hibát, soha nem ütköztek hajóval, és a szerencsétlenül járt Vilmos ráadásul nagyon képzett sportember is volt. Épp most akart új hajót vásárolni. Azt tervezte, hogy három-négy év múlva évi hat hónapot tölt az Adrián – szögezi le.
– A horvát Adrián nem szervezhet bárki versenyt. Ahogy Forma–1-es futamot sem lehet Ecclestone nélkül rendezni – folytatta Hovanec Zoltán. A mi regattánkat a horvát vitorlásszövetségben kellett regisztráltatni, amit tavaly novemberben megtettünk, és vissza is igazolták. Én is itt tettem le a hajóvezetői vizsgáimat, az Adrián ismerkedtem meg a vitorlázással, tehát nagy helyi tapasztalattal rendelkezem. Apám ugyanis vízi túrákat szervezett cserkészeknek. Az általam vezetett szervezőbizottság közhírré teszi, hogy a versenyszabályoknak meg kell egyeznie az ISAF szabályzatával. Nem pályaverseny, hanem amatőr navigációs túravitorlás- verseny. Ezt ki kell hangsúlyozni. Regisztrálva vagyunk. Tavaly novemberben beadtuk a programot a horvát vitorlásszövetségnek, akik azt visszaigazolták. Ezenkívül kell Horvátországban egy házigazda partner, ez nekünk a zadari jachtklub, amely nagy történelmi múlttal bír, évente több versenyt rendez, és ők azok, akiknek a kelet-európai – cseh, lengyel, szlovák, magyar, osztrák – versenyzőket sikerült összegyűjteniük, sőt a női amatőr túravitorlás-versenyt is ők rendezik. Nemzetközileg regisztrált bírák vezetik a versenyeket. A szervezőbizottság szervezi a hajókat, a programot, az alapszolgáltatásokat. A pálya kitűzését a bírók intézik. Ez a verseny ilyen szempontból teljesen rendben volt.
– Visszanézve voltak baljós előjelei a katasztrófának – mesélte Hovanec. – De azt nem szabad elfelejteni, hogy ez egy technikai sport. A Párizs–Dakaron is megállnak az autók, pedig a legjobb csapatok kísérik a versenyzőket. Nekem mindig a biztonságos hajózás volt az elsődleges szempontom, de magas szakmai igényt is támasztok a versenyzőkkel szemben. Még itthon felhívtuk a figyelmet azokra a dolgokra, amelyek a biztonságot szolgálják, a mentőmellények viselésén át a hajón közlekedésig. Utólag vészjóslónak tűnik az is, hogy a balesetet szenvedett hajó a tizenhármas számot kapta, a neve ráadásul Kiel volt, ami a tőkesúlyt is jelenti. Amikor a próbakörről visszatértek, Kirimi Zoltán szólt, hogy a hajó bizonyos sebességnél berezeg. Valószínűleg nem volt egy síkban a kormány és a tőkesúly. Ez tény. Ha azonban előre tudom, mi történik később, talán azt tanácsolom Kiriminek, hogy menjen másik hajóval. Lehet, hogy hiába mondtam volna, hiszen egy órával a Kiel balesete után valószínűleg ugyanaz történt Benkő Péter hajójának tőkesúlyával. Nála is repedéseket fedeztek fel a vizsgálat idején, mint Kirimiék tőkesúlya körül. Ezt azonban nem lehetett előre látni. A baleset után, május kilencedikén feljelentést tettem ismeretlen tettes ellen, előre megfontolt szándékú bűncselekmény alapos gyanújával – folytatta a szervezőbizottság elnöke. – A balesetet szenvedett Bavaria típusából több mint kétszáz futott Európa-szerte gond nélkül. Ennél a sorozatnál azonban olyan profitorientál cselekményt sejtek, ami figyelmen kívül hagyta a biztonsági követelményeket, illetve ezek megvalósítását a gyártásnál – tette hozzá Hovanec Zoltán.
Akik ott voltak a mentésnél, mesélték, hogy a szerencsétlenül járt Budavári Vili tartotta a kapaszkodó legénységben a lelket. Azt mondta nekik, mielőtt elsodorta egy hullám: „Ne féljetek, itt vannak értünk a magyarok, és kimentenek mindenkit!”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.