Leépülést követő leépítés a MÁV-nál

Putsay Gábor
2005. 06. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Halaszthatatlan feladat a magyar vasút újjászervezése, ez alapvetően állami felelősség. A magyar választónak jár az államilag dotált, ugyanakkor szigorúan felügyelt vasút, a kiszámítható és a jelenleginél jobb színvonalú forgalom fenntartása nem elsősorban üzleti kérdés – közölte tegnap Fónagy János országgyűlési képviselő, az Orbán-kormány közlekedési minisztere. Hozzátette: az elmúlt három évben jelentős mértékben emelkedett a MÁV hiánya és eladósodottsága. Amíg a társaság üzleti eredménye 2004-ben mínusz 51 milliárd forint volt, 2005. végére a veszteség 65 milliárd forintra emelkedik, mérleg szerint pedig a tavalyi 49,5 milliárd forint helyett 76,8 milliárd forint lesz a hiány. A MÁV mára hitelképtelenné vált, a tavalyi 51 százalékos eladósodottsági szint idén 80,6 százalékra emelkedik. A kormány nem mint nemzeti ügyet, hanem üzleti kérdésként kezeli a vasutat – tette hozzá Fónagy –, a folyamatos leépüléshez az is hozzájárul, hogy a MÁV-ot szakmailag alkalmatlan vezetők irányítják, a menedzser típusú szemlélet csődöt mondott. A vezetés fél éve képtelen a motorvonattendert normálisan lebonyolítani, amivel nevetségessé is teszik a magyar vasutat. Fónagy arról is szólt, hogy a még el nem fogadott üzleti terv szerint év végéig a tavaly decemberi állapothoz képest hétezer fővel csökken a MÁV létszáma. Igaz – fűzte hozzá –, hogy a leépítés egy része a nyugdíjazással kapcsolatos, ám ezzel együtt is négyezer embert bocsátanak el a társaságtól. Fónagy közölte: tudomásuk van olyan tulajdonosi és vezetői szándékról, miszerint a MÁV vagyonának egy részét, így például a nagy értékű ingatlanokat értékesítenék. Szerinte a MÁV oktatási rendszerének leépítése, illetve megszüntetése is arra irányul, hogy a társaság el tudja adni az értékes fővárosi és vidéki ingatlanokat.
Kóka János gazdasági miniszter az MTI-nek elmondta: abban az értelemben lehet a MÁV krízishelyzetéről beszélni, hogy több évtizedes szerkezeti válságnak betudhatóan keletkezett ekkora veszteség és ekkora eladósodottság. Természetesen az állam pótolja a keletkezett veszteséget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.