Kerozinügylet a láthatáron

A Malév Rt. üzemanyag-üzletágának átadása olyan monopóliumot jelent a privatizálás előtt álló Budapest Airport (BA) Rt. számára, amely biztos piacot garantál a későbbi tulajdonosnak. Ferihegy esetében az állam egyik gazdasági támaszát értékesíti a kormány.

Putsay Gábor
2005. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövő kedden lejár a BA Rt. részvényeinek értékesítésére kiírt pályázat határideje. A közelmúltban döntött a parlament arról, hogy a jelenleg még száz százalékban állami tulajdonban lévő cég részvényeinek 75 százaléka mínusz egy szavazat kerülhet magánkézbe.
Lapunk információi szerint javában zajlik a Malév Rt. egyes üzletágainak kiszervezése. Erről nyilatkozott múlt csütörtökön az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. is, amely lépéseket tett a BA Rt. és a Malév Rt. közötti viszony teljes körű rendezésére. Úgy tudjuk, a közeljövőben átadja a Malév az üzemanyag-üzletágát a BA Rt.-nek. A tervek szerint a Malév Rt. üzemanyag-szolgálatát kiszervezik a cégből egy kft.-be, majd átadják a BA Rt.-nek. Ezt követően a repülőteret üzemeltető társaság ötmilliárd forintot fizet a Malévnak, ezenfelül leírják a BA Rt.-vel szemben fennálló tartozást. Ismert, hogy 2,5–5 milliárd forinttal tartozik a Malév a BA Rt.-nek, ami az évek óta felhalmozott összeg reptérhasználati és az azzal összefüggő kiszolgálási díj különbözetéből tevődik össze. Az üzemanyag-üzletág átadása olyan monopóliumot jelent a BA Rt. számára, amely biztos piacot garantál a későbbi tulajdonosnak. A stratégiai jelleget mutatja, hogy a Malév Rt. most átkerülő üzemanyag-szolgálata több mint 90 százalékos piaci részesedéssel a legnagyobb üzemanyag-kiszolgáló Ferihegyen. Az üzletág a teljes Malév-flottát és a Ferihegyre üzemelő légitársaságok üzemanyag-felvételének 70 százalékát szolgálja ki. Amennyiben az üzemenyag-szolgálatot kft.-vé szervezik, és átadják a BA Rt.-nek, úgy a későbbi vevő öt-hat év utáni teljes megtérüléssel számolhat, azt követően pedig évente több milliárd forintos haszonra tehet szert. A kormány nem tud érdemi magyarázatot adni, hogy miért szükséges a nemzeti vagyon egyik legjövedelmezőbb elemét privatizálni. Ferihegy ugyanis harminc százalék körüli és folyamatosan növekvő haszonnal működik, földrajzi adottságából és bővülési lehetőségeiből adódóan a térség egyik legdinamikusabban fejlődő légikikötője: utasforgalma két év alatt 145, repülőgépforgalma 140, az üzemeltető társaság adózás előtti eredménye 254 százalékkal emelkedett.
A kormány a tőkebevonás lehetőségére hivatkozik a privatizáció indokaként, szakértők ugyanakkor rámutatnak: az üzemeltető cég dinamikus forgalommal és jelentős bevétellel dicsekedhet, hitelképessége biztosított, így megfelelő feltételekkel képes adott esetben fejlesztési forrásokat igénybe venni. Ferihegy igen nagy előnye, hogy a növekvő forgalmat képes kiszolgálni, ugyanis Nyugat-Európában a nagy repülőtereken területi okok miatt nincs lehetőség további bővítésre. Ellenzéki képviselők rámutatnak: a kormány az állam egyik biztos gazdasági támaszát választási kampánypénzzé alakítja, hogy a költségvetési hiány csökkentése mellett legyen elegendő forrás kedélyjavító látszatintézkedésekre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.