Kiknek az érdekeit szolgálhatja a népszavazás kiírása?
– Az első kérdés arról szól, kik lehetnek a mesterséges megtermékenyítés kedvezményezettjei. A mostani törvény szerint azok a gyermeket akaró meddő párok, akiknél orvosilag állapították meg az akadályt, vagyis, ha a törvénymódosítás elérné célját, akkor a mesterséges megtermékenyítés nem terápiás beavatkozás lenne többé, hanem az egészségügytől többé-kevésbé független, megvásárolható szolgáltatás. A mesterséges megtermékenyítés nem a gyógyítást szolgálná, hanem üzleti vállalkozássá válna, ezért nem különösebben nehéz megállapítani, milyen érdekek állhatnak a kérdés népszavazásra bocsátásának hátterében. A jelenlegi olasz törvény a némethez hasonlít, vagyis háromban maximálja a mesterséges megtermékenyítéssel létrehozott embriók számát. Ennek az az előnye, hogy nem kell sem lefagyasztani a lombikban létrehozott „fölösleges” embriót, sem utólagos redukciót végezni a már beültetett embriókkal. Ez utóbbi megoldás a legszörnyűbb, ugyanis egyszerűen lekaparják a beültetett, fejlődésnek indult embriót. A mesterséges megtermékenyítés legnagyobb etikai problémája a számfeletti embriók kérdése.
– De erkölcsi szempontból legföljebb mennyiségi különbség van két vagy száz elpusztított embrió között.
– A 2004-es törvény hatálybalépése óta az olasz gyakorlat az, hogy mindhárom megtermékenyített petesejtet beültetik, tehát nem keletkezik számfeletti embrió. Ez azért praktikus, mert a gyakorlat azt mutatja, hogy a siker érdekében minimum három embriót kell átültetni. Nagyon kicsi annak az esélye, hogy mindhárom beültetett embrió fejlődésnek indul, általában egy, legfeljebb kettő marad életben. A referendum második kérdése szervesen illeszkedik az elsőhöz, a jelenlegi törvény ugyanis a megfogant embriót személynek tekinti, az idősebb magzattal azonos jogokkal ruházza fel. Ezt a magzatvédelmi tartalmú törvényszakaszt, a teljes első cikkelyt törölni kellene, ha a változtatási szándék kerekedne felül.
– Szabad utat kellene engedni az embriókon végezhető kísérleteknek is, hiszen ha az embriót nem tekintik személynek, akkor jogai sincsenek?
– Igen, hiszen a jelenlegi szabályozás elismeri az embrió jogait, különös tekintettel a megszületéshez való jogra. Vagyis pillanatnyilag nem lehet egyszerű tárgyként bánni az embrióval, nem lehet lefagyasztani vagy kísérletezni vele. A referendum harmadik kérdése is az embriókísérletek tilalmának eltörlését vagy enyhítését célozza, pillanatnyilag ugyanis az olasz törvény megfelel a keresztény elveknek, amelyek a Hittani Kongregáció 1987-ben megjelent „Donum vitae”, Élet ajándéka kezdetű, az emberi élet tiszteletéről és az utódnemzés méltóságáról szóló instrukciójában fejeződnek ki, továbbá megerősítést nyertek II. János Pál „Evangelium vitae”, az Élet evangéliuma kezdetű, 1995-ben megjelent enciklikájában. Vagyis csak olyan kísérlet engedélyezhető, amelyik az embrió életét szolgálja. Nem megengedett az emberi klónozás, a hibridek létrehozása, tehát az emberi ivarsejt más fajok ivarsejtjével való egyesítése. Oriana Fallaci írónő a referendum körüli vitában egyenesen Frankensteineknek nevezte az embrión kísérletező orvosokat.
– Milyen célja lehet az embriók konzerválásának, lefagyasztásának?
– Nagyon sokféle. A leggyakoribb az, hogy embrionális őssejtet nyerjenek kísérletekhez. Ha a mesterséges megtermékenyítés során nem három embrió keletkezik, hanem mondjuk kilenc, akkor a megmaradt hatból mesterséges körülmények között létrejöhet a blasztulának nevezett hólyagcsíra-állapot, amelynek a belső sejttömegéből, az úgynevezett embrióblasztból sejteket vehetnek ki, ezek az embrionális őssejtek. Az őssejt elég tág fogalom. A totipotenciális őssejtből bármi lehet, ha megfelelő növekedési faktorokat adnak hozzá, így bármilyen szövetet létrehozhatnak belőle. Nem az őssejtkutatással van probléma, hanem az embrió elpusztításával. Ez voltaképpen lételméleti kérdés. A keresztény vagy az ortodox zsidó etikai álláspont ontológiai alapokra helyezkedik.
– A népszavazás utolsó kérdése ezeken az ontológiai alapokon is túlmegy, és alapvető társadalmi jogokat feszeget.
– A negyedik kérdés a heterológ megtermékenyítés tilalmának feloldására vonatkozik. A 2004-ben elfogadott olasz törvény csak a gyermeket kívánó felek ivarsejtjeinek használatát engedélyezi, vagyis egybecseng a házasság egységének teológiai tartalmával, valamint az ebből fakadó erkölcsi és egyházjogi követelményekkel. A változtatás a klónozáshoz hasonlóan az emberi generációk és társas kapcsolatok összezavarodásához vezetne. Az emberek egyenlőségének mondana ellent a változtatás, hiszen a biológiai szülők nem lennének azonosak a tényleges szülőkkel. A lelki egészséghez és a gyermek szocializációjához is fontos a természetes generációk megléte, a nagyszülő–szülő–gyermek reláció. Ez a kérdés az emberi méltósággal is összefügg, amelyhez mindenkinek egyforma joga van.
– Kinek használhat a hatályos törvény megváltoztatása?
– Megítélésem szerint ez egyértelmű: annak, aki pénzt akar nyerni ezekből a szolgáltatásokból. Ha eltörlik a jelenlegi korlátokat, akkor a mesterséges megtermékenyítés olyan megvásárolható „termékké” válik, mint egy kozmetikai műtét, mondjuk a ráncfelvarrás. De az olasz társadalom valószínűleg elutasítja a kérdéseket, ugyanis a közvélemény-kutatások szerint érvénytelen lesz a népszavazás.

Teljes összeomlás a budapesti közlekedésben - most jön csak az igazi káosz