Fuvarozói támadás vagy jogos panasz a VPOP ellen?

Júliustól a vámhatóság veti ki az áfát a harmadik országból származó áruk esetében. Nagy János, a VPOP országos parancsnoka szerint a TIR-engedéllyel kapcsolatos fuvarozói panaszok oka az, hogy tavaly kétmilliárd forintos büntetést szabtak ki külföldi kamionosokra, s egyesek most így akartak visszavágni. A bevételek elmaradását azzal magyarázta a parancsnok, hogy „az év eleje mindig szerényebb, de a második fél évben behozzuk a lemaradást”.

Csákó Attila
2005. 06. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A munkám első éve az uniós felkészüléssel, a bővítés óta eltelt idő pedig az új feladatok teljesítésével telt el. Úgy gondolom, öszszességében eredményesen – vonta meg a vámhatóság egyéves uniós és saját tevékenységének kétesztendős mérlegét Nagy János, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP) vezetője. A testület első embere úgy látja: az őket ért panaszok döntő mértékben alaptalanok, a határvárakozás szinte egyik esetben sem a magyar pénzügyőröknek róható fel. A várakozás átlagos ideje egy-másfél óra, míg a vámkezeléseké csupán tíz perc. Ha a várakozás meghaladja a másfél órát, a helyi parancsnokoknak intézkedniük kell.
A közelmúlt fuvarozói panaszaival kapcsolatban kijelentette: a reklamáció hátteréről érdemes tudni, hogy kőkemény verseny van a fuvarozók között. A szabályok betartatása pedig a honi vállalkozókat is védi. Tavaly engedély nélküli fuvarozás miatt külföldi kamionosokra kétmilliárd forint bírságot szabtak ki, amiért úgy tűnik, egyesek ekképpen próbáltak meg visszavágni. Nagy aláhúzta, hogy a panaszos fuvarozók egyike sem volt magyar. A reklamálók azt kifogásolták, hogy nem fogadják el a vámosok az idegen nyelven írt TIR-fuvarokmányt. Nagy szerint ez részben igaz, hiszen nem követelhető meg a pénzügyőröktől, hogy törökül vagy albánul beszéljenek, de az uniós elvárásokat és a TIR-egyezmény előírásait is meghaladva a szomszédos országok nyelvén és az angolul kitöltött okmányokat elfogadják. Hozzátette: a közelmúltban itt járt Martin Marmy, a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesületének (IRU) főtitkára, és személyesen győződött meg arról, hogy nincsenek problémák. Nagy szerint, hogy a testület mennyire jó vagy rossz, azt jól mutatja, hogy másfél éven belül közös auditot kaphatnak, ezt követően az unió elismeri bevételi rendszerüket, s nem lesz szükség arra, hogy Brüsszel folyamatosan ellenőrizze a munkájukat.
Júliustól önbevallás helyett a kivetéses mód válik főszabállyá a harmadik országból származó áruk esetében, az áfát a pénzügyőrség állapítja meg és szedi be a vámmal együtt. Nagy János ismertette, hogy külön csoportot hoztak létre a feladatra. Az áfacsalások növekedését firtató kérdésre válaszolva elismerte, hogy e jelenség arányában növekedés várható, ám hozzátette, hogy szélesebb ellenőrzési jogkört kaptak, így komoly falba ütköznek azok, akik ezzel akarnak próbálkozni. A bevételekkel kapcsolatban az országos parancsnok kifejtette, hogy az év eleje mindig „szerényebb”, de a második fél évben hozzák majd – ahogy korábban is – a tervet.
Ez évtől átalakították a jutalmazási rendszert a pénzügyőrségnél, s megszűnt az év végi premizálás. A negyedévi jutalom viszont a háromhavi teljesítménytől függ. Nagy János aláhúzta, hogy a korábbi éveknek megfelelő jutalmat oszthatják ki, ám a pénz megszerzése alapvetően a bevételtől függ, s a pénzügyminiszter mérlegeli, adható-e a prémium. Hozzátette: annak mértéke ugyanakkor nem haladhatja meg a túlteljesítéssel beszedett összeget. Ha egy negyedévben nem teljesül a bevétel, de a következőben igen, akkor visszamenőlegesen is adható a pénzbeli elismerés.
A további létszámleépítést firtató kérdésre Nagy azt mondta, ebben az évben nem számol leépítéssel. Ugyanakkor azt még nem lehet tudni, hogy Románia 2007-es uniós csatlakozása után hányan maradnak a román határszakaszon a jelenlegi 500 főből. A parancsnok szerint jelentős mértékben meg kell erősíteni a határ menti mélységi ellenőrző csoportok létszámát, az ukrán határon növelni kell a jelenlétet, ezért átcsoportosításokkal kalkulál. Továbbá nagyobb jelenlétet tart indokoltnak a román határszakaszon Románia uniós tagsága után is, mint az unió jelenlegi belső határain, hogy megakadályozzák például a drog, a cigaretta és az illegális hulladék hazánkba érkezését. A létszámról szóló javaslatait rövidesen eljuttatja a Pénzügyminisztériumba. Kérdés azonban, hogy a politika meghallja-e a szakmai véleményt, vagy az történik, mint hazánk uniós csatlakozása kapcsán. Akkor Nagy János 300-400 fő elbocsátásával számolt, ám politikai döntés következtében végül több mint 800 emberrel lettek kevesebben.
A vámhatóságnál nemrég átalakították a járőrszolgálatot, s a tevékenység döntő részét adott régiókba telepítették. Arra a kérdésre, hogy nem növeli-e a korrupciós veszélyt, ha egy ismeretlen pénzügyőr helyett például az egykori osztálytárs vagy szomszéd végez ellenőrzést, a parancsnok ezt felelte: elméletileg növelheti, de akár csökkentheti is. Nekik azonban nagyobb a helyismeretük, így eredményesebb lehet a felderítés. Ráadásul helyi erők bevetése olcsóbb is, mint a vezénylés. Az országos parancsnok elmondta: munkájuk középpontjában a kábítószer elleni küzdelem mellett a jövedéki adók beszedése és a jövedékkel való visszaélések felszámolása áll. Ennek látható eredménye, hogy amíg tavalyelőtt 560 ezer karton illegális cigarettát foglaltak le, addig tavaly már 906 ezret. Sőt, az idén eddig már több mint 600 ezer kartont. Ez a szám az év végére az egymilliót is meghaladhatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.